سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران؛ کمک به جشنواره فیلم فجر از منابع شفاف باشد

منبع: سینما پرس

53

1398/10/28

22:50


سینماپرس: حجت نظری سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: کمک به جشنواره فیلم فجر که در سالهای گذشته نیز سابقه دارد به طور شفاف در لایحه بودجه گنجانده شود تا نحوه هزینه کرد آن نظارت پذیر باشد.

حجت نظری سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

سینماپرس: حجت نظری سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: کمک به جشنواره فیلم فجر که در سالهای گذشته نیز سابقه دارد به طور شفاف در لایحه بودجه گنجانده شود تا نحوه هزینه کرد آن نظارت پذیر باشد.

به گزارش سینماپرس، حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره کمک میلیاردی شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر به مهر گفت: شهرداری باید از طریق کد پروژه‌هایی مصوب، به رویدادهای فرهنگی و هنری کمک کند.

وی ادامه داد: در ایام بررسی بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران در سال گذشته، اعتباری برای کمک به جشنواره فیلم فجر پیش‌بینی نشده بنابراین شهرداری مجوزی از شورا برای انجام این کار ندارد.

نظری اضافه کرد: در کنار ردیف‌های مصوب، ردیف‌هایی نیز داریم که شهردار بتواند از طریق آن به اشخاص حقیقی و حقوقی، کمک‌هایی را انجام دهد که این بودجه به شکل متمرکز در اختیار شخص شهردار تهران است و احتمال می‌دهیم موضوعی که در خصوص کمک به جشنواره فیلم فجر مطرح شده، اگر به صورت نقدی است، از این محل باشد البته ممکن است بخشی از این کمک‌ها نیز به صورت غیرنقدی و قرار دادن امکانات لجستیک به جشنواره باشد.

نظری با تاکید بر اینکه رقم ۸ میلیارد هنوز از منابع رسمی تأیید نشده، گفت: ممکن است این کمک‌ها در حد گمانه‌زنی باشد اما اگر تمام این حمایت‌ها به صورت نقدی باشد، از محل ماده‌های ۱۶ و ۱۷ بودجه است درحالی‌که شورا در جریان جزئیات این کمک‌ها نیست. انتظار ما این است که در شرایط نابسامان اقتصادی که هنوز بسیاری از کد پروژه‌های مصوب که در اولویت شهر و شورای شهر هستند، اعتباری به آنها اختصاص پیدا نکرده، به جای حمایت از این رویدادها، به اولویت‌های مشخص شده در بودجه پرداخته شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه هر سال کمک‌هایی به افراد حقیقی و حقوقی می‌شود که در لایحه بودجه‌ای که به شورا ارائه می‌شود، گنجانده نشده یا در لایحه متمم بودجه نیز به آن اشاره‌ای نشده است، گفت: برای آنکه شائبه‌ای در خصوص این کمک‌ها ایجاد نشود و خدای نکرده این گمان به وجود نیاید که این کمک‌ها به حیات خلوتی تبدیل شده برای ارتباطات خاص، این کمک‌های پیش‌بینی شده هر ساله در لوایح بودجه و متمم گنجانده شود تا شورا در جریان آن قرار گیرد.

وی تأکید کرد: هنوز به برخی از کد پروژه‌های مصوب شورا در حوزه فرهنگی هنری اعتباری اختصاص پیدا نکرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه کمک شهرداری به جشنواره‌های فجر و بین‌المللی سابقه داشته است، گفت: وقتی چنین کمک‌هایی هر ساله تکرار می‌شود در لایحه بودجه نیز آورده شود تا شورا نیز آن را مصوب کند. اینکه این اعتبارات از بودجه در اختیار شهردار که چندان نظارت پذیر هم نیست، تأمین شود درست نیست.

نظری تأکید کرد: نظرات اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران توسط نامه‌ای از سوی رئیس کمیسیون به شهردار، منتقل و تأکید شده است.

وی اظهار کرد: باید تلاش شود کمک‌هایی با این مبالغ سنگین، نظارت‌پذیر شود و برای نظارت‌پذیری باید در لایحه بودجه یا لایحه متمم پیش‌بینی شود یا دست کم کمیسیون تخصصی در جریان این کمک‌ها قرار گرفته و نظرات آنها نیز لحاظ شود. به نظر می‌رسد، اگر همچنان این رویه و نوع کمک از سوی شهرداری ادامه پیدا کند، تلاش برای دامن زدن به شائبه‌ها است و متأسفانه این موضوع برخلاف اصل پاسخگویی و شفافیت این دوره از مدیریت شهری است و با وعده‌ای که به مردم داده‌ایم همخوانی ندارد. باید همه چیز در دید عموم باشد و هیچ چیز از مردم پنهان نماند. اختصاص کمک به جشنواره فیلم فجر که در ردیف‌های بودجه پیش‌بینی شده، نیست برخلاف اصل شفافیت است.

به گزارش مهر، محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در نامه‌ای به شهردار تهران، به مسائل مالی سال جاری و نارسایی‌های جدی که در تخصیص‌ها و عملکردهای بودجه‌ای به ویژه در حوزه فرهنگ و اجتماعی مدیریت شهری وجود دارد اشاره کرده و گفته است: جشنواره فیلم فجر متولی دولتی دارد و از بودجه‌های لازم برخوردار است و در موارد جذب اسپانسر، درآمدزایی‌هایی نیز برای فعالان اقتصادی به همراه دارد و ورود شهرداری به عنوان حامی و اسپانسر اصلی، مستلزم بررسی‌های لازم است.

حق شناس در این باره در صفحه شخصی نوشت: شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی از این تفاهمنامه میزان کمک و چگونگی توافقات برای حمایت از جشنواره فیلم فجر بی اطلاع بوده و مورد مشورت هم قرار نگرفته است! هر تصمیم و رویکردی مستلزم طی مراحل قانونی و شفافیت خواهد بود.

همچنین الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز در واکنش به کمک میلیاردی شهرداری تهران به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در صفحه شخصی خود نوشت: در این دوران سخت اقتصادی، شهرداری تهران جایی هزینه کند که حقوق و نفع شهروندان تهرانی محقق شود. با وجود جشنواره‌های فیلم شهری تهران، چرا شهرداری تهران بدون مصوبه شورا به جشنواره فیلم فجر قول کمک میلیاردی داده در حالی که متأسفانه بودجه خدمات پایه اجتماعی فرهنگی کاهش یافته؟

به گزارش مهر، ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هم در دفاع از حمایت مالی شهرداری از این جشنواره گفت: شهرداری تهران مثل همه شهرداری‌های دنیا مهمترین جایی است که از فعالیت‌های فرهنگی هنری شهر حمایت می‌کند. در سال‌های گذشته هم سابقه داشته که شهرداری تهران از جشنواره‌ها حمایت کرده است. حناچی هم خودشان اهل فرهنگ و هنر هستند و این را وظیفه خودشان می‌دانند، ضمن اینکه در شهرداری معاونتی وجود دارد که بودجه فرهنگی را صرف فعالیت‌های فرهنگی می‌کند و یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی هم جشنواره فیلم فجر است.

داروغه زاده یادآور شد: شهرداری قرار شده بخشی از هزینه‌های جشنواره را پوشش دهد و امکانات شهری را هم در اختیار جشنواره قرار بدهد، بنابراین این رقمی که می‌گوئید همه‌اش به صورت نقدی نیست البته هنوز قرارداد نهایی نشده است.

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره اینکه شهردار تهران ۲ فیلم در جشنواره دارد، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم کسی به خاطر یک فیلم مستند این همه کمک کند آن هم فیلم مستندی که در جشن خانه سینما اول شده است و با آن هدف از جشنواره حمایت کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو