آکاایران: خانم های عاشق نقره بخوانند!

می دانید که سطح ظروف و زیورآلات نقره پس از مدتی به تدریج کدر می شود. در واقع این اتفاق به دلیل واکنش شیمیایی نقره با مواد گوگرد دار موجود در هوا رخ می دهد و ترکیبی به نام سولفیدنقره روی سطح به وجود می آورد که تیره رنگ است. دو راه برای حذف پوشش تیره رنگ وجود دارد که ظروف شما دوباره براق و دلپذیر شوند:

بخش زیبایی تبیان

1- برداشتن لکه های تیره از سطح بطور فیزیکی

2- برداشتن لکه های تیره به روش شیمیایی

• روش اول: روشی ساده و فیزیکی

1-یک پارچه ضخیم نرم و واکس نقره را کنار دستتان بگذارید. معمولا باید بر اساس دستورالعمل روی ظروف، تمیزکاری را شروع کنید؛ اما شما می توانید با اضافه کردن مقداری واکس روی پارچه و مالش آن بر روی نقره محل سیاه شده را تمیز کنید. در صورت نیاز کمی پارچه را مرطوب کنید.

2- برای جلوگیری از خش انداختن روی ظروف ، توجه کنید که پارچه آغشته به واکس نقره را به طور عمودی و از بالا به پایین بکشید و نه به صورت دایره وار. بهتر است تمرکزتان درمالیدن واکس بر نقاط غیر قابل دسترس بیشتر باشد، قسمت هایی مثل بین دندانه های چنگال و یا داخل خلل و فرج طرحهای روی ظروف. در صورت نیاز واکس بیشتری را روی پارچه تان بریزید. پارچه تان را به طور مرتب پشت و رو کنید تا روی ظروف لکه نیندازد. 

3- ظروف دستمال کشیده را با آب گرم آب کشی کنید و سپس با یک پارچه نرم و خشک آنها را براق کنید.

• روش دوم: روش شیمیایی

این روش بر پایه واکنش شیمیایی بین نقره و آلومینیوم شکل گرفته و باعث می شود لکه های تیره روی ظروف پاک شده و ظاهری براق پیدا کنند. باید به ترتیب زیر عمل کرد:

1-داخل یک لگن پلاستیکی (نه فلزی) را با فویل آلومینیومی بپوشانید. طوری که سطح براق آن بالا قرار گیرد. ظروف نقره خود را در آن قرار دهید، طوری که تقریبا بیشترین سطح ظروف و کارد و چنگالتان با فویل آلومینیومی در تماس باشد.

روش سنتی و قدیمی براق کردن نقره جات به این صورت است که سطح تیره شده را با یک پارچه محکم و یا روی سطحی محکم می سایند تا سطح آن برق بیفتد

2- از طرف دیگر باید محلولی از آب جوش و جوش شیرین تهیه کنید(به ازای هر لیتر آب حدود یک چهارم پیمانه جوش شیرین). این محلول را در لگن حاوی فویل و ظروف بریزید و حدود ده الی پانزده دقیقه زمان دهید.

3- بعد از این مدت دستکش پلاستیکی به دست کرده و ظروف نقره را خارج کنید. 

4- سپس آنها را آبکشی کرده و با یک پارچه نرم خشک کنید.

نکته ها:

- برای ظروفی که لکه های بیشتر و پررنگ تری دارند، این مراحل را دوباره تکرار کنید تا جایی که لکه های تیره از بین بروند.

- توجه کنید که در این روش واکنش بین سولفید نقره و آلومینیوم صورت می گیرد و در نهایت سولفید آلومینیوم تشکیل شده و نقره خالص به شما می دهد. پس حواستان باشد فویل آلومینیومی استفاده شده را دور بیندازید و مجددا استفاده نکنید. در ضمن این واکنش در شرایطی با دمای بالا بهتر انجام می شود، پس حتما از آب جوش استفاده کنید.

- روش سنتی و قدیمی براق کردن نقره جات به این صورت است که سطح تیره شده را با یک پارچه محکم و یا روی سطحی محکم می سایند تا سطح آن برق بیفتد. اما در این روش مقدارکمی از فلز نقره هم برداشته می شود. پس روش شیمیایی که در بالا شرح داده شد، روش مطمئن تری است تا نقره شما آسیب نبیند و وزن آن کسر نشود.

.

منبع : tebyan.net