برداشتن خال| ۳ نکته مهم درباره برداشتن خال ها

برداشتن خال ها : خال‌ها ضایعات پوستی مسطح یا برجسته پوست هستند که روی پوست دیده می‌شوند. خال‌ها معمولا ابتدا ضایعات قهوه‌ای رنگ مسطح و صاف، شبیه به کک و مک هستند. با گذشت زمان ممکن است بزرگتر، پررنگ‌تر و یا برجسته‌تر شوند بعضی از خال‌ها را با عنوان ، خال مادرزادی می‌شناسیم. که حدود یک درصد نوزادان در هنگام تولد، دچار این نوع خال هستند. اندازه این خال‌ها می‌تواند از کوچک، متوسط تا بزرگ متغیر باشد. خال‌های بزرگ ممکن است به قدری بزرگ باشند که تمام یا قسمتی از تنه یا اندام را در بر بگیرند. خال‌های کوچک و متوسط، سرعت رشد کمتری نسبت به رشد نوزاد دارند و با گذشت زمان کوچک می‌شوند.

از بین بردن خال گوشتی

برداشتن خال ها

 

خال‌های دیگری نیز در بدن وجود دارد، که می‌توان به خال‌های هاله‌دار، خال آبی، خال برجسته و… اشاره کرد.بعضی از انواع خال احتمال سرطانی شدن را دارند. ملانوم، خطرناک‌ترین سرطان پوستی، می‌تواند روی بعضی از خال‌ها ایجاد شود.خال‌های خوش خیم اغلب دارای شکل متقارن، مدور، لبه دار، رنگ یکنواخت و اندازه‌ای (قطر) کمتر از ۶ میلی‌متر دارند.

از بین بردن خالگوشتی صورت
برداشتن خالها با لیزر

چه خالی را برداریم؟

بیشتر خال‌ها خوش خیم و غیر سرطانی هستند و نیاز به برداشتن ندارند، فقط آن‌هایی نیاز به اقدام‌های درمانی دارند که به نحوی غیر عادی باشند، یا از لحاظ زیبایی، فرد بخواهد آن را بردارد. هر لکه خالی که  به طور ناگهانی دچار تغییراتی در اندازه، شکل و یا رنگ و خونریزی، خارش یا درد شود، نیاز به بررسی بیشتری دارد. همچنین باید مراقب خال‌های بعد از ۲۰ سالگی بود.

درمان خال ب روش خانگی
برداشتن خالها ب روش طبیعی

بهترین راه برداشتن خال

بهترین و عملی‌ترین راه برای برداشتن خال، جراحی و خارج کردن کل خال از چربی زیر جلدی و سپس دوختن پوست با بخیه است. اگر جراح ماهر باشد، این‌ کار به زیبایی لطمه نمی‌زند. روش دیگر تراشیدن ضایعه با تیغ جراحی است. برای برداشتن خالها از روش‌های غیر جراحی، مثل سوزاندن با دستگاه و یا برخی اسیدها هم استفاده می‌شود.

درمان خالها ب روش گیاهی
برداشتن خال بروش سنتی

مشورت با متخصص پوست 

اگر متخصص پوست تشخیص داد که خال از نظر بالینی، کاملا خوش‌خیم است، با احتیاط فراوان می‌تواند از لیزرهای لایه بردار، برای برداشتن خالها استفاده کند. استفاده از لیزری که برای برداشتن خالکوبی استفاده می‌کنند، به هیچ وجه برای برداشتن خال مناسب نیست. زیرا فقط رنگ فعال را از بین می‌رود و سلول خال باقی می‌ماند. و اگر روزی سرطانی شود، تشخیص آن بسیار سخت خواهد بود.خال مادرزادی حتما باید جراحی شود. برای خال‌های مادرزادی(که اغلب مو دار هستند) بهترین راه، جراحی و برداشتن کامل آن‌هاست، زیرا خطر سرطانی شدن این خال‌ها از سایر خال‌ها بیشتر است. هرچه اندازه خال مادرزادی بزرگ‌تر باشد، خطر سرطانی شدن آن بیشتر است.

نکات برداشتن خال

بعد از برداشتن خال چه پمادی بزنیم؟؟

  • بعد از برداشتن خال از کرم ترمیم کننده نظیر سیکالفیت یا سیکاموزا می توان استفاده کرد.
  •  توصیه میشود از کرم‌های ترمیم‌کننده با نظر پزشک استفاده کنید.
  •  لازم است مدتی بعد از زدن کرم‌های ترمیم‌کننده، از کرم ضد آفتاب نیز استفاده کنید.
  • کرم‌های آنتی بیوتیک‌های موضعی بیشترین کرم هایی هستند که تجویز میشوند.
  • نکته مهم : به طور کلی قبل از مصرف هر نوع دارویی حتما می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

روش درمان خالهای صورت  

انواع روش برداشتن خال و مراقبت های بعد از آن 

۱- روش جراحی برداشتن خال صورت و بدن

بیمار باید در هفته اول پس از جراحی باید از پمادهای آنتی بیوتیک موضعی استفاده کند تا جای عمل دچار عفونت نشود و بعد از ۲۴ ساعت می تواند صورتش را بشوید. رعایت نکات بهداشتی و استفاده مرتب از پمادها در هفته های اول بعد از عمل بسیار مهم است. سه تا پنج روز بعد از عمل بخیه ها کشیده می شوند.

۲- مراقبت های بعد از برداشتن خال با لیزر

در روش لیزر، سطح پوست در ناحیه خال دچار یک زخم بسیار سطحی خواهد بود اما معمولا خونریزی یا درد نخواهد داشت. استفاده از کرم ترمیم کننده نظیر سیکاموزا و آنتی بیوتیک موضعی یا سیتمیک نیز ضروری است. فرد پس از ۲۴ ساعت می تواند ناحیه مورد نظر را شستشو دهد. معمولا طی ۲ هفته اول کرم های ترمیم کننده تجویز می شود و پس از ۲ هفته ضایعه کاملا ترمیم می شود. استفاده از ضد آفتاب همواره ضروری است.

۳- روش رادیوفرکانس برداشتن خال صورت و بدن

در این روش نیز معمولا ضایعه طی ۳ تا ۵ روز بهبود می یابد. استفاده از کرم ترمیم کننده نظیر سیکاموزا و آنتی بیوتیک موضعی یا سیتمیک نیز ضروری است. فرد پس از ۲۴ ساعت می تواند ناحیه مورد نظر را شستشو دهد.

۴- مراقبت های بعد از برداشتن خال با سوزاندن

سوزاندن خال با الکترو کوتر است معمولا اسکار ایجاد می کند و تقریبا منسوخ شده است.

 

مراقبت های بعد از برداشتن خال

بعد از برداشتن خال شما باید کرم ترمیم کننده و پانسمان را روی زخم قرار دهید. زخم را روزی یک تا دو بار با آب و یا با هیدروژن پراکساید رقیق شده تمیز کنید. بعد از تمیز کردن زخم باید مجددا از پانسمان استفاده کنید. این اقدامات باید تا بهبودی کامل زخم ها ادامه پیدا کند. برخی افراد تصور می کنند که زخم  در صورت باز بودن و قرار گرفتن در معرض هوا بهبود می یابد. این فرضیه با استفاده از مطالعات رد شده است. بهبود سریع تر زخم با استفاده از پانسمان مناسب هم چنین با استفاده از پماد بعد از برداشتن خال مانند پمادهای آنتی بیوتیک انجام می شود.

نکته دیگر این که افراد ممکن است تصور کنند استفاده از ویتامین E بتواند روند بهبود زخم ها را تسریع کند. این تصور نیز چندان صحیح نمی باشد. ویتامین E روند بهبود زخم را کُند می کند و حتی اگر ویتامین E مستقیما روی محل قرار داده شود ممکن است اسکارهای ایجاد شده بدتر نیز بشود. در بازار محصولاتی وجود دارد که می تواند اسکار را بهتر کند. پس از برداشتن خالها نیازی برای مراجعه مکرر به پزشک وجود ندارد.

برای برداشتن خالها لازم است به مطب پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. کشیدن بخیه هایی که روی صورت زده می شود ظرف چهار تا هفت روز بعد از جراحی انجام می شود. در مورد بخیه های سایر نواحی بدن کشیدن بخیه ظرف هشت تا بیست و یک روز بسته به محل بخیه ها و انتخاب جراح انجام می شود. ناحیه تحت جراحی را نباید آلوده کنید. از اعمال فشار نیز باید اجتناب شود.