دسته بندی : گل و گیاه

فیکوس لیراتا | معرفی و نگهداری از گل فیکوس لیراتا (Ficus lyrata)

در این نوشته از دلبرانه از سری مطالب معرفی گلهای آپارتمانی به گل زیبا و شگفت انگیز فیکوس لیراتا میپردازیم و در مورد نحوه آبیاری ، نور و دمای مناسب ، خاک و کود و لازم برای رشد این گیاه زیبا صحبت خواهیم کرد. اگر به پرورش گلهای آپارتمانی علاقمند هستید و دوست دارید این گل زیبا را هم در دکوراسیون خانگی استفاده کنید این مطلب آموزشی را از دست ندهید.

نگهداری از گل فیکوس لیراتا راحته سخته ؟

نگهداری از فیکوس لیراتا

 

معرفی کوتاه گل فیکوس لیترا

  • نام انگلیسی : fiddle leaf fig
  • نام علمی : (Ficus lyrata (Ficus Pandurata
  • فارسی رایج : فیکوس برگ ویولونی
  • از خانواده : Moraceae
  • خاستگاه : غرب آفریقا ( از کامرون به سمت غرب تا سیرالئون)

 

فیکوس لیراتا (۱)

 

همه چیز در مورد گل فیکوس لیراتا

  • فیکوس لیراتا یا همان فیکوس برگ ویولونی ،گیاهی از خانواده انجیر ها و بومی مناطق گرمسیری غرب آفریقا است.
  •  این گیاه برگ هایی بشکل پنج ضلعی یا شبیه به یک ویلون دارد و منظره خاص و منحصر به فردی از خود نمایان می کند.
  • این گیاه در مناطق بومی خود میوه هم می دهد.
  • گیاهان سبز به دلایل مختلف از جمله چشم نواز کردن محیط، میهمان فضاهای داخلی می شوند؛
  • فیکوس لیراتا خصوصاً با جلوۀ منحصر بفردش می تواند در مناطقی سردتر از زادگاهش، عنصر مهمی در طراحی دکورهای داخلی به حساب آید.
  • برگ‌های پهن و خاص این گیاه می تواند به دکوراسیون خانه ها زیبایی فوق العاده ای ببخشد.
  • فیکوس لیراتا هم خانواده گیاه بنجامین است که در ایران محبوبیت زیادی دارد.
  • شرایط آسان نگهداری این گیاه باعث شده اغلب در مغازه ها و فروشگاه ها نیز از آن نگهداری شود.

نکته مهم :

نکته مهم در مورد این گیاه خطرناک بودن آن برای کودکان و حیوانات خانگی است چرا که این گیاه تا حدودی سمی است و خورده شدن برگ‌های آن می تواند باعث بروز عوارض شود.

 

فیکوس لیراتا (۵)

 

شرایط مناسب رشد فیکوس لیراتا :

 

 آبیاری فیکوس لیراتا :

به علت داشتن برگهای بزرگ و پهن میزان تبخیر آب زیادی دارد و بخاطر همین موضوع باید گیاه را بیشتر آبیاری کرد، پس هر زمان دیدید خاک گلدان آ خشک شده آنرا آبیاری کنید.  هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد برای این گیاه خوب نیست . اگر به گیاه خیلی کم آب بدهید  ، برگ های جدید آن  قهوه ای رنگ شده و شروع به ریزش خواهند کرد. زیاده روی در آبیاری آن نیز باعث می شود برگهای پایینی گلدان آقهوه ای شده و شروع به ریزش کنند. بنابراین لازم است اعتدال را در آبیاری آن رعایت کنید.

 

نورمناسب برای فیکوس لیراتا :

این گیاه برای فتوسنتز و رشد خوب به نور زیادی احتیاج دارد. پنجره های جنوبی مکان مناسبی برای تامین نور این گیاه هستند. البته توجه داشته باشید که نور پنجره را با پرده فیلتر کنید. نور کم محیط باعث ریزش  برگهای سبز آن میشود و بعد  از مدتی گیاهتان شبیه  یک آرشه ویولون می شود. هر هفته یکبار گلدان را بچرخانید تا گیاهتان سایه رشد نشود. نور کافی باعث رشد سریع آن خواهد شد.

 

رطوبت مناسب برای فیکوس لیراتا:

این گیاه به دلیل سطح بالای تبخیر به رطوبت بالایی نیز احتیاج دارد ، زیرا این گل بومی مناطق گرم و مرطوب است و در طول  تکامل خود کاملا به هوای شرجی عادت کرده است. می توانید با گذاشتن یک سینی پر از آب و سنگ ریزه زیر گلدان ، طوری که آب با گلدان در تماس نباشد ، رطوبت پایداری برای آن ایجاد کنید. مانند  بقیه فیکوس ها ، این گیاه نیز نیاز به غبار پاشی روزانه دارد. ترجیحا روزی ۲ بار یکبار صبح و یکبار هم شب با آب بدون املاح مثله آب جوشیده یا معدنی آنرا غبار پاشی کنید. اگر با آب شیر این کار را کنید بعد از یک مدت لکه های آب روی برگها به جا مانده و آنها را کدر و کثیف می کند.

 

خاک مناسب فیکوس لیراتا :

فیکوس لیراتا به خاکی با زهکشی خوب و حاوی مواد آلی فراوان نیاز دارد. مثلا ترکیب نصف پیت ماس و پرلیت دانه درشت ترکیب مناسبی است. از خاک های آماده کاکتوس و خاک رس به تنهایی به هیچ وجه برای این گیاه استفاده نکنید. حتما زهکشی گلدان را بررسی کنید تا تجمع آب در گلدان باعث پوسیدگی ریشه نشود . به یاد داشته باشید آب باید به راحتی از خاک عبور کند.

 

دمای مناسب برای فیکوس لیراتا :

بهترین دما برای رشد این گیاه زیبا ۱۶ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد توجه داشته باشدی که نوسانات دمایی باعث ایجاد شوک در گیاه شما خواهد شد و دمای پایین نیز باعث ریزش برگها خواهد شد . به هیچ وجه گیاهتان را در معرض باد و وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید .

 

فیکوس لیراتا (۴)

 

تکثیر فیکوس لیراتا:

این گیاه را میتوان به سه روش مختلف تکثیر نمود.

 روش قلمه  :

زمان قلمه گرفتن در بهار میباشد. از انتهای ساقه قلمه هایی به طول ۱۰-۱۵ سانت که حداقل دارای یک برگ وسه جوانه باشد تهیه نمایید. برش درست از زیر جوانه سوم است . قلمه های انتهایی گیاه به خاطر سطح تبخیر بالا ریشه دار نمیشوند . بنابراین برگ های تحتانی قلمه را قطع نمایید. قلمه را به مدت ۲۴ ساعت در سایه قرار دهید تا شیره آن خارج شده(یا در آب قرار دهید ).از هورمون ریشه زایی برای قلمه استفاده نموده سپس قلمه ها را در ماسه شسته شده بکارید. اطراف قلمه را با فشار انگشت محکم کنید . بعد از ۱-۲ ماه مشاهده میکنید که قلمه ها ریشه دار شده و میتوانیدآنها را  به گلدان جدید با خاک مناسبی که در بالا گفته شده ،  منتقل کنید.

روش خوابانیدن هوایی :

این گیاه در سطح تجاری به صورت قلمه و خوابانیدن هوایی تکثیر می شود.

روش  تکثیر برگ

روش سوم روش تکثر از طریق برگ است که انجام آن به صورت خانگی دشوار است.

 

فیکوس لیراتا (۳)

 

آفات و بیماریهای فیکوس لیراتا:

  • کنه قرمز و شپشک آرد آلود معمولا به این گل حمله میکنند.
  • کنه به دلیل هوای خشک محیط ، به آن حمله میکند و راه  پیشگیری از آن غبارپاشی برگها به طور روزانه میباشد.
  • همچنین می توانید  برای درمان کنه از سموم سیستمیک یا سم آبامکتین استفاده کنید.
  • برای درمان شپشک آردآلود هم از ترکیب  سم کونفیدور و دیازینون  استفاده کنید.

 

معرفی فیکوس لیراتا

 

عوارض و و راه های درمان فیکوس لیراتا :

 

نقاط سوخته روی برگ مشاهده میشود:

میتواند از قارچ در شرایط هوای گرم و تهویه ناقص  یا از شکستگی فیزیکی برگها باشد. شیره این گل در صورت شکستگی برگ  و در معرض هوا قرار گرفتن باعث حالت سوختگی روی برگ ها میشود. برگهای مرده روی خاک را دور بریزید.

 

برگها بطور ناگهان ریزش میکنند:

این عارضه می تواند به دلیل نوسانات دمایی ناگهانی ناشی از جابجایی گیاه در اتاق،خشکی هوا و قرار گیری ناگهانی جلو آفتاب داغ تابستان باشد.

 

زردی تدریجی و ریزش برگها :

کمبود رطوبت هوا یا هوای خنک و یا خشکی  خاک از دلایل زردی و ریزش برگها میباشد.کمبود نور نیز همین اثرات را دارد.

برگهای جدید سوخته میباشند:

به دلیل کمی آب است.

نوک برگها خشک شده است:

این گیاه رطوبت را دوست دارد و کم بودن آن و خشکی محیط نگهداری ، باعث خشکی نوک برگها میشود.

 

کمک به سلامت :

برگ‌های فیکوس لیراتا علاوه بر تصفیه کردن هوا و کاهش گرد و غبار موجود در آن ، رطوبت محیط را هم کنترل می‌کند. همین موضوع باعث شده تا این گیاه باعث کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، گلودرد و عطسه شود.

 

فیکوس لیترا