عراقچی: ترور سردار سلیمانی اشتباه راهبردی بود

منبع: برترین ها

73

1398/10/29

17:49


عراقچی تاکید کرد: کسانی که از شهادت سردار سلیمانی خوشحال شدند باید بدانند که مقاومت بیش از پیش به جلو خواهد رفت.

خبرگزاری ایرنا: معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تاثیر شهید سلیمانی بیشتر از سردار سلیمانی است، گفت: ترور سردار سلیمانی یک اشتباه راهبردی از سوی آمریکا بود که یک نقطه عطف بزرگ در غرب آسیا و خلیج فارس ایجاد کرده که تبعات ژئوپولتیکی دارد.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه بعد از ظهر امروز در نشست ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی که در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، با گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهان شهید وی اظهار داشت: شاید تاریخ منطقه را بتوان بعد از این واقعه تقسیم کرد، به ویژه پس از ضربه قدرتمند ایران که در معادلات راهبردی در منطقه و مناسبات قدرت میان ایران و آمریکا تغییر ایجاد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی سه تاثیر در جبهه مقاومت، مبارزه با تروریسم داعش و تکفیری و همچنین معادله قدرت در میان ایران و آمریکا دارد، اظهار داشت: معتقدم در بحث مقاومت، از دست دادن سردار سلیمانی بر خلاف ارزیابی آمریکایی‌ها تبعات مثبتی دارد. ما یک فرمانده بزرگ از دست دادیم که در محور مقاومت تاثیر زیادی داشت ولی وقتی جریان مقاومت را در کلیت نگاه می‌کنیم، محور مقاومت جغرافیایی از دست نداده، سلاح و آرمان مقاومت سرجایش است، گروه‌های مقاومت همچنان موجود هستند ولی گفتمان و فرماندهی مقاومت همچنان باقی است.

عراقچی با بیان اینکه انگیزه‌های مقاومت بیشتر از دوران قبل از ترور سردار سلیمانی است، تصریح کرد: اثر شهید سلیمانی در پیشبرد مقاومت بیشتر از اثر سردار سلیمانی است یعنی کسانی که از ترور سردار سلیمانی و شهادت وی خوشحال شدند، باید بدانند شهادت ایشان حتما به مقاومت قدرت پیشبرد بیشتری خواهد داد.

وی اظهارداشت: برخی فقدان سردار سلیمانی را یک پیروزی و خوشحالی برای داعش و عناصر داعش دانستند زیرا فرمانده اصلی مبارزه با تروریسم و داعش به شهادت رسیده است. به نظرم این تحلیل درست نیست. این اقدام اثرات تاکتیکی دارد ولی مبارزه با داعش، یک مبارزه راهبردی است که جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای منطقه و گروه‌های مقاومت آن را ادامه می‌دهند و

خللی در این رابطه ایجاد نمی‌شود مگر خلل‌های موقت و تاکتیکی که به زودی جبران خواهد شد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به معادلات امنیتی در غرب آسیا و خلیج فارس ابراز داشت: در مقطعی انگلیسی‌ها در منطقه بودند. بعدا آمریکایی‌ها وارد شدند. سیاست آمریکایی‌ها دو پایه‌ای بود که ایران و عربستان در آن نقش‌آفرین بودند که با انقلاب اسلامی این معادله به هم خورد.

عراقچی افزود: انقلاب اسلامی اولین تاثیر خود را در معادلات منطقه‌ای گذاشت زیرا آمریکا مهمترین متحد منطقه‌ای خود را از دست داد و مجبور شد حضور فیزیکی در منطقه پیدا کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ با اتکا و اعتماد به نفس بیشتر به توانمندی و قدرت دفاعی خود ادامه داد، عنوان کرد: ایران بدون جنگ به رویکرد استراتژیک مبنی بر اتکای به توانمندی داخلی برای دفاع خود نمی‌رسید که براساس آن دشمنان به ایران فکر ضربه زدن و جنگ نیفتند. این مسئله‌ای بود که موجب تغییر موازنه منطقه‌ای به سود ایران شد.

این دیپلمات ارشد با اشاره به حمله آمریکا به افغانستان و عراق یادآور شد: از بین رفتن دو دشمن اصلی ایران در شرق و غرب یعنی طالبان و صدام و ظهور دولت‌های دوست در شرق و غرب ایران، نقطه عطفی در تاریخ معادلات منطقه‌ای بود چراکه ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران آزاد شد و محور مقاومت تقویت شد.

عراقچی اضافه کرد: ایجاد داعش و تروریسم در منطقه حرکت اشتباه بعدی بود که انجام شد. مقابله با داعش، ظرفیت‌های جدیدی از ایران و محور مقاومت آزاد کرد چراکه گروه‌های جدیدی برای دفاع از حرم ایجاد شدند که ظرفیت‌های راهبردی و ژئوپولتیکی جدیدی فراهم کردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو