آکاایران: با قاشق های آشپزخانه به کودکان دارو ندهید

تغذیه, خانه و خانه داری, روی خط خبرگزاری ها

 

 

قاشق چای خوری، قاشق غذاخوری، قاشق سوپ خوری، قاشق بستنی خوری و ……. انواع و اقسام قاشق های مختلف در آشپزخانه های امروزی پیدا می شود که اندازه و شکل های متفاوتی دارند.

اغلب ما برای استفاده از دارو، از مقیاس قاشق ها استفاده می کنیم، همین قاشق های آشپزخانه. اما مطالعات نوین تلاش می کنند که این کار می تواند به خصوص برای کودکان بسیار خطرناک باشد.

گروهی از محققین ۷۱ قاشق غذاخوری و ۴۹ قاشق غذاخوری را به طور تصادفی از خانه های مختلف جمع آوری کردند و ظرفیت این قاشق ها را با هم مقایسه کردند.

نتیجه مقایسه آن ها نشان می دهد که قاشق های چای خوری ظرفیتی بین ۲۶/۲ گرم و ۰۸/۷ گرم دارند که میانگینش می شود ۲۵/۴ گرم. همچنین ظرفیت قاشق های غذاخوری بین ۵۲/۶ و ۷۵/۱۲ گرم با میانگین حدود ۹۲/۹ گرم متغیر است.

وقتی پای دارو دادن به کودکان در میان باشد، میزان دوز دارو خیلی مهم تر می شود.

بر اساس نتایج این مطالعه حتی اگر والدین به برچسب دارو دقت کنند و از قاشق توصیه شده استفاده کنند، که متاسفانه در بسیاری موارد ممکن است حتی این اتفاق هم نیافتد، باز تفاوت اندازه و گنجایش قاشق هایی که همگی به یک اسم، مثلا قاشق چای خوری خوانده می شوند، به حدی است که می تواند برای کودک خطرساز شود، چه بیشتر از حد مصرف شود و چه کم تر از حد.

پیشنهاد جایگزین این محققین، استفاده از سرنگ های مخصوص درجه دار برای داروهای مایع خوراکی است.

بدین ترتیب هم میزان دقیقی از دارو برداشته می شود و هم احتمال ریختن دارو بر اثر شیطنت کودک کم تر می شود.

khabaronline

.

منبع :