25 درصد مدارس تهران در وضعيت قرمز

116

1398/10/29

19:32


25 درصد مدارس تهران در وضعيت قرمز

سلامت نیوز:تاكنون مقالات و گزارش‌هاي متعددي در مورد آسيب‌پذيري ساختمان‌هاي پايتخت در برابر زلزله منتشر شده است اما به نظر مي‌رسد تاكنون اقدام عملي خاصي در اين زمينه صورت نگرفته و همچنان بناهاي شيك و بلندبالا و البته ناايمن در برابر زلزله در تهران و حتي در نزديكي گسل‌هاي خطرناك موجود ساخته مي‌شوند.

به گزارش لامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در اين ميان اما وضعيت ساختمان‌هاي عمومي و ادارات و به خصوص مدارس و دانشگاه‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردارند چرا كه در صورت وقوع زلزله مي‌توانند ضامن جان و سلامت تعداد زيادي از شهروندان باشند.

اما به نظر مي‌رسد بخش اعظمي از اين ساختمان‌ها نيز مانند بقيه ساختمان‌هاي خصوصي شهر ناايمن باشند. آماري كه ديروز شهردار تهران در مورد مدارس فرسوده و ناايمن ارايه داد نمونه‌اي از عمق همين فاجعه شهرسازي در تهران و آينده شوم آن است.

پيروز حناچي روز شنبه و در گردهمايي هزار و 500 مدير مدرسه با بيان اينكه آموزش مديران و دانش‌آموزان در برابر حوادث طبيعي و بحران‌ها، از سال 94 آغاز شده است از ادامه آن تا امروز و در سه بخش آموزش مديران، آموزش اوليا و دانش‌آموزان سخن گفت. او سپس به تشريح وضعيت ايمني مدارس پايتخت پرداخته و از بررسي 2هزار و 888 مدرسه در برابر مخاطرات و حوادث طبيعي خبر داد و گفت:

براساس گزارش سازمان مديريت بحران از 2هزار و 888 مدرسه بررسي شده هزار و 235 مدرسه از نظر ايمني در وضعيت زرد، 827 مدرسه در وضعيت قرمز و مابقي از نظر مخاطره در حد آسيب كم هستند؛ ضمن آنكه حدود 15 هزار و 795 مدير آموزش ديدند.


شهردار تهران در ادامه با اشاره به زلزله ويرانگر كوبه ژاپن و درسي كه اين كشور از حادثه يادشده گرفت، گفت: برآورد خسارت اين زلزله يكصد ميليارد دلار عنوان شد اما ژاپني‌ها اين زلزله را به يك لابراتور عظيم براي درس گرفتن تبديل كردند. بند به بند قوانيني را تدوين كردند كه شرايط آنها را تغيير داد به عنوان مثال مدل پل‌هاي آنها نيز تغيير كرد. هر چند كه ما نيز درس‌هايي از اين حادثه گرفتيم اما به نظرم بايد جدي‌تر اقدام كنيم.به گفته حناچي تجارب ژاپني‌ها در اين زمينه را مي‌توان به بخش‌هاي مختلفي تقسيم كرد.

يكي از اين درس‌ها ضرورت افزايش ايمني حتي در بخش‌هايي كه احتمال زلزله وجود ندارد بوده، يكي ديگر از اين تجارب افزايش سطح ايمني در بافت‌هاي قديمي است (كه در ايران از آن تحت عنوان بافت فرسوده ياد مي‌شود). او همچنين تقويت و ايمن‌سازي شبكه‌هاي حياتي را از ديگر دستاوردهاي زلزله در ژاپن خواند كه باعث شد تغييرات بسياري در طراحي سازه‌هاي شهري مثل پل‌ها در اين كشور رخ دهد.

او با بيان اينكه در زلزله بم تعداد انسان‌هايي كهبر اثر حوادث بعد از زلزله كشته شدند معادل خود زلزله بود، گفت: افزايش هماهنگي بين دستگاه‌هاي كمكي نيز بسيار مهم است به گونه‌اي كه ما در سازمان مديريت بحران شهر تهران براي هر دستگاه يك صندلي و راه‌هاي ارتباطي در نظر گرفتيم تا در بروز حوادث و بحران‌ها بتوانيم راه‌هاي ارتباطي را حفظ كنيم.حناچي سپس به وضعيت پل‌هاي پايتخت به عنوان يكي از اصلي‌ترين ابزارهاي مورد نياز براي باز ماندن راه‌هاي ارتباطي در موارد بحراني اشاره كرد. به گفته او در تهران 700 پل اصلي وجود دارد كه دايما مورد مانيتورينگ و رصد قرار مي‌گيرند تا مبادا دچار حادثه شوند.


50 حكم تخريب مدارس ناايمن
شهردار تهران در خاتمه سخنان خود به نقشي كه دانش‌آموزان در مواجهه با بحران در جامعه مي‌توانند داشته باشند اشاره كرده و گفت: اگر ما بتوانيم به دانش‌آموزان آموزش‌هاي لازم براي مواجهه با انواع بحران‌ها را ارايه دهيم، اين آموزش‌ها عملا به داخل خانه‌ها رخنه مي‌كند. براي همين بايد تلاش ويژه‌اي در اين زمينه صورت گيرد.

به گفته او همكاري شهرداري با آموزش و پرورش داراي وجوه مختلفي است كه برپايه 4 محور اساسي آلودگي هوا، پسماند، ترافيك و حمل و نقل عمومي بنا شده است و مي‌توان از ظرفيت مدارس براي آموزش و فرهنگ‌سازي در اين موارد استفاده كرد.

اين همايش اما سخنران‌هاي ديگري هم داشت. محسن هاشمي يكي از اين سخنران‌ها بود كه از صدور دستور قضايي براي تخريب 50 مدرسه فرسوده و ناايمن در پايتخت خبر داد و گفت: 50 حكم قضايي براي قلع و قمع مدارس ناايمن و فرسوده و ساخت مدارس جديد به جاي آنها صادر شده است كه نشان از جدي بودن مساله ناايمن بودن بسياري در مدارس ما كه فرزندان و آينده‌سازان اين كشور در آنها بخش زيادي از روز خود را سپري مي‌كنند، دارد.

او سپس كنايه‌اي به كم‌كاري مديريت شهري براي تامين زيرساخت‌ها زد و گفت: واقعيت اين است كه كوتاهي مديريتي در سال‌هاي اخير وضعيت تهران را در حوزه زيرساخت‌ها بد كرده؛ به‌طوري‌كه در حوزه زيرساخت‌ها تهران در رديف‌هاي آخر قرار دارد. اين در حالي است كه شهرداري تهران در حوزه‌هاي ورزشي و فرهنگي هزينه‌هاي زيادي را صرف كرده و بيش از 400 مجموعه ورزشي و 200 مجموعه فرهنگي بزرگ فعال داريم و تعداد مساجد و حسينيه‌ها در شهر تهران افزايش يافته اما متاسفانه آموزش و پرورش كه ركن اصلي فرهنگ هر جامعه‌اي است به اين نسبت مورد توجه قرار نگرفته است.


هاشمي آماري از وضعيت مدارس ناايمن در پايتخت داد. به گفته او از حدود 4هزار مدرسه تهران حدود 60 الي 70 درصد آنها از وضعيت خوبي برخوردار نيستند و لازم است با كمك شهرداري و شورا به آنها كمك شود؛ «امروز دولت دچار بحران مالي جدي است و به همين دليل در تهران كمتر هزينه كرده است. خيرين مدرسه‌ساز نيز بيشتر در استان‌هاي ديگر مدرسه ساخته‌اند.

همين مساله باعث شده تا رتبه تهران در حوزه مدارس در رتبه 30 از بين 31 استان قرار گيرد كه اگر كار جدي در اين زمينه نكنيم به رتبه 31 هم مي‌رسيم. براي همين است كه مي‌گويم لازم است شهرداري در اين زمينه كمك كند و حتي سند همكاري با آموزش و پرورش را جدي بگيرند.»رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه اقدامات خوبي در حوزه آماده‌سازي مدارس صورت گرفته ولي به هيچ عنوان كافي نيست، گفت: در عمل ما با مدارسي مواجه هستيم كه با يك زلزله كم‌قدرت فرو مي‌ريزد و براي همين دانش‌آموزان اين گونه مدارس با تهديداتي جدي مواجه هستند.


يك‌سوم ناايمن هستند
محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش سومين سخنران اين مراسم نيز مانند شهردار و رييس شوراي شهر ديروز ضمن ارايه آماري از وضعيت مدارس ناايمن و فرسوده از لزوم مقاوم‌سازي مدارس در برابر زلزله و ساير حوادث طبيعي سخن گفت. آماري كه بنابر ادعاي او 30 درصد مدارس را شامل مي‌شود. يعني 30 درصد مدارس كشور ناايمن هستند.

او در همان ابتداي سخنانش به گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ كه در آن تفكيكي بين ريسك «در معرض بودن» و ريسك «آسيب‌ديدگي» قائل شده است، به جايگاه ايران در اين گزارش اشاره كرد و گفت: براساس طبقه‌بندي اين گزارش، ايران وضعيتش در بخش «در معرض» خطر بودن، چندان بد نيست اما در آيتم «ريسك آسيب‌پذيري» جزو شاخص‌هاي متوسط قرار گرفته است.

اين نشان مي‌دهد بايد به اين مقوله توجه كنيم چرا كه براي پركردن فاصله بين «در معرض آسيب بودن» و «ريسك‌ آسيب ديدن» بايد تلاش كرد. همين مساله نشان مي‌دهد كه بايد در راستاي كسب آمادگي و مقابله موثر با پديده‌هاي طبيعي تلاش‌هاي مضاعفي انجام دهيم تا به معرض آمادگي و نه غافلگيري برسيم.


وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه انتخاب گروه هدف دانش‌آموزان در ارايه برنامه‌هاي پيشگيري، اقدام هوشمندانه‌اي است، اظهار كرد: دانش‌آموزي دوره خاصي است، چرا كه پايداري تاثير به آموزش، سطح يادگيري و همچنين دوره تاثير بالاتر است. همچنين دانش‌آموزان در تغيير نگرش خانواده موثر هستند به گونه‌اي كه تحقيقات نشان داد اگر آموزش درستي به دانش‌آموزان داده شود آنها اين آموزش‌ها را به خانواده منتقل مي‌كنند و به همين دليل عمق و شعاع آموزش بالاتر مي‌رود.


او در بخش ديگري از سخنان خود از جمعيت آماري 15 ميليوني دانش‌آموزان كشور به عنوان ظرفيت بي‌نظيري براي فرهنگ‌سازي در حوزه آمادگي در برابر حوادث طبيعي ياد كرده و گفت: هيچ رسانه‌اي به اندازه آموزش و پرورش فراگير و عميق نيست.اما آمار وزير آموزش و پرورش از مدارس ناايمن آماري قابل تامل و حتي وحشتناك بود. به گفته او در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس يا نياز به نوسازي يا مقاوم‌سازي دارند.

حاجي ميرزايي با ذكر اينكه در اين زمينه دست ياري به سوي همه دراز مي‌كنيم، گفت آموزش و پرورش آماده است كه با همكاري سازمان مديريت بحران چتر طرح مدرسه آماده را در سطح كشور گسترش دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو