محاسبات شناختی در خرده فروشی

منبع: نوداد

78

1398/10/29

22:39


محاسبات شناختی (Cognitive Computing) هم اکنون در حال گذار از نسل قدیمی به نسل جدید خود می باشد. محاسبات شناختی به سیستم های کامپیوتری قابلیت یادگیری، اسنتباط و تعامل می دهد.

جالب اینجاست که در صنعت خرده فروشی این موضوع تازگی ندارد. در چند سال گذشته ، ما شاهد این بودیم که برخی از کسب و کارهای مبتنی بر خرده فورشی در استفاده از پردازش زبان طبیعی ، تجزیه و تحلیل معنایی ، یادگیری ماشین و رباتیک پیشرفت هایی شگرف داشته اند.

شرکت بین المللی داده (IDC) محاسبات شناختی را به عنوان «یکی از شش شتاب دهنده نوآوری شناسایی کرده است که با باز کردن جریان های جدید درآمدزایی ، ایجاد سازمان های مبتنی بر اطلاعات و تغییر شیوه کار ، تحولات دیجیتالی را هدایت می کند.»

بنابراین ، سؤالاتی که خرده فروشان مطرح می کنند عبارتند از: 

  • آیا صنعت آماده است تا در به کارگیری هوش شناختی بزرگتر از آنچه که هست عمل کند؟ 
  • آیا حوزه هایی خاص تر وجود دارند که بازده چشمگیرتری داشته باشند؟
سیستم های محاسبات شناختی (Cognitive Computing Systems) مبتنی بر رابط های کاربری گفتگو محور در زبان طبیعی و الگوریتم های یادگیری ماشین (Machine Learning Algorithms) است. 

این سیستم ها دانش را با استفاده از فرآیندهایی سیستمی انجام داده و از توانایی های تصمیم گیری مانند انسان تقلید می کنند تا انسان و ماشین بتوانند به طور طبیعی تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند و از این طریق تخصص و کارآیی انسانی را با تجزیه و تحلیل هوشمندانه داده هایی حجیم در سیستم گسترش داده و در کسری از زمان به بینش و راه حل می رسند.

خرده فروشان مدت هاست که به اهمیت ارائه تجربه شخصی سازی برای مشتریان به عنوان مزیتی رقابتی پی برده اند. در طول تاریخ، خرده فروشان تجربه شخصی سازی بی نظیری را برای کالاها و خدمات خود ارائه داده اند. 

به یاد بیاورید که در قصابی محله تان پا می گذاشتید. صاحب قصابی ترجیحات شما درباره گوشت را می دانست و همیشه گوشت درست را برش داده و در دسترس شما قرار می داد. با بزرگ تر شدن خرده فروشان در مقیاس و پیچیدگی ، بهره وری در عملیات و مهار هزینه ها نیز برجسته تر شد. 

همچنین رشد بی سابقه انفجار داده ها، چالش هایی را برای گسترش اینگونه شخصی سازی ها ایجاد می کند. این درست لحظه ای بود که خرده فروشان برای بدست آوردن بینش بیشتر از مشتری شروع به آنالیز داده ها کردند. این بخش بر اساس سوابق خرید و آمار جمعیتی ، مشتریان را تقسیم می کند. 

استنباط در کمک به ارائه پیشنهادات هدفمند به بخش وسیعی از خریداران کمک کرد. موج بعدی تجارت آنلاین مجموعه چالش های خود را به همراه داشت. این موج راه را برای دنیای مبتنی بر Omnichannel باز کرد که امکان ایجاد سناریویی مانند جستجوی کالا در خانه ، سپس اضافه کردن کالا به سبد خرید با استفاده از موبایل و در نهایت انتقال کالا از فروشگاه به منزل را فراهم می آورد. شخصی سازی حتی بسیار پیچیده تر شد. همین موضوع خرده فروشان را ملزم به ارائه تجربیات مشابه در تمام نقاط تماس مشتری کرد.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو