با امامزاده هود ، بنای 12 ضلعی شهر رزن آشنا شوید

منبع: همگردی

105

1398/10/29

23:36


همدان، علاوه بر جاذبه های تاریخی متعدد، از جاذبه های مذهبی بسیاری بهره می برد که از مهم ترین آن ها می توان به «امامزاده هود»، واقع در شهر رزن، اشاره کرد.

جاذبه های تاریخی و مذهبی را می توان در زمره پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری در ایران قرار داد؛ امام زاده ها، کلیساها و بقاع متبرکه اماکنی هستند که هر ساله گردشگران و توریست های بسیاری را مجذوب خود می کنند. بر اساس آمار رسمی، اماکن مذهبی استان همدان که هم از نظر سبک معماری و هم از لحاظ معنوی دارای جایگاه ویژه ای هستند، در ایام تعطیلات و حتی آخر هفته ها، به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری، پذیرای بسیاری از علاقه مندان هستند. یکی از مهم ترین جاذبه های مذهبی استان همدان، امامزاده هود است که در شهر رزن واقع شده است.

بنای امامزاده هود در دوره ایلخانی (سده هشتم قمری) و با ساختاری 12 ضلعی که از گنبدی مخروطی شکل بهره می برد، ساخته شد. گنبد این بنا که در اثر بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله و … با تخریب مواجه شده بود، بعدها جای خود را به گنبدی ضربی شکل (دایره ای) داد.

همدان

امامزاده هود در اواخر سال 1327 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بسیاری از مورخان، این بنا را با توجه به شکل خاص هندسی آن، یکی از متناسب ترین بناهای مذهبی نامیده اند. جالب است بدانید، این بنا تا پیش از تخریب طبیعی از زیبایی خاصی برخوردار بوده؛ به طوری که آثار باقی مانده از کاشی های خاص و روکش های آجری رنگین، همچنان در آن قابل رویت است.

معرق کاری های خارجی و آثار کتیبه ای که به خط کوفی در بخش خارجی این بنا مشاهده می شود، نشان از اهمیت این بنا در دوران ایلخانی دارد. گفته می شود، آرامگاه امامزاده هود در سردآب این بنا قرار دارد. با نگاهی به سقف این سرداب می توان متوجه حضور تیرهای باقی مانده از سقف چوبی شد که روزگاری از این بنا محافظت می کرده است. دو ورودی این بنا نیز با مسدود کردن یکی از آن ها با آجر و گل، به یک ورودی محدود شده است.

امامزاده هود در روستای ینگی قلعه از توابع بخش درجزین در 3 کیلومتری شهر رزن واقع شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو