آیا پستانک باعث لاغری میشود؟!

منبع: نی نی نما

100

1398/10/30

00:03


مکیدن پستانک ممکن است باعث شود که نوزاد در طول روز کمتر شیر بخورد و همین مسئله باعث لاغری و وزن نگرفتن نوزاد می شود.

وقتی نوزاد سینه مادر را می مکد در واقع دارد به تولید شیر کمک می‌کند. اما وقتی نوزاد به مکیدن پستانک که الگوی آن با مکیدن پستان مادر متفاوت است، عادت می‌کند ممکن است تولید شیر در سینه مادر سخت تر از همیشه انجام شود.

استفاده از گول زنک شکل فک و قدرت مکیدن کودک را مختل می‌کند و هیچ جایگزینی برای کودک همانند شیر مادر نیست.

آیا پستانک باعث لاغری میشود

آیا پستانک باعث لاغری میشود؟

پستانک از دو طریق در وزن گیری نوزادان و کودکان اختلال ایجاد می کند:

1) وقتی نوزاد یا کودک عمل مکیدن پستانک را انجام می دهد در واقع انرژی از دست می دهد (چون فعل انجام می دهد) در حالی که هیچ انرژی به بدن کودک وارد نمی شود ولی اگر به جای پستونک ، پستان مادر را بمکد ضمن اینکه عمل انجام می گیرد، از طریق شیری که کودک دریافت می کند انرژی وارد بدن نوزاد و کودک خواهد شد.

2) وقتی نوزاد یا کودک پستانک می مکد در واقع تمایل او به خوردن شیر یا غذا کمتر می شود و چون در این حالت، نوزاد یا کودک شیر و غذای کمتری دریافت می کند در نتیجه باعث کاهش وزن او شده و در روند وزن گیری نوزاد و کودک تاثیر خواهد داشت.

هر چقدر هم پستانک تمیز نگه داشته شود باز هم مکانی برای تجمع انواع میکروب‌ها و انگل‌ها است که می‌تواند نوزاد را بیمار کند. کودکانی که از پستانک استفاده می‌کنند بیشتر دچار عفونت‌ها، زخم‌های دهانی و آلرژی می‌شوند.

بنابراین:
به نوزادی که در افزایش وزن یا وزن‌گیری مناسب مشکل دارد پستانک ندهید.
اگر نوزاد هنوز سینه‌گیری را درست یاد نگرفته است.
اگر نوزاد شما هر مشکلی در شیر خوردن از سینۀ مادر دارد.
اگر سطح تولید شیر شما کافی نیست نیز هرگز به نوزادتان پستانک ندهید.

برای وزن گیری نوزاد چه کنیم؟
اگر در مورد افزایش وزن نوزاد و مواردی از این قبیل نگران هستید، لازم است هرچه زودتر به متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک نوزاد را معاینه می‌کند، دور سر او را اندازه می‌گیرد، او را وزن می‌کند و به شما می‌گوید در این سن چه وزنی برای او ایده‌آل است. سپس راهکارهایی ارائه خواهد داد که برای شما و کودک مفید است و درصورت لزوم زمان مراجعه بعدی را تعیین می‌کند.

برای وزن گیری بیشتر نوزاد چه کنیم، مواردی که ممکن است به شما پیشنهاد شود، شامل موارد زیر است:

مکیدن نوزاد را بررسی کنید. مطمئن شوید نوزاد به درستی سینه شما را می‌مکد. می‌توانید از یک دوست که تجربه شیردادن داشته، ‌پزشک، مشاور شیردهی و مادرانی که در گروه شیردهی محله هستند‌ کمک بخواهید.
به‌طور مکرر شیر بدهید. هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار و هر زمانی که احساس کردید کودک گرسنه است، به او شیر بدهید. کودک را در برنامه دستور غذایی هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار قرار ندهید. از آنجایی که هضم شیر مادر آسان است، کودک نیاز دارد در فواصل کمی شیر بخورد.

از استفاده زودهنگام از پستانک خودداری کنید. در ۴ تا ۶ هفته اول،‌ از دادن پستانک به نوزاد خودداری کنید. اگر نوزاد به مکیدن پستانک عادت کند، نمی‌تواند شیر زیادی از سینه بخورد. مکیدن پستانک، نوزاد را خسته می‌کند و هنگامی‌که سینه را می‌مکد، نمی‌تواند شیر زیادی دریافت کند. اگر وزن نوزاد با شیر مادر اضافه شد، آنگاه می‌توانید در صورت نیاز از پستانک استفاده کنید.

هنگام شیر دادن، نوزاد را بیدار نگه دارید. سعی کنید نوزاد را در ۲۰ دقیقه اول شیر خوردن بیدار نگه دارید. اگر نوزاد شما خواب‌آلود است سعی کنید با قلقلک دادن پاها، تغییر حالت شیر دادن، عوض کردن پوشک، آروغ گرفتن یا تغییر روش شیردهی او را هشیار نگه دارید.

مشکل تولید شیر خود را برطرف کنید. اگر مشکل مقدار شیرتان است، روش‌هایی را دنبال کنید که باعث افزایش شیر می‌شوند. در کنار شیری که به نوزاد می‌دهید،‌ شیر خود را بدوشید. غذاهایی را که باعث افزایش شیر می‌شود به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. از عرقیجات و چای‌هایی که باعث افزایش شیر می‌شوند استفاده کنید.

غذای مکمل به نوزاد بدهید. ممکن است پزشک تجویز کند که نوزاد در کنار شیر مادر از غذای مکمل استفاه کند. اگر نوزاد زود به دنیا آمده است، ابتدا شیر خود و سپس شیرکمکی به نوزاد بدهید. می‌توانید شیر انتهایی خود را از شیر ابتدایی جدا کنید. شیر انتهایی دارای ارزش غذایی بالاتری است. کالری و چربی بیشتری دارد و کمک می‌کند کودک بهتر وزن بگیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو