برقراری و تقویت ارتباط چشمی با رعایت چند اصل مهم

برقراری و تقویت ارتباط چشمی با رعایت چند اصل مهم


منبع: آرگا

136

1398/10/30

01:45


ارتباط چشمی تاثیر به سزایی بر روی افراد دارد تقویت ارتباط چشمی نه تنها در زندگی رومزه افراد تاثیر خود را نشان می دهد بلکه فرد می تواند رد محیط های کاری نیز ارتباط های خود را با این عامل تقویت کند در این راستا می توانید رد این مقاله شیوه هایی را برای تقویت کردن این مهارت مطالعه کنید.

ارتباط چشمی ابزار مهمی در مذاکرات دوستانه و کاری است برقراری ارتباط چشمی به خودی خود یک مهارت محسوب می شود که در بسیاری از مقالات به تاثیر آن در برقراری ارتباطات موثر سازمانی اشاره شده است نکته کلیدی مهم این است که آگاهی داشتن در رابطه با نحوه برقراری ارتباط چشمی بسیار اهمیت دارد زیرا تجربه نشان می دهد که ارتباط چشمی بیش از حد می تواند مخاطب را نگران و مضطرب کند از سوی ارتباط چشمی کم نوعی بی اعتنایی در او ایجاد خواهد کرد. بنابراین افزایش مهارت در ارتباط چشمی و آگاهی داشتن در رابطه با این مهارت موجب کاربرد سازنده این مهارت خواهد شد این نوع ارتباط که یکی از انواع ارتباط غیر کلامی است موقعیت های خوبی را برای فرد ایجاد می کند اصولی که در این نوع ارتباط به آن تاکید می شود به عنوان یک فن تاثیر خواهند داشت.

تعریف ارتباط چشمی و نحوه تقویت ارتباط چشمی:

خیلی از افراد ممکن است به دلیل احساس خجالت از ارتباط های چشمی کمتر استفاده کنند اما با تمرین و تکرار می توان از شدت این خجالت ها در روابط کم کرد شاید یکی از متدوال ترین شیوه ها برای کم رنگ تر شدن احساس خجالت صحبت کردن مداوم در جلوی آینه است حتی می توانید این کار را در جمع های دوستانه و خانوداگی انجام دهید تا مهارت خود را افزایش دهید. اما تکنیک های قدرت بخشیدن به ارتباط چشمی تنها به این مورد ختم نمی شود و در این مقاله شیوه ها و تکنیک های موثرتری را برای افزایش این مهارت ارتباطی ارائه خواهیم داد. همچنین در این مقاله به تاثیر تماس چشمی در روابط که نمی توان آن را نادیده گرفت اشاره می شود و با آگاهی دادن در این زمینه ها می توان موجب رشد و افزایش آن شد.

چگونه ارتباط چشمی داشته باشیم

ابتدا پیش از اشاره به راه های تقویت تماس چشمی باید یک تعریف اصولی و درست از ارتباط چشمی ارائه دهیم تا برخی از سوء تفاهم ها در این مورد رفع شوند ارتباط چشمی درست قبل از ارتبطا کلامی ایجاد می شود و لازمه شروع ارتباط کلامی است نگاه کردن به دیگران نشان دهنده این است که می خواهید با او ارتباط برقرار کنید و از طریق ارتباط چشمی خود احساسات مثبت و خوشایندی را در او ایجاد کنید. در خیلی از مقالات و کتاب ها به ضرورت این مهارت تاکید شده است هچنین اشاره شده است که برخی از افراد ارتباط چشمی را با زل زدن اشتباه می گیرند در حالی ارتباط چشمی متشکل از حرکات مختلف است و از نوعی ارتباط سرچشمه می گیرد.

قدرت ارتباط چشمی:

هر فردی می تواند از طریق ارتباط چشمی مفاهیمی را به دیگران انتقال دهد و این تجربه برای خیلی از افراد ایجاد شده است که احساسات خود را از طریق نگاه به دیگران منتقل کرده اند. گاهی نگاه کردن بار منفی نیز برای افراد دارد و شما نیز شاید متوجه این نوع نگاه ها از سوی دیگران شده اید بنابراین می توان نتیجه گرفت که نگاه افراد احساسات درونی آن ها و برخی از مفاهیم کلی را می تواند نشان دهد. از این رو است که برای تقویت ارتباط چشمی باید بر روی اصول مختلفی مانند طرز نگاه کردن، لبخند، جملات و … کار کرد و به تاثیر این صلاح قدرتمند در روابط اجتماعی و شخصی پی برد.

راه ها تقویت ارتباط چشمی

شیوه های تقویت ارتباط:

تقویت ارتباط ارتباط چشمی در زمینه کسب و کار تاثیر بسزایی دارد و به عنوان یکی از مهم ترین تکنیک های فروش برای موفقیت در کسب و کار  به شمار می رود با ارتباط چشمی می توان نیازهای مشتریان را شناسایی کرد و احساس اطمینان و اعتماد را در آن ها ایجاد کرد در رابطه با این سوء تفاهم که ممکن است برخی از افراد ارتباط چشمی را با چشم چرانی اشتباه می گیرند و همین امر مانع روی آوردن به برقراری ارتباط چشمی خواهد شد. اما ما در این بخش راه های افزایش مهارت ارتباط چشمی را به شکلی اصولی بیان می کنیم که با مطالعه این موارد می توانید بیشتر به ارتباط چشمی خود اتکا کنید.

رابطه چشمی

رویاپردازی:

یکی از تکنیک هایی که برای افزایش مهارت ارتباط چشمی کاربرد دارد مهارت تصویرسازی است این تکنیک برای افزایش این مهارت بسیار کاربرد دارد تصویرسازی در قیقت به فرد کمک می کند تا خود را در میان یک جمع ببیند و در خیال خود تجسم کند که چگونه با برقراری ارتباط چشمی فردی تاثیرگذار باشد. این تکنیک نه تنها در تقویت ارتباط چشمی موثر است بلکه برای کنترل ترس و خجالت نیز به کار می رود و به مرور زمان نقض های فرد را برطرف خواهد کرد.

زمان تقریبی نگاه کردن:

در یک شیوه موثرتر برای اینکه از زل زدن یا چشم چرانی جلوگیری کنید می توانید مدت زمانی که نگاه مستقیم به سمت دیگرن دارید را کنترل کنید به عنوان مثال مدت زمانی که شما با همسرتان ارتباط چشمی دارید نسبت به مدت زمان ارتبطا چشمی شما با مشتری متغییر است و خودتان می توانید این ارتباط چشمی لحظه ای را کنترل کنید.

ارتباط چشمی درست

نگاه کردن به عکس:

یکی دیگر از شیوه های تقویت ارتباط چشمی که بسیار کاربرد دارد نگاه کردن به عکس ها است به عنوان مثال می توانید در فضای اتاق خود چند عکس قرار دهید و سعی کنید تا بهترین ارتباط چشمی را با این عکس ها برقرار کنید این کار فضای واقعی تری را برای شما فراهم می کند و کمک می کند تا راحت تر ارتباط چشمی خود را برقرار کنید.

نگاه کردن به جسم:

اجسام را به عنوان اشخاصی در نظر بگیرید که می خواهید به آن ها نگاه کنید و از طریق نگاه کردن احساسات و مفاهیم را به آن ها منتقل کنید در این تمرین ها می توانید مدت زمان نگاه کردن را نیز تنظیم کنید و حتی می توانید برنامه ریزی کنید که در ارتباط های کلامی و غیر کلامی خود چه مطالبی را عنوان کنید.

توجه داشته باید که این دسته از تمرینات را باید برای مدت زمان یک هفته تا دو هفته انجام دهید زیرا انجام مکرر این دسته از تمرینات کمک می کند تا تسلط شما بر روی مهارت ارتباط چشمی بیشتر شود. با این مقاله شما می توانید مهارت های ارتباطی را با راز و تکنیک های موثر بالا ببرید که در بالا به خیلی از این اصول و تکنیک ها تاکید شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو