چگونه گیاهان آپارتمانی را در زمستان زنده نگه داریم؟

چگونه گیاهان آپارتمانی را در زمستان زنده نگه داریم؟


منبع: فوت و فن

183

1398/10/30

10:45


چگونه گیاهان آپارتمانی را در زمستان زنده نگه داریم؟

پایین آمدن دما و روزهای سرد و برفی می‌تواند زنده ماندن گیاهان را با مشکل روبه رو کند؛ حتی داخل خانه. در زمستان روزها کوتاه هستند و نوسانات هوای سرد، رطوبت پایین و کم شدن آفتاب، رشد گیاهان آپارتمانی را سخت می‌کند. اما نگران نباشید، در این مطلب فوت و فن چند اقدام ضروری وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید گیاهان خود را در زمستان زنده نگه دارید.

مسیر آفتاب را شناسایی کنید

گیاه خود را در آفتاب‌گیرترین نقطه خانه قراردهید. همچنین آنها را به صورت دوره‌ای، طی فواصل معین بچرخانید تا تمام زوایای گیاه آفتاب گرفته و به صورت مساوی رشد کند. گلدان‌های خود را کنار پنجره شرقی خانه قرارداده و اجازه‌دهید نور ملایم و درخشان صبحگاهی را دریافت کنند. همچنین پنجره غربی یا شرقی آفتاب بیشتری می‌گیرد، از این‌رو می‌توانید گیاه خود را آنجا قراردهید.

از نزدیک نگه‌داشتن بیش از حد گیاهان به پنجره خودداری کرده و فاصله کافی گیاه را از شیشه حفظ کنید.

برنامه آبیاری گیاه خود را تغییر دهید

آبیاری را در زمستان کاهش دهید. چراکه گیاهان در دمای پایین رشد زیادی ندارند. همچنین برخی از گیاهان در زمستان کاملا به خواب می‌روند، بنابراین آب اضافی در مرحله( فازخواب) می‌تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد و باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود.

میزان آب مورد نیاز گیاه را با فروبردن انگشت به خاک رویی گلدان مشخص کنید. اگر احساس کردید که ۲ تا ۵ سانتی‌متر زیر سطح خاک خشک است، زمان آبیاری گیاه فرارسیده‌است. از استفاده از آب سرد یا داغ خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند به ریشه‌ها شوک وارد کند.

رطوبت را افزایش دهید

رطوبت در زمستان حدود ۱۰ درصد کاهش میابد، درحالی که گیاهان به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رطوبت نیاز دارند. شما می‌توانید رطوبت را با دنبال کردن اندازه‌های زیر حفظ کنید:

قراردادن دستگاه رطوبت‌ساز در نزدیکی گیاهان

گذاشتن گیاه در کاسه حاوی آب و سنگ ریزه

از شر آفات خلاص شوید.

حشرات و آفات در زمستان به خواب می‌روند و به دنبال گرما و سرپناه در داخل خانه هستند. بنابراین اولین اقدام پیش‌گیرانه بررسی برگ‌ها، به خصوص قسمت‌های زیرین آن و همچنین خاک گیاه به صورت یک بار در هفته است. اگر لکه‌هایی روی شاخ و برگ گیاهان مشاهده کردید، این نشانگر آلودگی گیاه توسط آفت است. پس اگر به دنبال چگونگی حفظ گیاهان آپارتمانی خود در زمستان هستید، این یکی از بهترین راه‌هاست.

کوددهی را متوقف کنید

زمستان یک دوره استراحت برای گیاهان است؛ زیرا گیاهان به سختی در آب و هوای سرد رشد می‌کنند. بنابراین استفاده از کود را تا زمانی که نشانه‌های اولیه رشد را ببینید، متوقف کنید. هنگامی که متوجه رشد جدید شدید، کوددهی را دوباره شروع کنید تا آنها برای فصل رشد آینده ترغیب شوند.

شاخ و برگ گیاهان را پاک کنید

گرد و غباری که به علت وزش بادهای مکرر و خشک در زمستان روی برگ گیاهان جمع می‌شود، فتوسنتز را با مشکل مواجه کرده و روند آن را کندتر می‌کنند. این مساله موجب ضعیف‌ شدن گیاهان آپارتمانی می‌شود. بنابراین برای زنده نگه داشتن گیاه خود در زمستان، برنامه‌ای منظم برای پاک کردن برگ‌ها با یک پارچه نرم و مرطوب ترتیب دهید. درمورد گیاهان کوچک آب را روی برگ‌های آنها اسپری کرده و با یک پارچه نخی پاک کنید.

گرما را حفظ کنید

سعی کنید گرما لازم را تأمین کنید. دما بالاتر از ۱۰درجه سانتیگراد خوب است. دمای روز ایده‌آل برای گیاهان بین ۱۸-۲۳ درجه سانتیگراد و دمای شب ۱۳-۱۸ درجه سانتیگراد است. گیاهان خود را از دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد محافظت کنید؛ زیرا این می‌تواند برای آنها مضر باشد. همچنین به خاطر داشته‌باشید که نوسان مداوم دما برای گیاهان، مثل قرارگرفتن طولانی در معرض سرما و گرما، برای آنها کشنده‌است.

نور مصنوعی فراهم کنید

هنگامی که هوا برای مدت طولانی ابری و تاریک است، نور مصنوعی را اضافه کنید. برای زنده نگه داشتن گیاهان آپارتمانی خود در زمستان، آنها را در معرض نور چراغ رشد قراردهید. زمانی که متوجه هرگونه نشانه‌ای از زرد شدن برگ یا پژمردگی شدید می‌شوید، قراردادن آنها زیر چراغ‌های رشد به آنها کمک می‌کند تا در زمستان به خوبی زنده بمانند.

در پایان اینکه اگر در آب و هوایی واقعاً سرد زندگی می‌کنید و گیاهان خود را نزدیک پنجره‌ها و درب‌ها قراردادید، موقعیت گیاه خود را بعد از غروب آفتاب تغییر دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو