21 دلیلی که زوج ها عشق خود را نسبت به یکدیگر از دست می دهند

21 دلیلی که زوج ها عشق خود را نسبت به یکدیگر از دست می دهند


منبع: مینویسم

221

1398/10/30

10:56


چرا عشق زوجین به مرور زمان کمرنگ می شود؟

زندگی زن و شوهر ها با عشق و علاقه زیادی شروع می شود اما علت اینکه بعد از مدتی عشق زوج ها نسبت به هم کمرنگ می شود و مانند سابق عاشق هم نیستند چیست؟ این موضوعی است که در همه زندگی ها اتفاق می افتد و با گذشت زمان شور و اشتیاق اولیه برای عشق ورزیدن زوجین نسبت به یکدیگر کم می شود. تا اندازه ای این موضوع عادی و نرمال است اما گاهی تا مرز بی علاقگی پیش می رود و زوجین هیچ انگیزه ای برای ادامه زندگی با هم ندارند. در ادامه ۲۱ دلیل عمده که باعث می شود زوج ها نسبت به هم بی علاقه شوند را خواهید دید.

علت کمرنگ شدن عشق به مرور زمان چیست؟

در حالی که آخرین چیزی که زوج ها می خواهند در مورد آن فکر کنند، جدا شدن است اما واقعیت تلخ این است که این اتفاق می افتد-خیلی زیاد. در واقع، بر اساس داده های تازه انجمن روانشناسی آمریکا، حدود ۵۰ درصد از ازدواج ها در ایالات متحده در نهایت به طلاق ختم می شوند. اما چگونه می توان گفت که شما و شریک زندگیتان عشق را از دست خواهید داد؟ خوب، پیشگویی های مطمئنی در مورد عادت خواب، نحوه بحث کردن و میزان برقراری ارتباط شما وجود دارند. حتی نحوه انجام مکالمات روزمره شما می تواند طول عمر رابطه شما را تحت تاثیر قرار دهد.

خواندن این مطلب را از دست ندهید تا برخی از دلایل متداولی که زوج ها عشق خود را از دست می دهند را بیابید و برای علائم هشداردهنده ی بیشتر در مورد رابطه، ۱۷ نشانه ظریف طلاق که بیشتر مردن آن را نمی بینند را مطالعه نمایید.

۱- اتفاق نظر ندارید (هم عقیده نیستید)

علت بی علاقه شدن زوجین به یکدیگر با گذشت زمان

برای ابراز عشق به همسرتان از این مجموعه دیدن کنید: جملات عاشقانه برای همسر

چرا روابط عاشقانه به مرور زمان کمرنگ می شود؟ وقتی ویرجیل نوشت که “عشق همه را تسخیر می کند”، واضح است که هرگز در یک رابطه ی جدی نبوده است. بله، عشق می تواند بر بسیاری موارد چیره شود اما اگر یک چیز هست که نمی تواند بر آن مسلط شود، اتفاق نظر است. در آخر، شما و شریک زندگیتان باید در مورد تصمیمات اساسی زندگی مانند محل اقامت، بچه دار شدن و زمان آن و چگونگی پس انداز و خرج کردن پول با هم روراست باشید- در غیراینصورت، ممکن است عشق خود را از دست دهید.

به گفته ی لزلی دوارس، یک مربی معتبر رابطه در کری، کارولینای شمالی، ۶۷ درصد از اختلافات در یک رابطه هرگز حل نمی شوند و نیازی نیز به حل شدن آن ها وجود ندارد اما ۳۳ درصد باقیمانده اگر حل نشده باقی بمانند، می توانند منجر به پایان رسیدن رابطه شوند. او اینگونه بیان می کند که این به اصطلاح “عامل های بازدارنده” اغلب خواسته ی یک طرف رابطه برای جدی تر شدن رابطه، باورها و ارزش های فردی، نوع سبک زندگی هر فرد و تمایل به داشتن بچه می باشند. و برای دلخوری های کوچکتر که می توانند مشکلات بزرگی را ایجاد کنند، در اینجا ۵۰ رفتار آزاردهنده که موجب بروز مشکلات در رابطه می شوند، آورده شده است.

۲- از همسر خود انتظار دارید یک انسان کامل باشد

علت کم شدن عشق زوجین به مرور زمان

یکی از دلایل کمرنگ شدن عشق زوجین نسبت به یکدیگر کمال گرایی شماست. شریک شما احتمالاً تمام تلاش خود را می کند- اما مثل هر انسان دیگری، گاهی اوقات اشتباه کرده و خرابکاری می کند. و در حالی که یک همسر حامی در مواجه با این لغزش های همانند یک انسان بالغ رفتار می کند، یک همسر غیرحامی به گونه ای رفتار می کند که انگار شریک او باید ۱۰۰ درصد مواقع کامل باشد و این منجر به ناامیدی هر دو طرف می شود.

حتما بخوانید: رموز جذابیت زنان از نگاه مردان چیست؟

دوارس می گوید:”وقتی شریک زندگیتان استانداردهایی را که حتی قول آن ها را نداده است، برآورده نمی کند، تمایل به تغییر در شما به وجود می آید بدون داشتن این درک از خود که رفتار شما نقش بزرگی در این رابطه دارد. با تمرکز بر شریک زندگیتان، زمینه ی ایجاد مشکل فراهم می شود.”

۳- شما از سازش خودداری می کنید

چرا کمرنگ شدن عشق زوجین با گذشت زمان

همچنین ببینید: عکس نوشته عاشقانه عاشقتم نفسم

لورا شلزینگر، یک متخصص روابط و مجری برنامه رادیوی Sirius XM به نام برنامه ی دکتر لورا این چنین می نویسد:”سازش صرفاً بدین معنا نیست که هر چند وقت یکبار اجازه ی انتخاب رستوران را به همسرتان بدهید. در یک رابطه سالم و متعهد، سازش به معنی “انتخاب آگاهانه برای پذیرش یکدیگر دقیقاً همانطور که هستید” می باشد. اگر می خواهید رابطه شما دوام داشته باشد، باید نیازها و خواسته های شما همیشه درست و تحت کنترل باشند.” اگر همیشه بخواهید حرف، حرف شما باشد و کوتاه نیایید باید منتظر باشید عشقتان به مرور زمان کمرنگ شود.

۴- احساسات خود را به طور مشابه ابراز نمی کنید

آیا تابحال اتفاق افتاده است که تا حد افراط گریه کرده باشید اما شریک زندگیتان یک قطره اشک هم نریخته باشد؟ این نشانه ای است که رابطه شما دارای لغزش است. برای بقای عشق یک زوج، متا احساسات آن ها-که چگونگی احساس آن ها در مورد احساسات است- باید مشابه باشد. همانطور که پژوهشگر ازدواج، جان گاتمن می گوید:”عدم تطابق فرا احساسات در پیش بینی طلاق تا ۸۰ درصد دقیق عمل کردند. در اصل، این مسئله در مورد خود نزاع نیست- بلکه در مورد نحوه مدیریت آن به توسط شما نسبت به نحوه مدیریت توسط شریک زندگیتان است.

۵- شریک زندگی خود را پست و فرومایه می دانید

علت کم شدن عشق زوجین نسبت به هم

تحقیر شریک زندگیتان یکی از چهار رفتاری است که به گفته ی گاتمن یک شاخص نشانگر از طلاق قریب الوقوع می باشد. وی در تحقیقات خود از زوجین نظرسنجی کرد که چند وقت یکبار با تحقیر، انتقاد، به حالت تدافعی و دیوارکشی رفتار می کنند. سپس، او رضایت از رابطه را اندازه گیری کرد و دریافت که این رفتارها در ۹۰ درصد موارد در پیش بینی طلاق موفق عمل می کنند.

همچنین ببینید: عکس پروفایل عشق

به گفته ی گاتمن، پست و فرومایه در نظر گرفتن شریک خود، به طور خاص، اصطلاحاً “بوسه مرگ” رابطه است. و این منطقی به نظر می آید، مطالعه ی دیگری که در سال ۲۰۱۰ در مجله ازدواج و خانواده منتشر شد، دریافت که زوج هایی که در سال اول ازدواج خود نسبت به هم حس فرومایگی دارند، احتمال طلاق در آن ها پیش از ۱۶امین سالگرد ازدواجشان بیشتر است. و اگر نمی دانید که چرا ازدواجتان موفقیت آمیز نیست، از ۲۱ دلیل نارضایتی از ازدواج خود آگاه شوید.

۶- عصبانیت خود را سر یکدیگر خالی می کنید

چرا عشق به مرور زمان کمرنگ می شود؟

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ که در مجله ی مسیرهای فعلی در علم روانشناسی منتشر شد، پژوهشگران مشخص کردند که افرادی را که از همه بیشتر دوست دارید همان افرادی هستند که به احتمال زیاد عصبانیت خود را سر آن ها خالی خواهید کرد، با توجه به این که شما بیش از هر فرد دیگری با آن ها در تعامل هستید. اما متاسفانه، آن ها همچنین دریافتند که “پرخاشگری برای افراد و روابط مضر است”، بدین معنا که هرچه بیشتر افرادی که دوست دارید را اذیت کنید، خطر از بین رفتن عشق میان شما بیشتر می شود.”

۷- به هم اعتماد ندارید

علت سرد شدن زوجین نسبت به هم

ایجاد اعتماد بین دو فرد کار آسانی نیست (خصوصاً اگر در گذشته به شما خیانت شده است)، اما باید به فردی که می خواهید باقی عمر خود را با او بگذرانید، ایمان داشته باشید. اگر رابطه خود را بر پایه ی بی اعتمادی بنا کنید، خطر کمبود صمیمیت فیزیکی و عاطفی بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، تقریباً می توان تضمین کرد که شریک زندگیتان در نهایت ناراحت شده و فرار می کند. پس اگر می خواهید عشقتان پابرجا بماند و به مرور زمان کمرنگ نشود زندگیتان را بر پایه اعتماد بسازید.

۸- شما الکل دوست دارید اما شریک زندگیتان نه

چرا عشق به مروز زمان کمرنگ میشه؟

اگر عاشق نوشیدن مشروب قبل از خواب هستید، باید مطمئن شوید که شریک زندگیتان نیز از آن لذت می برد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ از دانشگاه بوفالو دریافت که حدود ۵۰ درصد از زوج های ازدواج کرده با عادت های متفاوت در نوشیدن الکل پیش از ۱۰ امین سالگرد ازدواج از هم طلاق می گیرند. از طرف دیگر، شریک هایی که عادت های نوشیدن یکسانی دارند-خواه در نوشیدن الکل افراط کنند، خواه تفریط و خواه به طور متعادل بنوشند- تنها نرخ طلاق ۳۰ درصدی دارند.

۹- رابطه شما پر از راز است

دلیل کم شدن عشق بعد از ازدواج

تری گاسپارد، MSW، LICSW، یک متخصص رابطه و درمانگر در ماساچوست و رودآیلند می گوید:”داشتن راز شوخی نیست خصوصاً اگر در یک رابطه طولانی مدت باشد. و آنچه که اوضاع را بدتر می کند، دروغ گفتن در مورد آن هاست مانند وقتی که “شریک زندگیتان رازهایی را از شما مخفی می کند و وقتی او را به داشتن راز متهم می کنید، شما را سرزنش می کند.”

او توضیح می دهد، “تو تحمل این را نداشتی که من صادق و روراست باشم به همین دلیل دروغ گفتم.” اگر متوجه شوید که شریک زندگیتان در صورت شما نگاه می کند و دروغ می گوید و شما را مسئول این رفتار می داند، وقت آن فرارسیده است که با او بنشینید و مستقیماً مشکل را بازگو کنید، پیش از این که عشق بین شما از بین رود. آیا این حس را دارید که گذشته ها، گذشته و راه بازگشتی وجود ندارد؟ یکی از دلایل کم شدن عشق بعد از ازدواج همین رازهای شخصی شماست.

۱۰- شما هرگز تقصیر را به گردن نمی گیرید

علت کم رنگ شدن عشق بعد از ازدواج

همه زوج ها دعوا می کنند، اما در یک رابطه سالم این دعواها با عذرخواهی هر دو طرف و پذیرش مسئولیت بخشی از آنچه اتفاق افتاده است، به پایان می رسد. اما در رابطه ای که به نقطه ی جدایی نزدیک است، ممکن است دریابید که شما یا شریک زندگیتان از پذیرش تقصیر سر باز می زنید و خود را به عنوان قربانی جلوه می دهید.

کری دیویدسون، مدیرعامل شرکت خدمات بهداشتی یکپارچه Tournesol Wellness این چنین می گوید:”وقتی احساسات قوی را حس می کنیم، همگی با زبان سرزنش و انتقاد صحبت می کنیم. برای همگی ما خیلی آسان تر است که به جای فکر کردن در مورد احساسات خود و آنچه بدنمان در تلاش برای بازگو کردن است، خود را قربانی جلوه دهیم.”

۱۱- شما همدل و همراه نیستید

چرا عشق به مرور زمان کاهش می یابد؟ یکی از دلایل آن این است که همدل نیستید. یک رابطه ی سالم و شاد باید پیرامون محور احساسات هر فرد بنیان شود. دیویدسون توضیح می دهد:”در مواقع درگیری، ما ذهنیت خود را به سمت شناخت نیازهای اصلی خود و شریک زندگیمان سوق می دهیم. ما تلاش می کنیم تا با نیازهای برآورده نشده خود، نیازهای برآورده نشده ی شریک زندگیمان همدردی کنیم و سپس برنامه ای برای دستیابی به هر دوی آن ها بیابیم.”

با این وجود، شریک های یک رابطه ی بی ثبات غالباً خود را در حال نبرد با شخص مهم زندگی خود می یابند و توجهی به احساسات طرف مقابل ندارند.

۱۲- احترام یکدیگر را نگه نمی دارید

علت کم شدن عشق بعد از ازدواج چیست

اگر کمبود احترام در رابطه وجود داشته باشد، یک زوج هیچ گاه همدیگر را درک نخواهند کرد. و اگر یکی از طرف های رابطه نسبت به انتخاب های طرف دیگر بی احترامی نشان دهد، آن فرد دیگر احساس راحتی برای صحبت در مورد مسائل روزمره نخواهد داشت، چه برسد به صحبت در مورد احساسات یا باورها.

الکسیس دنت، صاحب شرکت سوگند ازدواج به نام XO Juliet می گوید:”از نظر من، بزرگ ترین دلیل موفق نبودن یک رابطه این است که یک طرف دیگر احترامی برای طرف دیگر قائل نیست. این فرمول فاجعه است زیرا آن ها هرگز هم عقیده نخواهند بود و همه چیز به هم می ریزد.”

۱۳- قدردانی و سپاسگذاری نمی کنید

علت کم شدن عشق زوجین

وقتی شریک زندگیتان تمام روز خود را صرف پختن یک وعده غذای خانگی می کند، قدردانی از او را فراموش نکنید. در غیر اینصورت، شریک زندگیتان احساس خواهد کرد که تمام زحمتهایش نادیده گرفته شده اند یا این که احساس می کند وقت شما باارزش تر از وقت اوست.

پاپی اسپنسر، MS، CPC، یک مشاور معتبر و متخصص رابطه در فلوریدا، توضیح می دهد،”نادیده گرفتن یک فرد رابطه را تضعیف می کند. مهم نیست که مردم این را تایید کنند اما ارزشمند بودن برای طرف مقابل، ضروری است. وقتی حس قدردانی بازگو نشود، سلامت عاطفی و حتی گاهی اوقات سلامت جسمی به خطر می افتد. ممکن است فکر کنید که قدردانی شما ضمنی است، اما شنیدن قدردانی شما به شریک زندگیتان کمک خواهد کرد بنابراین، قدردانی را به بخشی از زبان عشق خود تبدیل کنید.”

۱۴- شما در تلاش هستید تا فرد مقابل را تغییر دهید

یکی از مهم ترین جنبه های بودن در یک رابطه، دوست داشتن شریک رابطه برای آن چیزی است که واقعاً هست و نه تلاش برای تغییر او. افرادی که به صورت مخفیانه آرزو دارند شریک زندگی خود را کمی شیک تر و ورزشکارتر ببینند، متوجه خواهند شد که آن ها عاشق نسخه ی غیرواقعی شریک خود شده اند و نه فرد واقعی که زوج آن ها محسوب می شود. به یاد داشتن این که عشق همیشه بی قید و شرط است، می تواند مفید باشد- و اگر حس شما اینگونه نیست، ممکن است اصلاً عشقی در کار نباشد.

۱۵- شما نمی بخشید یا فراموش نمی کنید

چرا عشق بعد از ازدواج کمرنگ می شود؟

شما ممکن است وانمود کنید که بحث و جدل با همسرتان خاتمه یافته است اما این همه چیز را بدتر می کند. چرا؟ تینا تسینا، روان درمانگر مستقر در کالیفرنیا می گوید:”دلخوری سریع ترین روش برای از بین بردن عشق است. دلخوری همانند زنگ زدگی است که پیوندهای یک رابطه را از بین می برد. اگر مسائل اساسی که موجب دلخوری و خشم و ناراحتی می شوند را حل و فصل نکنید، عشق شما به نقطه ای می رسد که دیگر هیچ راه بازگشتی برای آن وجود ندارد.”

۱۶- زندگی تان تکراری و یکنواخت شده است

چرا عشق زوجین به مروز کم می شود؟

پس از ازدواج، باید برای حفظ و نگهداری از جرقه ای که در رابطه ی شما به وجود آمده است، تلاش کنید. اگر برای زنده نگه داشتن آن تلاش نکنید، خطر گیر افتادن در روتین های قدیمی وجود دارد. تسینا می گوید:”از لحظه ای که زندگی با هم را شروع می کنید، لحظات رمانتیک دیگر به صورت اتوماتیک به وجود نمی آیند. در عوض، بیشتر وقت شما صرف کارهای دنیوی می شود: لباس شستن، ظرفشویی، پرداخت قبض یا رفتن سر کار.

به محض این که تازگی زندگی کنار هم از بین می رود، کارهای روزانه مانع به وجود آمدن حس رمانتیک و هیجان در شما خواهد شد و ممکن است این حس در شما ایجاد شود که شریک زندگیتان دیگر به شما اهمیت نمی دهد و دیگر از بودن با شما لذت نمی برد.” و این موشوعی است که به کمرنگ شدن عشق شما بعد از ازدواج دامن می زند.

۱۷- گوش شنوای خوبی برای هم نیستید

هر فردی که در یک رابطه قرار دارد، می خواهد که صدایش شنیده شود- اما در مقابل شما هم باید همین احترام را برای شریک خود قائل شوید و به معنای واقعی کلمه به او گوش فرا دهید. اگر شریک شما فکر کند که او را نادیده می گیرید، احساس خواهد کرد که نظرات و احساساتش دیگر برای شما مهم نیستند و در نتیجه رابطه شما دیگر اهمیت ندارد.

۱۸- از نظر جنسی با هم تفاهم ندارید

چرا زوجین بعد از مدتی نسبت به هم سرد می شوند؟

گاهی اوقات، روابط نه به خاطر ناسازگاری بلکه به دلیل مسائل موجود در اتاق خواب از هم می پاشند. الی پریور، درمانگر رابطه در انگلستان در وبلاگ خود، فهرستی از برخی از دلایل رایج برای طلاق را ارائه می دهد که در میان آن ها “مشکلات در عشق بازی” و “از دست دادن میل جنسی” هر دو در میان رایج ترین مسائل مربوط به شکست و از بین رفتن روابط هستند.

۱۹- افراط در اوایل ازدواج

علت کمرنگ شدن عشق زوجین

همه زوج های تازه ازدواج کرده باید سطحی از محبت و عاطفه را ابراز کنند اما افراط در هر چیز خوب نیز می تواند مشکل ساز باشد. بر اساس مطالعه ی منتشر شده در سال ۲۰۰۱ در مجله ی روابط بین فردی و فرآیندهای گروهی، زن و شوهرهایی که در اوایل ازدواج در ابراز عواطف و محبت افراط می کنند، در طولانی مدت در مقایسه با زوج هایی که کمتر صمیمت و محبت نشان می دهند، بیشتر در معرض طلاق قرار می گیرند.

روشن نگه داشتن شعله های آتشی که قدرتمند است، به تلاش بیشتری نیاز دارد بنابراین، به طور طبیعی نسبت به جرقه های قابل کنترل سریع تر می سوزد و از بین می رود.

۲۰- با هم سازگار نیستید

چرا عشق کمرنگ میشود؟

به طور قطع، قطب های مخالف همدیگر را جذب می کنند اما در آخر، آن ها همیشه با هم سازگار نیستند و همیشه نمی توانند یک رابطه ی پایدار و بادوام را تضمین کنند. ناسازگاری در موارد کوچک مانند نامرتب بودن و علایق مرتبط با فیلم قابل چشم پوشی هستند اما موارد مهم تر مانند دیدگاه های سیاسی، حس شوخ طبعی و عادت های خرج کردن پول می توانند کمر رابطه را خم کنند. گاهی اوقات، از بین رفتن عشق اجتناب ناپذیر است.

۲۱- خیانت کردن

جای تعجب نیست که خیانت یکی از رایج ترین دلایل از بین رفتن عشق بین دو نفر می باشد. در واقع، در نظرسنجی سال ۲۰۰۱ در اوکلاهاما، در میان آن هایی که طلاق گرفته بودند، یکی از شایع ترین دلیل جدایی “خیانت یا روابط نامشروع” بود.

این طبیعی است که زندگی زن و شوهر همیشه مانند اوایل ازدواج به همان حرارت باقی نماند و به مرور زمان عشق زوجین نسبت به هم کمرنگ می شود اما با شناسایی عوامل کمرنگ شدن عشق زوجین بعد از ازدواج می توانید جلوی این اتفاق را بگیرید و به تداوم زندگیتان کمک کنید. گاهی این کار زیاد سخت نیست و فقط به کمی از خودگذشتگی و توجه نیاز دارد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو