آنچه باید درباره شربت اپیوم (شربت تریاک) بدانید

آنچه باید درباره شربت اپیوم (شربت تریاک) بدانید


منبع: آرگا

320

1398/10/30

11:15


یکی از دارو های ترک اعتیاد شربت اپیوم می باشد که برای ترک مواد مخدر تریاک این شربت مورد استفاده قرار گرفته می شود اما بهتر است قبل از استفاده از این دارو اطلاعات کافی درباره این دارو داشته باشید.

اعتیاد یکی از بیماری هایی می باشد که به درمان جدی نیاز دارد بسیاری از افراد معتاد فکر می کنند که هر زمان که تصمیم بگیرند می توانند مواد را ترک کنند اما باید بدانید که هر چه مدت طولانی از مصرف مواد مخدر بگذرد ترک کردن آن نیز سخت تر می شود به همین خاطر داروهایی در بازار به منظور ترک اعتیاد وجود دارند، که یکی از این دارو های ترک مواد مخدر تریاک، داروی اپیوم می باشد.

در مطالب قبلی شما را با چند شربت از جمله شربت سیتریزین، شربت پکتورامین و شربت پرومتازین آشنا کردیم در این مقاله شما عزیزان را با شربت تریاک بیشتر آشنا خواهیم کرد.

شربت ترک مواد مخدر

شربت اپیوم ( شربت تریاک) و کاربرد آن

شربت تریاک در واقع همان تریاک می باشد که به صورت محلول است و برای تصفیه و خالص کردن آن از فیلتر های بسیار قوی و صنعتی استفاده می کنند و ناخالصی های آن را که مضر و خطرناک می باشد را جدا می کنند و در نهایت به غلظت استاندارد و ثابت می رسانند که مصرف این شربت سبب کاهش حرکات دستگاه گوارش و افزایش توان عضلانی می شود اگر چه از این دارو بیشتر برای ترک اعتیاد به تریاک استفاده می شود اما برای درمان اسهال نیز کاربرد دارد بنابراین بیمارانی که از روش های درمانی زیادی به منظور ترک مواد مخدر استفاده کرده اند اما به نتیجه دلخواه نرسیده اند می توانند از این دارو استفاده کنند.

نحوه مصرف

میزان مصرف شربت را پزشک تعیین می کند و بسته به شرایط بیمار مقدار مصرفی آن متغیر می باشد بنابراین دارو را حتما طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

نحوه مصرف شربت اپیوم

عوارص مصرف شربت تریاک

داروهای ترک اعتیاد بسیار متنوعی در بازار وجود دارند که احتمال اعتیاد به این داروهای ترک اعتیاد نیز بسیار زیاد است بنابراین هیچ وقت بدون تجویز پزشک از دارو های ترک اعتیاد استفاده نکنید زیرا هر کدام از این دارو عوارض خاصی را به همراه دارد لذا از مصرف خودسرانه آن پرهیز نمایید، شربت اپیوم نیز دارای عوارضی مانند قرمزی و خارش پوست و بپورات پوستی می باشد که در صورت طولانی شدن شدت علایم و همچنین بروز عوارضی مانند : حالت تهوع ، استفراغ و یبوست باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اطلاعات دارویی شربت تریاک

نکاتی در رابطه با  داروی اپیوم

  1. از این دارو نباید بیش از میزان تجویز پزشک مصرف کنید.
  2. در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی هستید درباره مصرف یا عدم مصرف این شربت با پزشک مشورت نمایید.
  3. در صورت داشتن اسهال ناشی از مسمومیت، اسهال شدید ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، مشکلات روده و بیماری تنفسی از مصرف این دارو خودداری نمایید.
  4. داشتن هر نوع سابقه حساسیت دارویی را به پزشک تان اطلاع دهید.
  5. قبل از مصرف این دارو فهرستی از تمام داروهای خود را در اختیار پزشک قرار دهید.
  6. پیش از مصرف این دارو تاریخ تولید، تاریخ مصرف و پروانه بهره برداری آن را نیز بررسی کنید.
  7. اگر دارای مشکلاتی مانند، تنفسی، مشکلات مغزی یا سابقه ضربه سر، مشکلات کبد، تیروئید و غده آئرنال ، قلبی و فشار خون، مشکلات گوارشی، بیماری روانی و مشکلات خلق و خو هستید قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.
  8. در صورتی که با مصرف این دارو دچار عوارضی مانند : آبی شدن رنگ لب و ناخن، تاری دید، گیجی و توهم و اضطراب، لرزو عرق سرد، مشکلات تنفس، لرزش و تنفس، درد قفسه سینه، اختلال خواب، تنک شدن مردمک، افزایش ضربان قلب، پوست سرد و رنگ پریده، تورم پاها، خستگی و ضعف غیر معمول، تغییر خلق و خو، سرفه و سرگیجه در زمان تغییر وضعیت مصرف دارو را قطع کرده و سریعا با پزشک مشورت نمایید.
  9. بیمارانی که اختلالات شدید روانی دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

نکاتی در رابطه با شربت تریاک

ترک اعتیاد به هر ماده ای علاوه بر اینکه به حوصله، ارده، صبر و زمان نیاز دارد بلکه به درمان خاص خود نیز نیاز دارد که به منظور ترک ماده تریاک استفاده از شربت اپیوم در صورتی امکان پذیر است که زیر نظر پزشک استفاده شود این کار به فرد معتاد کمک می کند که بتواند به صورت کاملا اصولی اعتیاد خود را کنار گذاشته و آن را ترک کند.

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار، امیدواریم از مطالعه مطلب فوق نهایت بهره را برده باشید و با این شربت بیشتر آشنا شده باشید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو