تلنگری به یک جامعه / روایت عمادالدین رجبلو از نمایش "متساوی الساقین"

75

1398/10/30

11:39


عمادالدین رجبلو گفت: "متساوی الساقین" درباره جنینی است که در یک مدرسه دخترانه پیدا می‌شود.

تلنگری به یک جامعه / روایت عمادالدین رجبلو از نمایش "متساوی الساقین"

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "متساوی الساقین" نوشته و کار عمادالدین رجبلو از 22 دی‌ماه ساعت 18 در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش اجتماعی سمیرا سرچاهی، محدثه شیرعلی، رعنا زیادلو، نازنین شهسواری، اسما دهمرده، مارال روشنیان، فتانه شمس‌آبادی و پروا آقاجانی هستند.

عمادالدین رجبلو در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "متساوی الساقین" گفت: سال 95 در حال نگارش یک نمایشنامه بودم که در همان زمان ایده و سوژه نوشتن این نمایشنامه از یک اتفاق  واقعی در سال‌های 86- 87 که در استان گلستان رخ داد در ذهنم شکل گرفت و مرا درگیر خود کرد و نگارش آن را آغاز کردم.

او در ادامه افزود: طی آن اتفاق در یک مدرسه جنینی پیدا می‌شود که این مسئله برای من تکان‌دهنده بود و شروع به نگارش نمایشنامه "متساوی الساقین" کردم اما طی ممیزی‌هایی، پرداخت داستان این اثر چه در نمایشنامه چه در اجرا به سمت دیگری رفت و پس از آن این نمایش را در استان گلستان و اکنون نیز در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه آوردیم؛ هرچند که این نمایش آن‌چیزی نیست که ما در ابتدا در نظر داشتیم تا  روی صحنه آوریم.

رجبلو درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: "متساوی الساقین" درباره جنینی است که در یک مدرسه دخترانه پیدا می‌شود و در نهایت مشخص می‌شود که این جنین با دانش‌آموزان آن مدرسه مرتبط نیست... این نمایش شاید تلنگری به جامعه باشد که احتمال آن وجود دارد که جنینی مرتبط با دانش‌آموزان در مدرسه‌ای پیدا شود.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "متساوی الساقین" عنوان کرد: این نمایش فضایی رئالیستی دارد اما در بخش‌هایی به سمت رئالیسم جادویی می‌رود.

این نویسنده و کارگردان درباره طراحی صحنه این اثر یادآور شد: در اجراهایی که در استان گلستان داشتیم دکور مدنظرمان که کاملاً رئالیستی بود تمام و کمال پیاده شد اما از آنجا که در کارگاه نمایش قبل و پس از ما تمرین‌ گروه‌های دیگر برگزار می‌‌شود این امکان وجود نداشت که همه آن طراحی صحنه را اجرا کنیم و بنابراین بخشی از آن را حذف کرده و طراحی بیشتر براساس المان‌ها و مینی‌مال است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: گروه کارگردانی: امیر درویش و سمیرا سرچاهی، طراح صحنه، نور، لباس، پوستر و بروشور: عمادالدین رجبلو، اجرای پوستر و بروشور: حسین صفایی، اجرای دکور و مدیر صحنه: محمد نقابی، عکاس:علی غریب و مجید عراقی، طراحی صدا: افشین اشراقی، مشاور گرافیک صحنه: جواد عظیمی، منشی صحنه: احسان رجبلو و دستیار صحنه: رضا روشنی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو