وقتی خالها تغییر می کند ممکن است نشانه خوبی نباشد

وقتی خالها تغییر می کند ممکن است نشانه خوبی نباشد


منبع: بیتوته

111

1398/10/30

11:53


وقتی خالها تغییر می کند ممکن است نشانه خوبی نباشد



خال, برداشتن خال, خال صورت

خال های بدخیم

 

یک فرد به طور متوسط ​​حدود 30-40 خال روی بدن خود دارد. خوشبختانه ، هیچ ارتباطی بین تعداد خال و ملانوما وجود ندارد. ولی نکاتی را که در این مقاله آورده ایم خصوصیات خال هایی است که باید به آنها توجه زیادی داشته باشیم. چک کردن منظم می تواند به شما کمک کند هر چیزی را که مشکوک است ،هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا از عواقب جدی آن جلوگیری کنید. 

نشانه های خال های بدخیم

 

1-خال ها نامتقارن هستند

عدم تقارن ممکن است نشانه این باشد که مشکلی وجود دارد. یک خال معمولی باید متقارن باشد به این معنی که هر دو نیمه آن باید یکسان به نظر برسند. آنها باید از نظر اندازه ، رنگ و شکل با یکدیگر مطابقت داشته باشند. اگر یک خط خیالی در وسط خال در نظر بگیرید ، باید هر دو قسمت آن به یک شکل باشد.

 

خال, برداشتن خال, خال صورت

خال پوستی

 

2 - خال ها دارای مرزهای مشخص هستند 

خال های خوش خیم معمولاً دارای مرزهای صاف و مشخص هستند ، در حالی که خال های بدخیم احتمالاً مرزهای نامنظم و ناهموار دارند. لبه ها ممکن است ناصاف یا تار باشند  و به تدریج در پوست اطراف محو شوند.

 

خال, برداشتن خال, خال صورت

خال های خطرناک

 

3- رنگ خال ها

داشتن رنگهای زیادی در خال می تواند نشانه ای نگران کننده باشد خال های سالم معمولاً قهوه ای هستند. اگر خال از سایه های مختلف قهوه ای ، سیاه ، قرمز ، سفید یا آبی تشکیل شده باشد ، می تواند یک نشانه خطر باشد که باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

خال, برداشتن خال, خال صورت

خال های بدخیم

 

4- قطر خال ها

مهم است که به اندازه خال نیز توجه کنید: اگر از 6 میلی متر بزرگتر باشد (حدود ¼ اینچ) ، می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد. برخی از ملانوما ها در مراحل اولیه می توانند از این اندازه کوچکتر باشند. بنابراین بهتر است به علائم دیگر توجه جدی داشته باشیم و سریع نتیجه گیری نکنیم.

 

خال, برداشتن خال, خال صورت

خال های بدخیم

 

5- تغییر کردن شکل، اندازه و رنگ خال ها

دقت کنید که آیا به مرور زمان اندازه شکل و یا رنگ  خال روی پوست شما تغییر کرده است .هنگامی که یک خال خوش خیم به ملانوما تبدیل شود ، بافت آن می تواند تغییر کند . در صورت مشاهده هرگونه تغییر یا علائم جدید مانند درد ، تورم یا خارش  حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

خال, برداشتن خال, خال صورت

خال های بدخیم

 

بعضی از نکات مهم در مورد خال ها

۱- وجود خالها در مناطقی که مرتب تحریک می شوند، منجر به سرطانی شدن آن نمی شود. مثلاً تراشیدن مکرر صورت و تحریک ضایعه در مردانی که در ناحیه صورت خال دارند ، باعث تبدیل به خال های سرطانی نمی شود.

 

۲- ظاهر شدن مو روی خالها به هیچ وجه نشانه ای از خال های سرطانی نیست.

 

۳- پیدایش خالهای جدید ، تعدد و محل بروز آنها، تحت کنترل ژن های فرد بوده و قابل پیشگیری نیست.

 

۴- زاد و ولد و تکثیر در مورد خالها معنی ندارد ، بنابراین خالهای بزرگتر و قدیمی تر نمی توانند خالهای جدید ایجاد کنند و اصطلاح خال دختر و خال مادر بی معنی است.

 

۵- لیزر یا جراحی کردن خالهای معمولی هیچ وقت باعث سرطانی شدن آن نمی شود.

 

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو