خوشبو کننده هوا، مضر است یا مفید؟

منبع: فرزند

199

1398/10/30

13:41


خوشبو کننده هوا، مضر است یا مفید؟

محیط زندگی ما انسان‌ ها به گونه ‌ای است که روزانه با بوی های متفاوت سر و کار داریم. بوی بد محیط و بدن یکی از مشکلات همیشگی انسان هاست

و فکر و ذهن همه ی افراد را درگیر می کند. خوشبو کننده هوا راه حل مشکل افرادی است که می خواهند ساعات کاری و یا زندگی خود را در محیطی معطر سپری کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم کمابیش شما را با خوشبو کننده ها و انواع آن آشنا کنیم.

خوشبو کننده چیست؟

همانطور که از نامش پیدا است خوشبو کننده نوعی ماده شیمیایی یا طبیعی است که به خوشبو شدن یک محیط یا شخص کمک می کند. از قدیم الایام خوشبو بودن لباس ها و محیط خانه بسیار حائز اهمیت بوده است. چنانکه از عود برای خوشبو کردن محیط خانه و از مشک برای خوش کردن بوی تن استفاده می شد. امروزه خوشبو کننده های شیمیایی در رایحه های مختلف و برای محیط های مختلف تولید می شوند. خوشبو کننده ها ترکیبی از اسانس و نوعی الکل بی ضرر هستند و با پخش شدن بین مولکول های هوا و چسبیدن به آن ها در تمام فضای محیط پخش می شوند. خوشبو بودن محیط محل زندگی، کار و یا بدن به طور کلی تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس افراد و روابط اجتماعی آنها دارد.

انواع خوشبو کننده

خوشبو کننده ها انواع مختلفی دارند و امروزه در رایحه های بیشماری تولید می شوند. به نحوی که نیاز همگان را با سلایق مختلف ارضاء می کنند. از انواع خوشبو کننده ها می توان به خوشبو کننده هوا، خوشبو کننده ماشین، خوش کننده بدن و خوشبو کننده توالت و حمام نام برد که هر کدام ترکیبات متفاوتی دارند. خوشبو کننده هوا بیشتر توسط افرادی استفاده می شود که خوشبو بودن محیط خانه یا محل کار برایشان اهمیت داشته و همیشه سعی دارند که محیط دل انگیزی با ایجاد رایحه خوش ایجاد کنند. خوشبوکننده های ماشین نیز برای افرادی که در داخل فضای ماشین سیگار استعمال می کنند یا از خودرو شخصی خود برای سفر و کارهای روزانه استفاده می کنند بیشتر از بقیه توصیه می شود. ولی در حالت کلی خوشبو بودن فضای ماشین حس خوبی را برای شخص راننده و سرنشینان ایجاد می کند و حتی باعث می شود در طول مسیر احساس خستگی یا کسلی نکنید.
همانطور که میدانید بوی بد محیط خانه یا محل کار مربوط به دستشویی است که از بین بردن بوی بد این محیط معضلی برای خانم های خانه دار محسوب می شود ولی امروزه خوشبو کننده های مخصوصی جهت رفع بو بد دستشویی تولید می شود که به راحتی بوی بد دستشویی را از بین می برند. یکی دیگر از انواع خوشبو کننده ها که به آن نپرداختیم خوشبو کننده بدن است. امروزه با افزایش فعالیت های جمعی و روابط اجتماعی افراد سعی دارند که شان اجتماعی خود را بالا ببرند و با اعتماد به نفس کافی در یک جمع ظاهر شوند. از این رو خوشبوکننده های بدن بسیار کارساز هستند. خوشبو کننده های بدن در پوست بدن و سپس رگ ها نفوذ می کند و در سرتاسر سطح بدن پخش می شوند.

مزایای استفاده از خوشبو کننده

استفاده از خوشبو کننده ها علاوه بر خوشبو کردن محیط و پوست بدن تاثیرات مثبت روانی نیز دارد. خوشبو بودن محیط باعث کاهش استرس، بهبود آرامش روانی، ایجاد آرامش قبل خواب، افزایش اعتماد به نفس جهت ظاهر شدن در مکان های عمومی و افزایش پاکی ذرات هوا می شود.

مضرات استفاده از خوشبو کننده

همانطور که همه ما می دانیم هر ماده یا محصولی علاوه بر مزایا مضراتی نیز می تواند همراه داشته باشد. برای مثال دمنوش های گیاهی علاوه بر خواص بی نظیری که دارند استفاده بیش از حد از آنها باعث بروز مشکلاتی می شود و سلامتی را به مخاطره می اندازد. در استفاده از خوشبو کننده ها نیز باید جانب احتیاط را رعایت کرد . استفاده بیش از حد از خوشبو کننده هوا باعث بروز مشکلات زیر می شود :

  1. دشواری در تنفس
  2. سوزش بینی و چشم همراه با آبریزش
  3. بروز و ایجاد بیماری ها ریوی و تنفسی
  4. بروز مشکلات جدی در بیماران مبتلا به بیماری های ریوی
  5. بروز مشکلات مربوط به رشد در کودکان

دستگاه خوشبو کننده هوا

امروزه با افزایش روز افزون استفاده از اسپری های خوشبو کننده هوا تجهیزاتی لازم است که بتواند بطور اتوماتیک رایحه های خوشبو کننده ها را در هوا پخش کند. دستگاه خوشبو کننده هوا این مشکل را حل کرده است. این دستگاه ها دارای تایمری می باشند که در فواصل زمانی مشخص ماده ی خوشبو کننده را در محیط منتشر می کند، که این فواصل زمانی نیز در بازه ۵،۱۵ و۳۰ دقیقه یک بار قابل تنظیم است. این دستگاه ها سنسور های حساس به نور نیز دارند که در صورت فعال کردن آن تنها هنگامی که نور وجود داشته دستگاه شروع به کار می کند. این دستگاه ها قابلیت تعویض بعد از اتمام محتویات قوطی خوشبو کننده را نیز دارند. این دستگاه ها معمولاً از ۲ عدد باتری ۱٫۵ ولت تغذیه می کنند و مصرف شان بسیار کم است. دستگاه خوشبو کننده هوا قابل نصب در محیط های مختلف از جمله محیط و محل های کار، محیط های آموزشی مانند مدارس، امکان عمومی مخصوصا باشگاه ها و سرویس های بهداشتی است.

خرید خوشبو کننده هوا

خرید هر محصولی نیاز به تحقیقاتی اجمالی دارد تا دست به انتخابی مطمئن بزنیم. امروزه بازار فروش محصولات آرایشی داغ است و اجناس بی کیفیت تقلبی سرازیر بازار می شود. خوشبو کننده ها نیز از یکی از این محصولات است. از آنجایی که محصولات خوشبو کننده ( بدن یا هوا ) با دستگاه تنفسی انسان سرکار دارد در صورت خرید جنس های تقلبی ممکن است خسارات جبران ناپذیری برای شخص به بار بیاورد. هنگام خرید خوشبو کننده هوا آنها را از مغازه و داروخانه های معتبر تهیه کنید و به معتبر بودن برند خوشبو کننده هوا و یا سایر خوشبو کننده ها نیز دقت کافی داشته باشید. اگر به صورت اینترنتی و از طریق وب سایت ها محصول را تهیه می کنید دقت داشته باشید که فروشگاه اینترنتی معتبر باشد. قبل از انتخاب رایحه نسبت به نداشتن آلرژی به آن رایحه اطمینان حاصل کنید. برای مثال شخصی ممکن است به رایحه گل های بهاری آلرژی داشته باشد و این آلرژی باعث بروز مشکلات پوستی مانند کهیر یا مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس شود .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو