آشنایی با حقایق سفر به یزد

آشنایی با حقایق سفر به یزد


منبع: همگردی

146

1398/10/30

17:37


یکی از بهترین شهرهای توریستی و گردشگری کشور عزیزمان ایران، شهر یزد بوده که از اقلیمی خشک و بیابانی برخوردار است و از دیرباز تاکنون با القاب مختلفی در تاریخ کهن این سرزمین نامیده شد. شهر قنوت و قنات و قناعت، شهر بادگیرها، شهر خشتی و کلی دیگر از نام هایی از این دست که همیشه آن ها را به شهر دوست داشتنی یزد نسبت داده اند، سبب گشته تا شهر یزد را به عنوان توریستی ترین شهر کویری کشورمان که در محدوده مرکزی ایران قرار گرفته، قلمداد نماییم. در سفر به یزد شاید کمتر بتوان شاهد وجود امکاناتی بود که در کلانشهرهای دیگر کشور از جمله تهران و اصفهان دیده می شوند اما با این حال، مردم شهر یزد با دل و جان از منطقه خود تعریف می کنند و در صدد تلاش جهت ارتقای سطح کیفی این شهر تاریخی و کویری ایران زمین در تمام زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی هستند. با این حال، چنانچه مشتاق و علاقمند به حقایق سفر به یزد هستید، پیشنهاد می کنیم که این مطلب از مجله همگردی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

سفر به یزد

5 نکته اول در خصوص شهر یزد

یزد یک کلمه کاملا باستانی است که ریشه آن به کلماتی همچون یسن، یزت و همچنین یشت مربوط می شود و معنای لغوی آن پرستش، نیایش و ستایش است. شهر یزد در طول تاریخ با نام ها و اسامی گوناگونی خطاب می شد که از جمله این نام ها می توان به دارالعباده در کنار شهر ایساتیس اشاره نمود. نام دارالعباده در سال 504 هجری قمری که سلطنت بر ایران تحت اختیار خاندان سلجوقیان بود، بر روی این شهر ایرانی گذاشته شد. در این هنگام اسلام به کشور وارد شده و مردم یزد نیز از آن استقبال شایسته ای بعمل آوردند و به همین خاطر نام دارالعباده به معنی محدوده ای برای عبادت بر روی شهر یزد گذاشته شد. مرکز استان یزد، شهری است با همین نام که درست از دو طرف به کوه منتهی می شود و در داخل دره ای کاملا خشک اما وسیع جای دارد. شهر یزد از پیشینه تاریخی بسیار غنی برخوردار بوده و آنطور که مورخان معتقد هستند بایستی قدمت این شهر توریستی و جذاب ایرانی را مربوط به عصر حکومت شاهان ساسانی بر این ملک بدانیم. از حقایق سفر به یزد باید بدانید که تاریخ دقیق احداث این شهر یعنی شهر یزد به سال 1310 باز می گردد.

5 نکته اول در خصوص شهر یزد

5 نکته دوم در خصوص شهر خشتی ایران

زبان اصلی مردمان این خطه از کشورمان، فارسی آمیخته شده با لحجه شیرین یزدی است و اصل و اصالت آنان نیز کاملا از نژاد آریایی هست و در طول تاریخ به ندرت می توان مردم این شهر خشتی کشورمان را با دیگر نژادهای غیر ایرانی گره خورده مشاهده نماییم. شهر یزد نخستین شهر خشتی دنیا و همچنین دومین شهر تاریخی جهان پس از شهر ونیز از کشور ایتالیا بشمار می رود. این شهر خشک و بیابانی ایران از وسعتی برابر با 2491 کیلومترمربع برخوردار است. شرایط آب و هوایی استان یزد کاملا به سمت و سوی گرم و خشک متمایل بوده و می توان در تمام فصول سال شاهد تغییرات بسیاری در دمای بخش های مختلفی از این استان در طول 24 ساعت شبانه روزی بود. ناگفته نماند که بسیاری از کارشناسان هواشناسی شرایط آب و هوایی استان یزد را به دو دسته گرم اما بلند (از ماه اسفند تا مهر) و سرد اما کوتاه (از ماه آبان تا انتهای بهمن) تقسیم نموده اند. در بین حقایق سفر به یزد باید بدانید که از کل مساحت مهم ترین استان خشتی جهان، نزدیک به 28٪ آن کاملا غیر قابل بهره وری و سودآوری به لحاظ اقتصادی برای مردم بومی این منطقه تلقی می شود که عمده دلیل آن نیز مربوط به شرایط گرم و خشک حاکم در استان یزد، کاهش میزان نزولات آسمانی در یک دهه اخیر، اقلیم کویری زمین این استان و همچنین عدم وجود منابع آب کافی جهت حاصلخیزی زمین های موجود در بخش های مختلف استان یزد می شود.

شهر یزد

5 نکته سوم در خصوص شهر قنوت و قنات و قناعت

از جمله خصوصیات و ویژگی های بارز موجود در معماری چشم نواز شهر یزد می توان به گنبدها، مناره ها، قنات ها و همچنین بادگیرهایی اشاره کرد که از آنان برای خنک نمودن هوای فضای داخلی شهر استفاده می شود. در سده های 7 و 8 هجری تعداد زیادی از عالمان و دانشمندان مشهور ایرانی جهت فرار و نجات جان خود از سوی یورش مغول ها، به شهر یزد گریختند و این نقطه را جهت ادامه فعالیت های علمی و تحقیقاتی خود برگزیدند. اغلب مردم شهر یزد به گرایش اسلام درآمده اند و مسلمان شده اند، اما با این وجود می توان در شهر یزد با دیگر اقلیت های مذهبی همچون یهودیت و مسیحیت نیز مواجه شد. لازم به ذکر است که تعدادی از زرتشتیان ساکن ایران نیز در همین شهر اقامت پیدا کرده اند. کل استان یزد از جمعیتی یک میلیون نفری برخوردار بوده و مرکز آن یعنی شهر یزد نیز دارای جمعیتی نزدیک به 600 هزار نفر است. یزد دارای منابع معدنی و معادن مهم اقتصادی هم برای خود و هم برای کشور بوده که از جمله این منابع با ارزش صنعتی می توان به معادنی از قبیل ماسه سنگ، سرب، مرمر و همچنین آهن اشاره داشت.

سفر به شهر یزد

5 نکته پایانی در خصوص شهر بادگیرهای ایران

منطقه کویری و خشک یزد با تمام بضاعت کم و محدود خود دارای 153 پارک کوچک در کنار 12 مجموعه فضای سبز بزرگ است. استان یزد در بین تمامی استان های ایران به لحاظ توان و قدرت صنعتی خود در رتبه پنجم ایران واقع شد. متاسفانه، نام شهر یزد در فهرست آلوده ترین شهرهای کشورمان قرار گرفته که علت آن نیز وجود و فعالیت بیش از 3 هزار واحد مختلف صنعتی در اقصی نقاط این خطه از کشور است. استان یزد به لحاظ برخورداری از صنایعی همچون فولاد، ذوب آهن، صنایع غذایی، طلاسازی و زرگری، کابل و فیبرنوری، نساجی، فرش، کاشی و همچنین ذغال سنگ حرف های زیادی برای گفتن در بین سایر مراکز صنعتی کشورمان دارد. نکته آخر نیز در خصوص یک رکورد آموزشی و شاید ابدی برای یزدی ها است که توانسته اند با کسب بیشترین سهمیه قبولی در کنکور سراسری کشور در سال 1395، برای بیست و دومین سال متمادی به مقام نخست قبولی در این آزمون دست پیدا نمایند.

حقایقی از یزد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو