زندگی در خانه‏های کوچک امروزی واقعا هنر می‏خواهد و کسی که بتواند در کمترین فضای ممکن بیشترین راحتی را برای خود و اعضای خانواده‏اش فراهم کند، بی‏شک یک هنرمند خواهد بود. با این حال اگر کمی ابتکار به خرج داده شود می‏توان نه تنها کاری کرد که چارچوب ثابت درون خانه کمی بزرگ‏تر به نظر برسد، بلکه می‏تواند زندگی را دل‏پذیرتر از گذشته ادامه داد. بدون شک راه رفتن در خانه‏ای که کمتر احتمال برخورد با اشیاء مختلف وجود داشته باشد قابل قبول‏تر از حرکت در میان انبوهی از وسایل و موانع آزاردهنده است. در این مقاله شیوه‏های جالب توجه و البته کاملاً ساده برای داشتن خانه‏ای بزرگ‏تر با موانع کمتر ارائه شده است.

به خاطر داشته باشید استفاده از رنگ‏های تیره و گرم موجب بسته‏تر و محدود‏تر به نظر رسیدن فضای محل زندگی و کار می‏شود.

1- دیوارها را کمتر کنید.

به خانه خود و دیوار اتاق‏های آن به خوبی توجه کنید. بد نیست که با یک معمار یا طراح با تجربه هم مشورت کنید و ببینید کدام دیوارها را می‏توان با انجام تغییراتی، کوتاه‏تر کرد. استراتژی ما این است که تا آنجا که امکان دارد موانع فیزیکی کمتری در اتاق‏ها وجود داشته باشد. دیوارها از جمله این موانع به شمار می‏آیند. خانه‏هایی که در آنها آشپزخانه در یک چهار دیواری محبوس شده است، کوچکتر و دلگیرتر به نظر می‏رسند.

2- با رنگ‏ها بازی کنید

رنگ‏ها در هر جایی نقش مهمی را ایفا می‏کنند. این بازی در خانه و کوچک و بزرگ جلوه‏ دادن آن نیز کاملاً به چشم می‏آید. توصیه ما به شما این است که اگر در خانه‏ای با اتاق‏های کوچک و محدود زندگی می‏کنید. حتماً از رنگ‏های روشن نظیر سفید یخچالی یا کرم بسیار روشن برای رنگ‏آمیزی آنها استفاده کنید این رنگ‏ها میزان قابل توجهی از نور خورشید را منعکس می‏کنند و در نتیجه در نگاه گذرا گویی بر حجم اتاق‏ها افزوده شده است. به خاطر داشته باشید استفاده از رنگ‏های تیره و گرم موجب بسته‏تر و محدود‏تر به نظر رسیدن فضای محل زندگی و کار می‏شود.

3- پذیرایی و نشیمن را فراموش کنید

اتاق پذیرایی و نشیمن را فراموش کنید. چه خوب است که با سلیقه و ابتکار خاص خودتان تغییراتی در دکور این اتاق ایجاد کرده و آن را به صورت اتاقی با قابلیت استفاده برای هم مهمان و هم خودتان تبدیل کنید. این یعنی استفاده بهتر از فضا و محدود نکردن بی‏مورد خود و اعضای خانواده.

بدون شک راه رفتن در خانه‏ای که کمتر احتمال برخورد با اشیاء مختلف وجود داشته باشد قابل قبول‏تر از حرکت در میان انبوهی از وسایل و موانع آزاردهنده است.

4- از مبلمان بزرگ فرار کنید

اگر در خانه‏ای کوچک با اتاق‏های محدود زندگی می‏کنید باید منطقی باشید و از مبلمان بزرگ و دست و پا گیر استفاده نکنید. این کار موجب می‏شود تا به راحتی در فضای درون خانه قدم برداشته و به جای آنکه  همواره مراقب باشید که پا و دست‏هایتان به چیزی برخورد نکند، با لذت بیشتری از زندگی روزمره خود بهره ببرید. استفاده از مبلمان چوبی چهار نفره به جای مبلمان هشت نفره و یا حتی بیشتر(!) راهکار مناسبی است.

5- انبوه تابلو و مجسمه‏ها را کنار بگذارید

اگر خانه‏تان کوچک است هرگز به دنبال استفاده از انبوهی از وسایل دکوری و تزئینی نباشید. این کار یعنی فراهم کردن مقدمات مرگ فضای دلپذیر درون خانه. این کار موجب می‏شود همواره دچار نوعی حالت سرگیجه و سردرگمی باشید. استفاده از یک یا دو تابلو یا مجسمه می‏تواند زیبایی جالب توجهی به درون خانه شما بدهد. نیازی نیست که از ده‏ها مجسمه و تابلو و نظایر آنها در ترکیب با هم استفاده کنید.

بانوی شرقی

تنظیم برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

گرد بودن بزرگی می آورد!

چه سبکی می پسندید؟

بازسازی در یک چشم بر هم زدن

استفاده بهینه از کمد دیواری

خلق یک زیبایی کم نظیر

کارخانه تولید آرامش

طراحی برای اتاق های کوچک

کاربرد دیگر آینه

فضایی دلنشین تر

منبع : tebyan.net