اتاق خودروی هوشمند مبتنی بر ۵G سامسونگ معرفی شد

اتاق خودروی هوشمند مبتنی بر ۵G سامسونگ معرفی شد


منبع: فوت و فن

98

1398/10/30

18:19


اتاق خودروی هوشمند مبتنی بر ۵G سامسونگ معرفی شد

شرکت سامسونگ از اتاق خودروی کاملا دیجیتال خود با نام Digital Cockpit 2020 رونمایی کرد که با استفاده از قابلیت‌های اتصال ۵G در داخل و خارج از خودرو، تجربه‌ای جدید را هم برای راننده و هم برای مسافران فراهم می‎کند.

اتاق خودروی Digital Cockpit 2020 سومین محصول همکاری سامسونگ با شرکت هارمن است که در آن فناوری‌های ارتباطاتی، نیمه‌هادی‌‎ها و نمایشگرهای سامسونگ در کنار تخصص هارمن در حوزه خودروهای خودران قرار گرفته‎اند. این راهکار امکان ارتباط دوطرفه با خانه، دفتر و همه فضاهایی را فراهم می‌کند که کاربر ممکن است به آنها سر بزند و در عین حال تجربه‌ای کاملا شخصی، با اطلاعات کامل را در داخل خودرو در اختیار سرنشینان قرار می‎دهد. علاوه بر این قابلیت‎های هوشمند این اتاق که از بیکسبی سامسونگ استفاده می‌کنند بصورت مداوم به راننده اطلاعات رسانده و امنیت رانندگی را بالاتر می‎برند.

در Digital Cockpit 2020 از هشت نمایشگر به همراه هشت دوربین استفاده شده است. این نمونه همچنین از پردازنده اکزینوس Auto V9 SoC (System on Chip) استفاده شده است که یک نیمه هادی طراحی شده برای خودروهای الکترونیکی است. این محصول همچنین از سیستم عامل اندروید ۱۰ استفاده می‎کند که امکان اجرای هم‎زمان چند قابلیت را فراهم می‎کند.

سیستم اطلاع‌رسانی

زمانی که راننده با استفاده از روش تشخیص چهره یا اسکنر اثر انگشت روی گوشی هوشمند خودش، وارد سیستم می‎شود، نمایشگر مرکز اطلاعات یا Center Information Display برنامه کاری راننده را در کنار اطلاعات دیگر روی نمایشگر نشان می‎دهد.

نمایشگر جلویی اتاق راننده هم اطلاعات مسیریابی را بصورت بصری ارایه داده و به شکلی جاگذاری شده است که همواره دید راننده روی جاده باقی بماند. در این نمایشگر از فناوری QLED Local Dimming و همچنین حالت تقسیم صفحه نمایش استفاده شده است تا تمامی مسافران بتوانند بدون پرت شدن حواس راننده، از آن استفاده کنند. نمایشگر داشبورد به شکلی بسیار زیبا زیر نمایشگر جلویی اتاق جاگذاری شده و هشدارها و اطلاعات بصری را به راننده نشان می‎دهد. اگر راننده قابلیت تشخیص صدای بیکسبی سامسونگ را فعال کند، این نمایشگر یک تصویر انیمیشنی نمایش می‎دهد که به دستورات راننده گوش می‎کند.

نمایشگر کنسول زیر نمایشگر اطلاعات مرکزی قرار داشته و می‎تواند انواع قابلیت‌های صوتی و عملکرد دیگر نمایشگرها را علاوه بر خود سیستم، کنترل کند. مسافرانی که در صندلی عقب نشسته‎اند می‎توانند تبلت‎های خود را به Digital Cockpit متصل کرده و از آنها برای کنترل مواردی مانند تهویه هوا، نور داخل اتاق و بلندگوهای خودرو استفاده کنند. همچنین می‎توانند از سیستم پخش چندرسانه‎ای و دیگر خدمات ارایه شده توسط سیستم بهره ببرند.

اگر راننده یا مسافر دستگاه‌های همراه خود را به سامسونگ دکس مخصوص خودرو وصل کنند، می‎توانند بر روی نمایشگر اطلاعات مرکزی، سندهای داخل کامپیوتر خود را خوانده و یا روی آنها کار کنند. این نمایشگر همچنین قابلیتی دارد که به کاربران امکان می‎دهد تا چند دستگاه را بصورت هم‎زمان به یکدیگر متصل کنند. برخلاف نمونه سال ۲۰۱۹، در مدل جدید Digital Cockpit 2020 امکان اتصال بی‎سیم این دستگاه‎ها هم فراهم شده است.

این اتاق همچنین دارای سیستم صوتی چندمنطقه‌ای است که به مسافران امکان می‎دهد هرکدام از طریق اسپیکرهایی که در هدست صندلی خودشان تعبیه شده، به موسیقی دلخواه‎شان گوش کنند.

بهبود امنیت متناسب با نیازهای فردی

در قسمت پشتی اتاقی خودرو با استفاده از میکرو ال‎ای‎دی، یک بال پشتی ۵۳.۷ اینچی روشن ایجاد شده است. با استفاده از فناوری ارتباطاتی V2X (Vehicle to Everything) و نمایشگر روی بال پشتی، خودرو می‎تواند در زمان لازم، پیام‎های مربوط به موقعیت راننده و بقیه سرنشینان و خود خودرو را به خودروهای عقبی هم منتقل کند. مثلا می‎تواند پیام‎هایی مانند «کارگران در حال تعمیر جاده‎اند» یا «عابر پیاده در حال عبور است» را روی نمایشگر نشان دهد.

در داخل خودرو از دو نمایشگر ۷ اینچی – یکی سمت چپ و دیگری سمت راست – برای سیستم نظارت دوربینی استفاده شده است که در آن آینه‌های بغل خودرو با دوربین جایگزین شده است. زمانی که راننده در حال راندن خودرو و یا پارک آن است، این دوربین‌ها خطرات احتمالی در بخش کناری و پشت ماشین را مانیتور می‎کنند. راننده می‎تواند جهت دوربین‌ها و نمایشگرهای آنها را به دلخواه خود تغییر دهد.

قابلیت Cabin Talk هم به راننده امکان می‎دهد تا براحتی و بدون نیاز به برگرداندن سر خود، با مسافران صندلی‌های پشتی صحبت کند.

ارتباط هوشمند بیکسبی با راننده

محصول Digital Cockpit 2020 بر اساس پلتفرم اندروید برای خودروها کار می‎کند. به این ترتیب پلتفرم اینترنت اشیای سامسونگ موسوم به SmartThings هم می‎تواند با استفاده از نسخه بیکسبی مخصوص خودرو، امکان ارتباط هوشمندانه خودرو با راننده را فراهم کند. مثلا وقتی کسی به خانه شما می‎رود، بیکسبی از طریق SmartThings آن فرد را شناسایی کرده و رفتن او به خانه‎تان را به شما اطلاع می‎دهد. بیکسبی خودرو حتی ‎می‎تواند در زمان نزدیک شدن شما به خانه کارهایی مانند روشن کردن چراغ‎ها یا برخی لوازم خانه را هم برایتان انجام دهد.

بیکسبی بصورت پیوسته شرایط راننده را زیرنظر داشته و بسته به شرایط او پیشنهاداتی را مطرح می‎کند. مثلا اگر حس کند بعد از یک رانندگی طولانی شما خسته شده‎اید برای جلوگیری از خواب‎آلودگی پیشنهاد می‏دهد موسیقی گوش کرده یا کارهایی مشابه انجام دهید. این قابلیت در عین حال شرایط خودرو، مثلا چیزی مثل روغن موتور را هم کاملا زیر نظر داشته و در صورت نیاز به مراجعه به تعمیرگاه، آن را به شما اطلاع می‎دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو