پنکه هاي هواکش

اصولاً کساني که در آپارتمان زندگي مي کنند، به يک هواکش مناسب در آشپزخانه نياز دارند تا بوي غذا و دود روغن طبخ غذاهاي مختلف را به گونه اي صحيح و غير آزارنده از بين ببرد. گزينه ي مطلوب از ميان انواع هواکش آشپزخانه، گونه اي از آن است که در بالاي صفحه ي اجاق گاز نصب شده و در يک هود مخصوص پخت و پز محصور شده است.

ممکن است به شما دو نوع هواکش پيشنهاد شود:

- انتخاب ميان مدل هايي که هوا را از محدوده ي پخت و پز خارج کرده آن را به سمت فضاي باز هدايت مي کنند،

- هواکش هايي که هواي آلوده ي خود اتاق را به وسيله ي مکش از داخل تعدادي فيلتر و صافي عبور داده  و پس از تصفيه، آن را به داخل اتاق باز مي گردانند و به همين ترتيب اين جريان ادامه پيدا مي کند.

 مورد اول معمولاً کارآمدترين نوع است و زماني بهترين عملکرد را دارد که اجاق خوراک پزي و هود بالاي آن (دهانه ي دودکش کلاه مانند روي شعله ها) در نزديکي يکي از ديوارهاي خارجي آشپزخانه (ديواري که آن طرفش فضاي خارج قرار دارد) قرار گرفته باشد تا طول کانال هواکش را به حداقل ممکن برساند. هرچند که اکنون مدل هاي متنوع تري از هود در بازار مصرف وجود دارند که با شکل هاي رايج تفاوت مي کنند.

يکي از رايج ترين شکايت هايي که در مورد پنکه هاي هواکش مي شود صداي آزاردهنده ي آن هاست. گاهي اوقات اين مسئله سريع و راحت حل مي شود، راه آن تميز کردن فيلتر هواست که ممکن است با روغن و چربي مسدود شده باشد.

 يک راه حل ديگر که مؤثرتر اما گران تر است، نصب يک هواکش بزرگ تر و نيرومند تر است.

دفترچه هاي راهنمايي و معرفي محصول را که از طرف شرکت توليد کننده همراه با دستگاه ارائه مي شود، با دقت ملاحظه کنيد تا به دست آوريد که چه نوع هواکشي و با چه ظرفيتي متناسب با ابعاد و اندازه هاي آشپزخانه ي شماست. هواکش هايي که مشکل ساز و پر دردسر مي شوند عموماً آن هايي هستند که براي فضاها و عملکردهايي بزرگ تر از حد ظرفيت شان به کار گرفته شده اند و بنابراين بايد مدت زماني طولاني تقلا کنند تا بتوانند هواي اتاق را تميز و تصفيه سازند.

يخچال ها و فريزرها

يک بار ديگر بايد گفت که سبک زندگي شخصي شما و ميزان علاقه ي شما به پخت و پز، نوع يخچال و فريزري را که مي خواهيد خريداري کنيد براي تان مشخص مي سازد. اگر تعداد افراد خانواده محدودند و علاقه اي هم به پخت و پز نداشته، بيش تر از غذاهاي آماده استفاده مي کنيد، يخچال کوچکي در زير ميز کار و يا زير سطح کاري کابينت ها، هم رديف و هم تراز با آن ها، با يک محفظه ي منجمد کننده (فريزر) که در واحد دستگاه ادغام شده، تمامي آن چيزي است که به آن نياز داريد.

 آن هايي که بسته به شرايط زندگي شان هميشه در حال پخت و پز هستند، نياز به يک يخچال بزرگ دارند تا مواد غذايي تازه را در آن نگهداري کنند (وجود کشوهاي بزرگ براي نگهداري ميوه و سبزي ها در اين مورد، مهم هستند). اگر غذاي آماده و مواد خوراکي منجمد زياد مصرف مي کنيد، نياز داريد تا بخش فريزرتان بزرگ تر باشد و ممکن است يک دستگاه يخچال فريزر قائم و ايستاده خريداري کنيد که نيمي از آن يخچال و نيمي از آن فريزر است. يخچال فريزرهاي افقي يا صندوقي نيز بسيار مفيدند، زيرا مي توانند در زير صفحه ي پيشخوان يا يک تاقچه قرار بگيرند و در مجموعه با ايجاد يک مبلمان فشرده و کيپ هم، فضاي کم تري را اشغال کنند.

 ناگفته نماند تا زماني که خانواده ي بزرگ و پر جمعيتي نداريد ، از خريد فريزرهاي جداگانه و بزرگ پرهيز کنيد. زيرا که اگر دقت داشته باشيد مي بينيد مواد غذايي زيادي را بدون آن که واقعاً لازم باشد، با صرف وقت وهزينه ي زيادي انبار و منجمد مي کنيد و براي ماه ها و حتي يک سال بعضي از مواد خوراکي را در فريزر نگهداري مي کنيد.

براي آشپزخانه هاي کوچک، يخچال ها و فريزرهاي بسيار کوچک و باريک نيز در بازار لوازم خانگي موجود مي باشد. قبل از خريد يخچال يا فريزر مورد نيازتان درهاي آن را بازبيني کنيد که به چه نحو باز مي شوند، اگر نحوه ي باز شدن يا به جهت آن مناسب کارتان نيست، از فروشنده بخواهيد مدل مناسب کار شما را در اختيارتان قرار دهد. بسياري از لوازم آشپزخانه که هم اکنون توسط توليد کنندگان ساخته مي شوند، گزينه هاي متفاوتي را متناسب با نياز کاربران ارائه مي دهد. حتي بعضي اوقات مي توان يخچال و فريزري انتخاب کرد که روکش در آن به ميل شما سفيد، رنگي، استيل يا طرح چوب باشد.

گاهي هم درهاي لوازم آشپزخانه از جمله يخچال يا فريز، قابليت نصب يک صفحه ي تزييني بر روي خود را دارند. بدين ترتيب مي توانيد لوازمي را که در يک آشپزخانه واقع شده اند ولي متعلق به يک دست و يک واحد توليد نيستند، به خوبي با يکديگر جور کنيد و نمايي جذاب تر در آشپزخانه ي خود به وجود آوريد.

منبع : tebyan.net