بررسی سوال سید جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر از محمد جواد ظریف از وزیر امور خارجه درباره ترک جلسه علنی و تناقض‌گویی در بخش‌هایی از سخنرانی وزیر خارجه  در دستورکار امروز نمایندگان در جلسه علنی پارلمان قرار داشت.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 30 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال از وزیر امور خارجه سیدمحمدجواد ابطحی سوال خود را از ظریف مطرح کرد و مجلس با 99 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر قانع شدند.

وی در جریان سوال خود از آقای ظریف مطرح کرد: وزیر در بحث سوالات دوگانه بنده مجلس را ترک کرد و بنده گلایه دارم.

نماینده خمینی شهر افزود: آقای ظریف چرا رگ گردنتان برای دوستان داخل متورم می‌شود و به خارجی‌ها لبخند می‌زنید. شما بهترین و قوی ترین سفیرها را به اروپا و آمریکا می‌فرستید ولی هنوز برای هند سفیر نفرستادید علت این تناقض چیست؟

ابطحی پس از پخش فیلم هایی از ظریف و سخنرانی وی گفت: تناقض‌گویی در بخش هایی از سخنرانی وزیر خارجه دیده می‌شود. آقای ظریف شما گفتید جناحی عمل نمی‌کنید، شما گفتید اجرای برجام برای لغو تحریم‌ها است و در جای دیگر گفتید هدف از اجرای برجام اقتصادی نیست.

وی عنوان کرد: شما شریعتمداری کیهان را درباره مطرح کردن موضوع پولشویی متهم کردید ولی بعد از سخنرانی صحبت شما در مورد پولشویی همه ما را متهم کردند و آقای رئیس جمهور هم درباره دوربین‌ها صحبت کردند و این دیپلماسی نیست. آقای ظریف در مقابل مکانیزم ماشه اروپایی‌ها چه کردید؟

نماینده خمینی شهر در مجلس خطاب به وزیر امور خارجه با بیان اینکه بیایید عذرخواهی کنید، گفت: آقای عراقچی گفت که پایداری در این موضوع جواب می‌دهد نه مذاکره، آقای ظریف چرا عذرخواهی نمی‌کنید. تشییع پیکر حاج قاسم خود پیام مقاومت بود ما هم می‌گوییم نگاهتان به داخل باشد نه اروپایی‌ها. مکانیزم ماشه هیچ اثری ندارد.

بر اساس این گزارش پس از توضیحات ظریف پیرامون سوال نماینده خمینی سوار، شهر به رأی گذاشته شد و نمایندگان از توضیحات وزیر امور خارجه قانع شدند.