مدهای دهه ۶۰ دوباره بازگشتند/ از نقش پلنگی تا لباس‌های گلدار

مدهای دهه ۶۰ دوباره بازگشتند/ از نقش پلنگی تا لباس‌های گلدار


منبع: ایران آرت

247

1398/10/30

21:33


استایل‌ ستاره‌های دهه ۶۰ میلادی و مدهای مورپسند آنها آنقدر پرطرفدار و جذاب بودند که با گذشت بیش از نیم قرن بار دیگر ترند شده‌اند.

ایران آرت: هر فصل شاهد کت‌واک‌ها، فشن‌شوها و ارائه کلکسیون‌های جدید از برندهای گوناگون هستیم ولی در این میان می‌بینیم که برخی از ترندهای قدیمی و نوستالژیک نیز بارها تکرار می‌شوند، برای مثال در کلکسیون های پاییز و زمستان ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ شاهد پیراهن‌ها و بلوزهای گلدار خاطره‌انگیز و مامان بزرگی و بوت‌ها و چکمههای سفید هستیم که در ترندهای سال گذشته نیز حضور داشتند.

در کل بازگشت ترندهای دهه‌های ۵۰ تا ۹۰ میلادی از اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شده است ولی در ابتدا این روند آرام و آهسته پیش می‌رفت تا ورود به سال ۲۰۱۹ میلادی که تقریباً تمامی ترندهای این سال یا بازگشت ترندهای شاخص دهه‌های گذشته میلادی بود یا آیتم‌هایی بود که طراحان هنرمند برند های گوناگون با الهام این ترند های قدیمی بازآفرینی کرده بودند.

به گزارش منودلیار، در این مقاله قرار است با هم در مورد ترند های دهه ۶۰ میلادی صحبت کنیم؛ دهه‌ای که شاهد تغییرات طلایی در عرصه مد و فشن بودیم. این تغییرات مهم را برندهای شناخته شده‌ای مانند شنل به وجود نیاوردند بلکه بیشتر دختران فشنی بودند که به ترند های این دهه هویت دادند برای مثال در این دهه بود که آدری هپبورن، هنرپیشه و ستاره محبوب و مشهور هالیوود، سبک مینیمال را به شیکی تمام به نمایش گذاشت. از سوی دیگر Twiggy، مدل، خواننده و بازیگر انگلیسی، با لباس های رنگارنگ خود، استایل متفاوتی از ترکیب رنگ های شاد و سبک مینیمال را در بین مردم باب کرد. گروه های موسیقی مانند دختران Supremes و Cher نیز اوج درخشان و گیرایی را به نمایش می گذاشتند.

این افراد شناخته شده ممکن است در استایل کردن و نحوه لباس پوشیدن با هم تفاوت زیادی داشته باشد ولی همه در یک چیز مشترک بودند؛ استایل آن‌ها به قدری پر طرفدار و جذاب بود که امروزه ما باز هم سبک آن‌ها را دنبال می‌کنیم و اجازه می‌دهیم ترندهای آن دهه بار دیگر فرصت درخشش را پیدا کنند.

نقش پلنگی

1

با اینکه ممکن است که خیلی‌ها دهه ۶۰ میلادی را دهه نقش های گل گلی بدانند ولی از محبوبیت و حضور پر رنگ نقش پلنگی نیز نمی توان گذشت؛ طرحی که ستارگان مشهوری مانند الیزابت تیلور به محبوبیتش دامن زدند، از اواخر تابستان ۲۰۱۸ میلادی دوباره ترند شد و در چند فصل پشت سر هم تکرار شد و هنوز هم روی بورس است تا ثابت کند نقش پلنگی هنوز هم جذابیت و گیرایی خود را دارد.

کلاه‌های مدل Beret

2

دهه ۶۰ میلادی مصادف با مشهوریت و محبوبیت فیلم های سینمای فرانسه در سراسر جهان بود که یک سری از ترند ها و استایل ها را نیز همراه این فیلم ها رواج پیدا کرد؛ یک نمونه از این ترند ها، کلاه های تخت مدل Beret بود که هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

شلوارهای دم پا گشاد

3

شلوار های دم پا گشاد یا مدل بوت کات در اواخر دهه ۶۰ میلادی روی بورس قرار گرفت؛ ترندی که در کلکسیون های پاییز و زمستان ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ میلادی شاهد بازگشت پر رنگ آن ها بودیم که تا این لحظه هنوز هم این ترند کمرنگ نشده و محبوبیت خود را حفظ کرده است.

پارچه‌های Vinyl

4

طراحان جوان در دهه ۶۰ میلادی بسیار تمایل داشتند که از پارچه ها و الیاف های مصنوعی ساخت بشر در طراحی های خود استفاده کنند که یک نمونه شاخص آن ها پارچه های Vinyl است؛ پارچه ای مقاوم و براق که بیش از ۸۰ درصد آن از الیاف پلاستیکی تهیه شده است. روپوش های ضد آبی که در این دهه از این نوع پارچه در رنگ های شاد تهیه می شد، بسیار طرفدار داشت.

عینک‌های آفتابی گرد و اورسایز

5

عینک های آفتابی اورسایز با فرم های دایره ای و گرد از شاخص ترین ترند های دهه ۶۰ میلادی به شمار می رود که این دهه حسابی روی بورس بود؛ از عینک های سایز بزرگ و کلاسیک جان لنون گرفته تا فرم های مدل گربه ای عینک های آفتابی جین فوندا که این روز ها نیز پر طرفدار است.

لباس‌های چهار دکمه

6

لباس های چهار دکمه در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ میلادی روی کار آمد. این روش در آن دوران یک روش اقتصادی برای دوباره به کار بردن لباس هایی به کار می رفت که برای افراد بزرگ بودند ولی کم کم به یک سبک کلاسیک و شیک برای استایل های رسمی تبدیل شد که این روز ها برای طرفداران این سبک، محبوبیت زیادی دارد.

طرح ملوانی

7

طرح ملوانی یا همان نقش های راه راه افقی یکی از آیتم های پر طرفدار در دنیای مد و فشن بود که در واقع در دهه ۴۰ میلادی ظهور کرد ولی اوج محبوبیت و درخشش او در دهه ۶۰ میلادی بود چرا که تا دو دهه بعد نیز هنوز حضور پررنگی داشت. با این که این امروزه ترکیب سورمه ای – سفید این نقش محبوب تر است ولی جالب است بدانی نسخه کلاسیک آن از ترکیب دو رنگ مشکی و سفید به وجود آمده که بلوز های ملوانی با شلوار های جین کلاسیک مانند استایل Jean Seberg، بازیگر و ستاره معروف آمریکایی حسابی روی بورس بود.

سر تا پا یک رنگ پوشیدن

8

در دهه ۶۰ میلادی مردم تمایل زیادی به رنگ های شاد و ترکیب رنگ های عجیب و غریب و به ظاهر ناهماهنگ داشتند ولی یکی از ترند های که در آن دوره بسیار مورد توجه خانم ها قرار می گرفت، سر تا پا یک رنگ پوشیدن بود که از قضا امضاء استایل های کیت میدلتون عروس اول خاندان سلطنتی انگلیس نیز به شمار می رود.

تونیک شلوار

9

استایل های لایه لایه که این روز ها حسابی روی بورس است و طرفداران زیادی دارد، را شاید اولین بار در استایل های پسران و دختران فشنی شرق دور به ویژه کره جنوبی دیده باشی ولی جالب است بدانی این استایل در واقع از دهه ۶۰ میلادی و استایل های سبک هیپی این دهه گرفته شده است که پوشیدن تونیک روی شلوار یکی از شاخص ترین نمونه های آن ها به شمار می رود.

آستین‌های مدل Bishop

10

آستین های مدل Bishop که روی ساق دست پف دار می شوند و دم دست آن ها با مچ نسبتاً بلند بسته می شود، استایلی بوده که در دهه ۶۰ میلادی حسابی پر طرفدار و محبوب بود و با بازگشت به عصر ما نیز این محبوبیت را بار دیگر ثابت کرده است. اگر به این محبوبیت شک داری کافی است تعداد لایک های زیر لباس های برند Zimmermann، برند استرالیایی لوکس فشن، را بشماری که در اکثر لباس هایش از این مدل آستین استفاده کرده است.

گوشواره‌های آویز

11

گوشواره های آویز، یک نمونه شاخص از اکسسوری های پر طرفدار و ترندی دهه ۶۰ میلادی به شمار می رود که اکثر در رنگ های شاد یا به رنگ نقره ای استفاده می شود که با سبک وینتج هماهنگ داشته باشد.

پیراهن‌های جلو دکمه با کمربند

12

فرقی نمی‌کند پیراهن باشد، دامن یا بلوز، استفاده از کمربند در دهه ۶۰ میلادی رواج زیادی داشت چرا که کمر را باریک تر نشان می دهد که از فاکتور های زیادی در آن دهه محسوب می شد ولی با این حال پیراهن های مانتو مانند جلو دکمه دار نیز از ترند های این دهه به شمار می رفت در بین دختران و خانم های جوان بسیار طرفدار داشت.

لباس‌های گلدار

13

لباس های گلدار یا نقش های گل گلی یکی از معروف ترین ترند های این دهه به حساب می آید که بعضی مشخصه اصلی آن می دانند. این پیراهن ها از پاییز ۲۰۱۸ میلادی تا کنون همراه ماست و حالا حالا ها قصد از مد افتادن ندارد به طوری که در کلکسیون های بهار و تابستان ۲۰۱۹ میلادی شاهد تنوع بی نظیر و مثال زدنی از انواع رنگ ها و طرح های گلدار بودیم و اینکه طرح گل آفتاب گردان یا گل بابونه به عنوان محبوب ترین طرح گل گلی تابستان امسال معرفی شد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو