• اسکاچ ظرفشویی را چگونه تمیز کنیم؟
  • سیم و اسفنج را در سینک رها نکنید
  • راهنمای شست و شوی اسکاچ و اسفنج ظرف شویی

آکاایران: راهنمای شست و شوی اسکاچ و اسفنج ظرف شویی

همه خانم ها فکر می کنند اسکاچ و اسفنج ظرفشویی به سبب این که همیشه با آب و مواد شوینده در تماس هستند،

جزو تمیزترین قسمت های خانه اند. اما باید بدانید که سخت در اشتباهید.

اسکاچ ظرفشویی را چگونه تمیز کنیم؟

بسیاری از خانم های خانه به نظافت تمام وسایل آشپزخانه توجه می کنند به جز ابر، سیم، اسکاچ و اسفنج ظرفشویی.

این وسایل چون به طور مداوم با آب و مایع ظرف شویی در تماس است، بیشتر افراد تصور می کنند که در گروه تمیزترین وسایل آشپزخانه قرار دارد

و نیازی به شست و شو و ضدعفونی ندارد، غافل از این که تحقیقات نشان می دهد ابر، اسفنج‏ و اسکاچ ظرف شویی از آلوده ‎ترین وسایل آشپزخانه است

و باکتری سالمونلا که عامل ایجاد مسمومیت‏ غذایی است، در حفره های ریز اسفنج ظرف شویی رشد می کند

و سبب انتشار و انتقال آلودگی به ظروف و مواد غذایی می شود. بررسی ها حاکی از این است که در هر چهار سانتی متر مربع اسفنج حدود ۱۳۴ هزار باکتری وجود دارد.

سیم و اسفنج را در سینک رها نکنید

برخی افراد پس از استفاده از اسفنج و اسکاچ و ابر، آن را درون سینک ظرف شویی رها می کنند

با این تصور که با هر بار باز کردن شیر آب، اسفنج خیس بخورد و تمیز شود، غافل از این که بیشترین رشد میکروب ها در بافت اسفنج دقیقا در زمان مرطوب شدن این وسیله است.

در واقع رطوبت بهترین شرایط را برای تکثیر میکروب ها فراهم می کند و به جای آن که اسفنج پاکیزه تر شود، آلوده تر از قبل خواهد شد.

راهنمای شست و شوی اسکاچ و اسفنج ظرف شویی

• بعد از اتمام شست و شوی ظروف باید این وسایل را با آب گرم و مایع ظرف شویی بشویید و با فشار زیاد، آب را از بافت آن خارج کنید و سپس در جایی که هوا جریان دارد، مثلا در کنار پنجره قرار دهید تا خشک شود.‏

• برای از بین بردن میکروب های احتمالی، هر چند وقت یک بار اسفنج و اسکاچ را با شوینده ضدعفونی کننده استریل کنید، به این نحو که ۱۰ درصد سفید کننده را با ۹۰ درصد آب مخلوط کنید و چند ساعتی بگذارید این وسایل در آن غوطه ور باشد. سپس آن را از این محلول خارج و به خوبی آبکشی کنید. تحقیقات نشان داده است که بخش عمده میکروب ها با این روش از بین می رود. همچنین می توانید این وسایل را چند ساعتی در مجاورت نور آفتاب قرار دهید تا میکروب زدایی شود.

• راه دیگر این که یک کاسه را پر از آب کنید و اسفنج را داخل آن قرار دهید و به مدت دو سه دقیقه درون مایکروویو قرار دهید. مراقب باشید آب کاسه تبخیر و سبب آتش گرفتن اسفنج نشود. مطالعات حاکی است که تا ۹۸ درصد میکروب ها به این روش از بین می رود.

• می توانید به مدت ۱۰ دقیقه این وسایل را در آب در حال جوش حرارت دهید یا در سرکه بگذارید یا درون ماشین ظرف شویی به همراه ظروف بشویید.

• در صورتی که اسفنج و اسکاچ پاره و فرسوده شده باشد، بلافاصله آن را دور بیندازید و اسفنج نو جایگزین آن کنید. بهتر است هر دو هفته یک بار اسفنج را تعویض کنید.

به این نکته هم توجه کنید که اگر اسفنج با خون و زواید گوشت و مرغ و ماهی تماس یافت کرد با دقت بیشتری آن را بشویید . پیشنهاد می شود  اسفنج و اسکاچ و سیم ظرف شویی از دیگر  اسفنج هایی که سطوح آشپزخانه، سینک یا تخته مرغ و ماهی با آن تمیز می شود، تفکیک شود.

loading...
***
loading...
.

منبع : https:baelm.net