دست پختی متفاوت

هنر آشپزی تنها در گرو در اختیار داشتن همه مواد غذایی نیست؛ آشپز واقعی کسی است که با وجود کمبودهایی در مواد اولیه، حاصل دست پخت او غذایی هر چند متفاوت اما قابل قبول و خوشمزه شود. با این توضیح شناخت جایگزین ها از شمار مهم ترین و اصلی ترین رمز و رازهای پخت و پز است.
۱) هنگامی که در دستور پخت غذا و کیک انتخابی تان بیش از دو تخم مرغ وجود داشت ولی شما تعداد تخم مرغ کمتری در یخچال داشتید حذف یک تخم مرغ از آن تعداد، چندان مشکل ساز نخواهد بود به شرط این که به جای آن دو قاشق غذاخوری شیر و یک دوم قاشق چایخوری بیکینگ پودر به مواد بیفزایید.
۲) آب حاصل از یک عدد لیموی تازه با یک چهارم فنجان آبلیمو قابل جایگزینی است.
۳) به جای یک فنجان شکر، از ترکیب یک فنجان عسل و یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین استفاده کنید.
۴) برخی از آشپزها جایگزین کردن کرفس ریز و پخته شده را در صورت نبود قارچ برای پخت در بعضی غذاها توصیه می کنند.
۵) چنان چه به دلیل داشتن فشار خون بالا و یا در حال نوسان، توسط پزشکتان از مصرف نمک در غذا منع شده اید، نگران نباشید، شما می توانید با مخلوط کردن پودر سیر، پیاز خشک، پودر آویشن، فلفل سیاه، پودر جعفری، جوهر لیمو، سبزیجات معطر و خشک شده، پودر لیمو عمانی، و یا تعدادی از این ها با توجه به ذایقه تان، طعم دهنده های ابتکاری و خوشمزه به جای نمک درست کنید.
۶) بدون رب گوجه فرنگی هم می توان غذاهایی مانند انواع خوراک ها، خورشت ها، انواع پلوها، ماکارونی و مانند این ها را تدارک دید. از گوجه فرنگی تازه و یا سس کچاب استفاده کنید. گاه با افزودن مقداری آبلیموی تازه و یا آبغوره و یا خود غوره به غذا، می توان طعم شیرین بسیاری از غذاها را به سمت ترش بودن سوق داد!
۷) از خاطر نبریم که همواره امکان استفاده از گوشت های سفید و لطیفی همچون مرغ، جوجه، ماهی و یا انواع قارچ ها وجود دارد. انواع سوپ ها را می توان با استفاده از این گونه مواد پخت، البته با این تأکید که عصاره های مواد غذایی نظیر پودرهای سوپ و گوشت، موادی فرآوری شده اند بنابراین بهتر است در مصرف این مواد آماده به دلیل دارا بودن نمک و یا افزودنی های دیگر، جانب احتیاط را رعایت نمود.

روزنامه ایران
ویرایش و تلخیص:آکاایران