اختلالی که در دوران امتحانات گریبان گیر دانش‌آموزان می‌شود

54

1398/11/1

11:38


یک مشاور خانواده گفت: تنشی که بابت هر نمره به دانش‌آموز داده می‌شود گاهى آنقدر زیاد است که دچار اختلال شب ادرارى می‌شود.

اختلالی که در دوران امتحانات گریبان گیر دانش‌آموزان می‌شود

به گزارش بهداشت نیوز: مریم عرب مشاور خانواده  در خصوص شب ادارى دانش‌آموزان که یکى از معضلات خانواده‌ها است، اظهار کرد: شب ادرارى جزو آن دسته اختلالاتی‌ست که به آن اختلال روان تنى می‌گویند.

او افزود: استرس دانش‌آموز باعث اختلال در کارکرد طبیعی یک عضو یا اندام از بدن می‌شود و به انقباض مثانه می‌انجامد.

عرب با اشاره ب اینکه شب ادرارى زمانى به عنوان اختلال تلقى می‌شود که در هفته دوبار یا بیشتر اتفاق بیافتد گفت: کمتر از این آمار را به اختلال شب ادرارى منسوب نمی‌کنیم و به آن تکانش دفع گفته می‌شود.این اختلال در پسران بیشتر از دختران است که اولین و مهم‌ترین عامل آن رشد اندام و یا همان بلوغ است.

این مشاور خانواده بیان کرد: در شب ادرارى اولین مشکل اختلال در رشد اندام‌ها است. در واقع به همین دلیل روانشناسان روى مشکل شب ادرارى کودکان زیر یه سال کار نمی‌کنند زیرا هنوز رشد اندام‌ها صورت نگرفته است.

عرب افزود: متخصصین از سه سالگى به بعد روى مهارت‌هاى حسی حرکتى کودک به خصوص کودکان کم تحرک کار می‌کنند.اختلالات خواب (کوتاه یا عمیق) از دیگر دلایل اختلال شب ادراری است.

او با اشاره به روش‌هاى درمانى این مشکل دانش‌آموزان به خصوص دبستانی‌ها، ادامه داد: از جمله بازى‌هایى که به این افراد کمک می‌کند، سرسره بازى، تاب بازى و حتی دویدن است.

او با بیان اینکه دلایل دیگرى از جمله عفونت مجارى ادرارى یا حتى دیابت هم براى ابتلا به این مشکل وجود دارد، گفت: تمام این‌ها منجر به آسیب‌هایى به دانش‌آموز می‌شود که اولین آن کاهش عزت نفس او و در پى آن ارتباطات اجتماعی میان فردى است.

این مشاوره خانواده با اشاره به اینکه احساس گناه از دیگر پیامدهاى شب ادرارى است، یادآورى کرد: این موضوع نیاز به توجه و پیگیرى توسط متخصصین دارد تا به مراحل خطرناک تر نرسد.

عرب ادامه داد: شرمسارى که منجر به احساس گناه می‌شود باعث افزایش اضطراب دانش آموز می‌شود و همین دلیل باعث تقویت اختلال شب ادرارى می‌شود.ازجمله عکس‌العمل‌هایی که باید خانواده ها نشبت به این موضوع انجام دهند  این است که آن را مورد تمسخر قرار ندهند و در مورد این موضوع صحبت نکنند. آسیب تمسخر دانش‌آموز، افت تحصیلى و اختلال در زندگى و ارتباطات میان فردى او خواهد بود.

این مشاور خانواده اظهار کرد: دوران امتحانات یکى از فصولى است که بیشتر دانش‌آموزان در معرض اختلال شب ادرارى قرار می‌گیرند.تنشی که بابت هر نمره به دانش‌آموز اضافه می‌شودگاهى آنقدر زیاد است که او ناخواسته مورد این اختلال قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: البته سیستم نمره‌دهى کنونى یعنی توصیفى شدن نمره‌هاى دانش‌آموزان از آسیب‌هاى روانى و به تبع اختلالاتى مانند شب ادرارى کاسته است.

این مشاور خانواده درپایان گفت: این که به دانش‌آموز اطمینان دهیم که گرفتن نتیجه ضعیف در امتحاناتش با تنبیه همراه نیست، تاثیر بسزایى در آرام شدن او براى ارائه یک امتحان بهتر خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو