به قلم یعقوب آژند "فرهنگ نمایشنامه‌نویسان ایران" منتشر می‌شود

72

1398/11/1

11:47


کتاب "فرهنگ نمایشنامه‌نویسان ایران" به قلم یعقوب آژند منتشر خواهدشد.

به قلم یعقوب آژند "فرهنگ نمایشنامه‌نویسان ایران" منتشر می‌شود

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: یعقوب آژند پژوهشگر تاریخ، هنر و ادبیات، با این توضیح که کتاب "فرهنگ نمایشنامه‌نویسان ایران" را در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: در این کتاب تمامی نمایشنامه‌نویسان ایران از دوره قاجار تا اواخر دهه 80 ثبت شده‌اند.

او که تمام آثار و زندگی‌نامه‌های این نمایشنامه‌نویسان را به صورت دانش‌نامه‌ای تنظیم کرده است، افزود: ویژگی کتاب در این است وقتی که زندگی‌نامه شخصی می‌آید علاوه بر این که آثارش ثبت شده تمام منابع هم ارائه شده است که از کجا این زندگی‌نامه و آثار به نگارش درآمده است.

آژند با بیان این‌که نوشتن "فرهنگ نمایشنامه‌نویسان ایران" به صورت متناوب نزدیک به یک دهه زمان برده است، تصریح کرد: این کتاب بخشی از تحقیقاتم درباره کتاب "نمایش در ایران" است. یک بخش این کتاب که نگارش آن هنوز هم ادامه دارد درباره نمایشنامه‌نویسان است که باید شناسانده می‌شدند. در نتیجه در جهت تکمیل کارهای قبلی این فرهنگ به نگارش درآمده است.

به گفته آژند، کتاب "فرهنگ نمایشنامه‌نویسان ایران" در یک جلد و حدود 600 صفحه توسط انتشارات گستره به‌زودی منتشر خواهدشد.

آژند این روزها مشغول نوشتن کتابی در زمینه هنرهای تجسمی نیز هست.

یعقوب آژند متولد 1328، دکترای تاریخ دارد و در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به عنوان عضو هیات علمی و با مرتبه استاد تمامی به تدریس مشغول است. به قلم او تاکنون بیش از 80 عنوان کتاب تالیف و ترجمه در زمینه‌های تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن ایران به چاپ رسیده است. آژند تاکنون یک بار به عنوان "استاد نمونه" و از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهشگر برجسته در هنر و فرهنگ ایران معرفی شده است.

در سال ۱۳۸۶ نشان درجه یک پژوهش دانشگاه تهران را دریافت کرد. او در سال ۱۳۸۸ یکی از 10 دانشمند جهان اسلام اعلام شد که در قلمرو هنر بیشترین فعالیت، مقاله، کتاب و ارجاع به آثارش را داشته است. کتاب "نمایش در دوره صفوی" از آثار او در سال ۱۳۸۵ از طرف سازمان میراث فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت و در سال ۱۳۸۶ کتاب سال دانشگاهی شد. یکی دیگر از کتاب‌های او به نام "نگارگری ایران" هم به عنوان کتاب برگزیده در سال ۱۳۸۹ انتخاب شد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو