آشتی خانه سینما با صداوسیما

منبع: برترین ها

69

1398/11/1

12:10


ظهر روز یکشنبه، هنگامی که بحث‌ها بر سر کناره‌گیری از جشنواره فیلم فجر داغ شده بود، خانه سینما در اطلاعیه‌ای خبر از آشتی با صداوسیما داد.

روزنامه ایران: ظهر روز یکشنبه، هنگامی که بحث‌ها بر سر کناره‌گیری از جشنواره فیلم فجر داغ شده بود، خانه سینما در اطلاعیه‌ای خبر از آشتی با صداوسیما داد.

در متن این اطلاعیه که از سوی روابط‌عمومی خانه سینما منتشر شد و در وب‌سایت این نهاد صنفی جا گرفت، اینگونه آمده است: «رؤسای صنوف خانه سینما و هیأت‌مدیره ضمن تأکید بر تداوم همکاری با تلویزیون، خواستار هماهنگی بیشتر این دو عضو بزرگ خانواده هنرهای نمایشی شدند.» به این ترتیب، حاشیه‌هایی که در این مدت ایجاد شده بود، با کوتاه آمدن یکی از طرفین ختم به خیر شده است. قدرت‌نمایی خانه سینما، نگارش متنی از سوی روابط‌عمومی صداوسیما، همزمانی این توهین با نیاز به همدلی در جامعه و... همگی مواردی هستند که باید در این میان به آن توجه بیشتر نشان داد.

داستان از کجا آغاز شد؟

شبکه افق، دو روز پیاپی تصمیم گرفت در برنامه‌های متنوع و مختلف، توهین به هنرمندان سینما و مردم را در دستور کار قرار دهد. صحبت‌های تندی که از سوی محمدصادق کوشکی به زبان آمد، واکنش صریح هنرمندان را در پی داشت. هنرمندان یک به یک شروع به نگارش متن‌هایی در حمایت از رخشان بنی‌اعتماد کردند و در فاصله‌ای دو روزه، خانه سینما در بیانیه‌‌ای از هنرمندان خواست تا در برنامه‌های صداوسیما شرکت نکنند؛ «خانه سینما به همه همکاران خود پیشنهاد می‌دهد که با خودداری از حضور در برنامه‌های به اصطلاح سینمایی و تحلیلی این رسانه، همدل و همراه در این اعتراض حرفه‌ای مشارکت کنند تا این رسانه گمان نبرد که به اتکای قدرت و بودجه وافرش می‌تواند هر تهمت و توهینی را نثار سینمای ایران و چهره‌های فرهنگی این سرزمین کند.»

کانون کارگردانان سینمای ایران نیز در بیانیه‌ای نوشت: «کانون کارگردانان سینمای ایران هتک حرمت بزرگان و سرمایه‌های سینمای ایران سرکار خانم رخشان بنی‌اعتماد و جناب آقای مسعود کیمیایی را شدیداً محکوم می‌کند و در برابر تخریب، فحاشی و توهین شرم آور به سینماگران سکوت نخواهد کرد.» به این ترتیب، جنگ به نفع خانه سینما پیش رفت و حتی هنرمندانی که در طی این سال‌ها جز, برنامه‌سازان حرفه‌ای تلویزیون به حساب می‌آمدند، از حضور در تلویزیون خودداری کردند و خداحافظی‌شان را اعلام کردند.

و این داستان همچنان ادامه دارد...

هنرمندان که در تمام این سال‌ها دل خوشی از فعالیت‌های تلویزیون نداشتند، با لبخندی قهرمانانه به این جنگ نگاه می‌کردند و در شرایطی که موضع‌گیری رئیس سازمان صداوسیما می‌توانست تمام معادلات را برهم بزند، روابط عمومی این نهاد تصمیم گرفت تا در نامه‌ای از دل هنرمندان دربیاورد. محمد حسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در نامه‌ای نوشت: «در برنامه‌های زنده، مسئولیت حرف‌هایی که کارشناسان می‌گویند، برعهده خودشان است و صدا وسیما نه تنها چنین اظهارنظر سخیفی را قبول ندارد، بلکه آن را خلاف موازین اخلاقی و سمی مهلک برای وحدت میان قشر‌های مختلف می‌داند.» در این متن که به شکل عجیبی تلاش کرده تا از تهدیدهای همیشگی به‌عنوان فرصت استفاده کند، آمده است: «همه اهالی سینما از خانواده رادیو و تلویزیون هستند و رسانه ملی درسال بیش از یازده هزارساعت از آنتن خود را به‌صورت رایگان به تبلیغ تولیدات همین دوستان اختصاص داده و می‌دهد و حتی فیلم‌هایی را که به لحاظ محتوا به آنها ایراد دارد، بازهم تبلیغ می‌کند تا چرخ صنعت سینما بچرخد. صداوسیما اهالی سینما را از خود می‌داند.» این در حالی است که محمدصادق کوشکی، حتی پس از انتقادهای فراوان حاضر به عذرخواهی نشد.

در روزهایی که صداوسیما به روش‌های دیگری برای بستن دهان منتقدانش متوسل شده است و حالا خبر می‌رسد یکی از جنگ‌های همیشگی با رسانه‌های دیجیتال را به نفع خود به پایان رسانده، خانه سینما نیز به شکل عجیبی توضیحات روابط عمومی تلویزیون را قانع‌کننده توصیف کرد. در اطلاعیه دوم که روز یکشنبه منتشر شد، خانه سینما توضیح داده است: «به دنبال مباحث پیش‌آمده در موضوعات مربوط به دغدغه‌ها و مطالبات صنوف سینما، روز شنبه جلسه‌ای با حضور تعدادی از رؤسای صنوف و هیأت‌مدیره و مدیر‌عامل خانه سینما برگزار شد.

در این جلسه پاسخ مدیر روابط عمومی سازمان صداوسیما در مورد توهین میهمان یکی از برنامه‌های زنده سیما به چند سینماگر، همدلانه، مسئولانه و قابل قبول ارزیابی شد و البته با اتفاق نظر اعضای جلسه بر آرامش فضای سینما، تدابیری برای هماهنگی بیشتر میان رؤسای صنوف و مدیران خانه سینما اتخاذ گردید.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو