خوردن نشاسته در بارداری، خطرناک است؟

منبع: نی نی بان

147

1398/11/1

13:40


 سوال مخاطب نی‌نی‌بان:24 ساله ام. 24 آبان پریود شدم. نزدیکی منظم داشتم. علائم بارداری دارم. احتمال دارد باردار باشم. سرماخورده بودم، نشاسته مصرف کردم. مصرف نشاسته در دوران بارداری مشکلی ایجاد می کند؟ در هفته 4 قبلا سقط داشتم.
 
پاسخ دکتر شهلا چایچیان، متخصص زنان، زایمان و نازایی:
خیر دوست عزیز مشکلی ایجاد نمی کند. نصف بیشتر کالری ای که در دوران بارداری مصرف می کنیم از مواد نشاسته ای است. مشکلی ایجاد نمی کند نگران نباشید.
 

خوردن نشاسته در بارداری، خطرناک است؟

 
مهم ترین مطالب دراین‌باره:
با وجود اینکه مصرف مواد نشاسته ای در بارداری، اشکالی ندارد، اما مانند همه مواد غذایی دیگر باید در دوران بارداری در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.
نشاسته ماده ای به شکل پودر است که از دانه های ذرت به دست می آید و در تهیه کیک های رژیمی و شیرینی های آبکی و شل یک راهکار ساده و ترفند عالی برای غلیظ کردن است. ترکیب نشاسته با کمی آب می تواند به عنوان یک عامل تثبیت کننده و غلیظ کننده عملکردی بی نظیر داشته باشد. پودر نشاسته کربوهیدرات خالص است که حاوی مقدار بسیار اندکی از مواد مغذی دیگر است. در حالت عادی شما به میزان خیلی کم از نشاسته را در تهیه غذا استفاده می کنید که در رژیم غذایی شما چندان چشمگیر نیست و تفاوتی ایجاد نمی کند. اما در برخی موارد، برخی از افراد هوس نشاسته می کنند و آن را به میزانی ناسالم و بیش از اندازه می خورند. یک پیمانه نشاسته حاوی ۴۸۸ کالری است و تنها ۰٫۳ گرم پروتئین دارد. در این مقدار از نشاسته، ۱۱۶ گرم کربوهیدرات وجود دارد اما خبری از قند نیست و از ۱٫۲ گرم فیبر رژیمی برخوردار است. یک پیمانه نشاسته حاوی مقدار کمی از مواد معدنی شامل کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و سدیم است. یک ماهیتابه کامل از سس گریوی (عصاره گوشت) تنها یک قاشق غذاخوری غلیظ کننده دارد بنابراین به ندرت ممکن است نشاسته را به مقدار زیادی مصرف کرد. اگر هوس خوردن نشاسته به سرتان می زند ممکن است مبتلا به بیماری پیکا باشید. پیکا نیاز شدید به خوردن مواد ناسالم مانند نشاسته، کثیفی و گچ است. گاهی اوقات این نیاز یا میل شدید ناشی از عوارض بارداری و ویار است. مصرف بیش از حد نشاسته نیز یک دسته دیگری از بیماری پیکا را ایجاد می کند که آمیلوفاژی نام دارد. خطرات خوردن مواد ناسالمی که ارزش غذایی ندارند منجر به بروز مشکلاتی نظیر یبوست، انسداد روده، کمبود مواد غذایی و مشکلات دندانی می شود.
 
از مصرف بیش از اندازه مواد قندی و نشاسته‌ای بپرهیزید
مصرف زیاد شکر و مواد نشاسته‌ای در دوران بارداری باعث بروز نقایص دستگاه عصبی در جنین می‌شود. به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ مصرف بیش از اندازه مواد قندی و نشاسته‌ای به ویژه در سه ماهه نخست بارداری خطر بروز نقص لوله عصبی و نخاعی را در فرزندان آنها افزایش می‌دهد. بر این اساس پزشکان اکنون فرضیه ارتباط بیماری دیابت و افزایش قند خون در ابتدای دوران بارداری مادر، با ناهنجاری‌ها و نقایص عصبی جنین را تایید می‌کنند. از این رو کنترل و آزمایش قند خون زنان باردار از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردارست.
 
غذاهایی که در بارداری نباید خورد 
خوردن غذای سالم و متعادل به خصوص در دوران بارداری اهمیت دارد.اما برخی از غذاها هستند که باید در طول بارداری به کلی از آنها اجتناب کرد از جمله
- گوشت، صدف و تخم‌مرغ خام. 
- بسیاری از غذاهای گوشتی که به طور آماده به فروش می‌رسند، ممکن است خوب پخته نشده باشند و دارای میکروب باشند. بهتر است در - طول دوران بارداری این غذاها را دوباره در خانه حرارت دهید تا حدی که بخار کنند. 
- ماهی‌هایی که حاوی جیوه هستند یا در معرض آلاینده‌ها بوده‌اند. 
- شیر پاستوریزه‌نشده و پنیر تازه. 
- سبزی‌های خام و شسته‌نشده.
 

خوردن نشاسته در بارداری، خطرناک است؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو