از زندگی باکتری‌های دهانتان چقدر خبر دارید؟

منبع: اوما

131

1398/11/1

15:35


از زندگی باکتری‌های دهانتان چقدر خبر دارید؟

انسان‌ها اگرچه در طبیعت زندگی می‌کنند، اما هر موجود زنده‌ای از جمله انسان، می‌تواند زیست بوم پدیده‌های دیگری نیز باشد. برای مثال در بدو تولد هر انسان، میلیون‌ها باکتری مفید و مضر همراه او متولد می‌شوند.

در ابتدا هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی بین انسان‌ها و این باکتری‌ها برقرار است. اما این هم‌زیستی تا کجا مسالمت‌آمیز است؟ تا چه حدی این باکتری‌ها سلامت ما را به خطر نمی‌اندازند؟

در این مطلب می‌خواهیم به این سؤال‌ها پاسخ بدهیم و بدانیم وجود این میزان باکتری، به خصوص در دهان، تا چه حد و در چه زمانی نگران‌کننده است؟

زندگی باکتری‌ها در دهان

دانشمندان تا کنون بیش از ۷۰۰ نوع باکتری‌‌ در دهان انسان‌ شناسایی کرده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها نه تنها برای سلامتی ما خطرناک نیستند بلکه وجود آن‌ها برای عملکرد سالم دستگاه گوارش ضروری نیز است. اما از سوی دیگر حدود ۳۰۰ نوع از این باکتری‌ها عامل مهم بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان هستند. از بین بردن تمام این باکتری‌ها تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد، بنابراین باید راه‌حل مداومی برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود داشته باشیم تا از گزند آسیب‌ باکتری‌های خطرناک در امان باشیم. 

آیا مسواک زدن کافی است؟

از آنجایی که  بیماری‌های لثه می‌توانند تأثیر منفی روی متابولیسم، قلب، عروق و اعصاب بگذارند، علاوه بر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به عنوان راهکارهای پیشگیرانه روزمره، می‌بایست میزان سلامت دهان و دندان را تا جایی افزایش داد که کمترین آسیب به سایر ارگان‌های بدن وارد شود.  

لثه‌های ملتهب، با جذب بیشتر میکروب، به باکتری‌های مضر دهان اجازه می‌دهند تا آسان‌تر وارد جریان خون شوند و پس از مدتی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهند. 

 

آدامس

 نترسید؛ آدامس بجوید!

بیان این یافته‌ها نباید شما را در مورد بیماری‌های ناشی از مشکلات دهان و دندان بترساند. هدف این است که حساسیت خود را نسبت به سلامت دهان و دندان بیشتر کنیم و صرفا به یک یا دو راه حل بسنده نکنیم. نتایج یک تحقیق در سازمان پژوهش‌های کاربردی هلند [1] نشان می‌دهد، جویدن آدامس نقش مهمی در کاهش تعداد باکتری‌های دهان دارد. در این پژوهش از افراد خواسته شد تا بین  30 ثانیه تا 10 دقیقه آدامس بدون شکر بجوند. پس از بررسی نمونه‌‌های جویده شده آدامس مشخص شد حدود 100میلیون باکتری روی هر نمونه آدامس گرفتار شده‌اند و در نتیجه با جویدن هرچه بیشتر آدامس تعداد باکتری‌های بیشتری به آن خواهند چسبید.

چه نوع آدامسی بجویم؟

بر اساس مطالعه‌ای در سال 2006 که در کتابخانه‌ی ملی علوم پزشکی آمریکا منتشر  شده است[2]؛ آدامس‌هایی که به‌جای شکر، شیرین‌کننده‌هایی مانند زایلیتول دارند، به میزان بیشتری تعداد باکتری‌های دهان را کاهش می‌دهند که این کاهش سطح باکتری از بیماری‌های عفونی مانند آماس دندان جلوگیری می‌کند.

وجود تعداد زیادی باکتری در دهان ما اجتناب‌ناپذیر است. اما کاری که می‌توانیم برای کنترل فعالیت آن‌ها انجام بدهیم، استفاده از روش‌هایی ساده مانند آدامس جویدن است. صد البته با استفاده از آدامس‌های بدون شکر؛ چون مواد شیرین خودشان می‌توانند عاملی برای رشد و نمو باکتری‌های مضر دهان باشند.

باکتری‌هایتان را در خیابان رها نکنید

اکنون که از وجود باکتری‌های خطرناک دهان آگاه شدید، نسبت به سلامتی دیگران نیز حساس باشید. آدامسی که جویده می‌شود مملو از انواع باکتری‌هایی است که دور انداختن آن در کوچه و خیابان یا حتی محیط‌های بسته ممکن است برای دیگران و به خصوص کودکان آلودگی ایجاد کنید. برای رعایت این نکته می‌توانید پس از جویدن آدامس، این بمب باکتری را داخل لفاف بسته‌بندی خودش قرار دهید و سپس داخل سطل زباله بیاندازید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو