هزینه‌های نفس‌گیر درمان

53

1398/11/1

16:41


:بیماری پرفشار ریوی که اصطلاحی علمی برای افزایش فشار شریان خون ریوی است، علایم متعددی دارد. ابتدا بهتر است بگوییم که وظیفه این شریان خون ریوی، جریان و تبادل اکسیژن به قلب و ریه است. گاهی اوقات دلیل این بیماری برای ما شناسایی شده است و گاهی علت آن ناشناخته است؛ اما به ‌طور کلی درباره اغلب بیماران باید گفت که این بیماری در آنها دیر تشخیص داده می‌شود.

هزینه‌های نفس‌گیر درمان

به گزارش بهداشت نیوز:  از عواملی که می‌تواند منجر به این بیماری شود، آمبولی ریه است. تنگی در شریان ریه، لخته‌های کوچک و آمبولی‌های بهبود نیافته می‌تواند باعث بیماری پرفشار ریه شود. بیماری‌های دریچه قلب که مزمن می‌شوند و به موقع برای رفع آن مراجعه نمی‌شود از دیگر عواملی است که می‌تواند به بیماری پی‌اچ منجر شود.

عفونت‌های تنفسی که در دوران کودکی درمان نمی‌شوند و نقص‌های مادرزادی در قلب هم از دیگر عوامل این بیماری هستند. قطع مکرر اکسیژن در خواب، زندگی‌کردن در معرض آلودگی هوا و استنشاق دود سیگار و مخدرهای دخانی نیز از سایر محرک‌هایی هستند که می‌توانند ابتلا به این بیماری را تشدید کنند.

جالب است بدانید قطع مکرر اکسیژن در خواب خودش را با خرخرهای شبانه نمایان می‌کند که اغلب افراد آن را به پای خستگی یا اضطراب می‌گذارند و جدی نمی‌گیرند. نارسایی در عروق کرنر قلب که نهایتا به امفکتوس منجر می‌شود نیز از دیگر عوامل دخیل در بیماری پرفشار ریوی است. روماتیسم و لوپوس نیز دو عامل زمینه‌ای هستند که بسیاری از بیماران پی‌اچ قبلا به آنها مبتلا بودند.

این بیماری اما معمولا تدریجی پیشرفت می‌کند، ابتدا خودش را با تنگی نفس، قطع هوشیاری و غش‌کردن نشان می‌دهد. تپش قلب و سرگیجه از دیگر نشانه‌های این بیماری هستند. سنکوپ از مواردی است که می‌تواند پیشرفت بیماری را نشان دهد. همان‌طور که عنوان کردیم تشخیص این بیماری سخت است معمولا بیمار بایستی مدتی بستری شود تا با بررسی‌هایی مانند، آنژیوگرافی شریان ریوی و نوار قلب تشخیص داده شود که فرد به پرفشاری ریوی مبتلا شده است یا نه.

داروهایی که باید برای کنترل این بیماری در دسترس قرار گیرند، پرتعداد هستند وظیفه بیشتر این داروها، گشادکردن عروق ریوی است. این داروها در کشور ما اغلب به صورت خوراکی مصرف می‌شوند اما بعضی از بیماران مجبور به استفاده از داروهای تزریقی نیز هستند.

اصلی‌ترین دارو برای درمان پرفشار ریوی، بوسنتان و لیراتان است. بوسنتان و لیراتان نمونه ایرانی نیز دارند که یک شرکت دانش‌بنیان داخلی آنها را تولید می‌کند. هزینه مصرف لیراتان برای یک ماه حدود ٩٠٠ هزارتومان و بوسنتان حدود ٨٨٠ هزارتومان است. نمونه داخلی این دارو متأسفانه با وجود تلاش‌ها هنوز در لیست بیمه قرار نگرفته است اما شرکت‌های بیمه و حمایت‌های وزارت بهداشت تأیید کردند که این دارو هم به‌زودی مشمول بیمه تأمین اجتماعی می‌شود.

اغلب بیماران نگران هزینه‌ها هستند، بیمه اعلام کرده اگر این دارو تحت حمایت قرار بگیرد، قیمت آن حدود ٨٠‌هزار تومان می‌شود. درباره آمپول‌ها و داروهای تزریقی نیز باید گفت، در درازمدت تأثیر خوبی دارند اما در کوتاه‌مدت تأثیرشان موقتی است.

علت آن هم این است که مصرف این آمپول‌ها نیاز به تکنولوژی خاص یعنی ایجاد پمپ زیر جلد بیمار و تزریق مدام دارد که متأسفانه ما در کشور هنوز این امکانات را نداریم. تعدادی از داروهای این بیماری مانند بسیاری از آمپول‌ها تنها نمونه خارجی دارند که این روزها ما از آنها محروم هستیم. رفع عامل زمینه‌ای این بیماری مهم‌ترین راه درمان بیماری پرفشار ریوی است؛

اینکه تشخیص داده شود، فرد چرا به این بیماری دچار شده و عامل پایه آن درمان شود تأثیر بسزایی در درمان و کنترل بیماری پرفشار ریوی خواهد داشت. یکی از توصیه‌هایی که معمولا به بیماران پرفشار ریوی می‌شود، جلوگیری از مصرف سیگار است. همچنین جلوگیری از بارداری نیز از دیگر توصیه‌هایی است که اغلب به بیمارانی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند، می‌شود.

استرس و فشار و انجام فعالیت‌های سخت ورزشی نیز ازجمله مواردی هستند که می‌توانند تأثیر نامطلوبی در روند درمان فرد مبتلا داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد این بیماری می‌تواند مهلک و خطرناک باشد، هر چند که کشور ما این روزها پیشرفت چشمگیری در زمینه شناخت این بیماری و تشخیص زودهنگام آن داشته و نمونه داخلی داروی این بیماری نیز ساخته شده اما این بیماران همچنان به حمایت وزارت بهداشت برای کم‌هزینه شدن داروی خود نیازمندند.

منبع: شهروند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو