فرزاد خوشدست مطرح کرد؛ «خط باریک قرمز» به جامعه و مدیران تلنگر می زند

منبع: سینما پرس

75

1398/11/1

17:49


سینماپرس: فرزاد خوشدست کارگردان «خط باریک قرمز» از مستندهای راه‌یافته به سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد که با این مستند به جامعه و مدیران تلنگر زده است.

فیلم «خط باریک قرمز»

سینماپرس: فرزاد خوشدست کارگردان «خط باریک قرمز» از مستندهای راه‌یافته به سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد که با این مستند به جامعه و مدیران تلنگر زده است.

به گزارش سینماپرس، فرزاد خوشدست کارگردان مستند سینمایی «خط باریک قرمز» درباره ساخت این اثر به مهر گفت: من خیلی به دنبال دست‌آورد نبودم، بیشتر هشدار دادم؛ البته به مسئولان. درواقع کاملأ رها، دور از سفارشات و کلیشه‌ها این مستند را در زندان نوجوانان ساختم. به نظرم تا زمانی که انسان آزاد نباشد، نمی‌تواند مسئولیتی را بپذیرد. من اگر آزاد باشم، می‌توانم خلق کنم و می‌توانم مفید باشم. این دستاورد است، نه اینکه قبل از تولید و ایجاد اندیشه، برای فیلمم دنبال نتیجه دلخواه بگردم. این بار ولی نتیجه آن شد که همه دوستش دارند. امید دادن این روزها سخت حتی غیرممکن شده اما در انتهای این فیلم مستند، امید و روزنه‌هایی به زندگی خوب، موج می‌زند.

وی افزود: فیلمساز، کامپیوتر نیست که برنامه‌ای برای عملکردش از قبل بنویسند. او با جهان اطرافش پیش می‌رود و مدام تغییر می‌کند. مانند این مجرمان که تلاش کردند تغییر کنند، خودشان را با جهان جدید وفق دهند و همین هم شد.

کارگردان مستند سینمایی «خط باریک قرمز» اظهار کرد: هنگام ضبط سکانس آخر فیلم، یک داور تئاتر آلمانی به ما گفت که فکر نمی‌کرد در کشور ما مدرسه سایکودرام باشد. کمااینکه نبود و امروز هم نیست، اما از آینده هم خبری ندارم، او کار ما را دید و خیال کرد سیستماتیک به دنبال کاهش خشونت هستیم. من به جامعه‌ و مدیران یک تلنگر زدم. جامعه‌ای که هنرمندانش را هنوز باور ندارد و گاهی به هنر صرفأ به عنوان ابزاری برای سفارش دادن و راه انداختن امور اداری یا سیاسی خود نگاه می‌کند.

وی بیان کرد: از نظر آندره بازن همه راه‌ها به آسمان منتهی می‌شود، شاید من هم به یک قلمرو متافیزیکی فکر می‌کنم، اما جرئت فریاد زدنش را هنوز پیدا نکرده‌ام.

خوشدست در پایان عنوان کرد: من دنبال این بودم در طول چند ماه، ویروس‌های مثبت درست کنم و در پایان، آن‌ها را بین مجرمان یا جهانی که از آن آمده بودند، رها کنم. می‌خواستم این ۲ نگاه را در کنار هم در یک فضای بسته با همه خشونت و نگرانی‌ها در یک فیلم مستند واکاوی کنم. این فیلم بر مبنای تئوری تأثیر سایکودرام بر کاهش خشونت و تأثیرات مثبت آن بر تغییر شخصیت افراد بزهکار و مجرم طراحی شده که با نتیجه‌ای درخشان به یک پایان‌بندی رسیده است.

فیلم مستند «خط باریک قرمز» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

«خط باریک قرمز» تاکنون موفق به دریافت جوایزی چون بهترین فیلم «هنر و تجربه»، بهترین فیلم با موضوع آسیب‌های اجتماعی، بهترین فیلمبرداری و نیز جایزه ویژه سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شده است.

عوامل این مستند سینمایی عبارتند از پژوهش، نویسنده و کارگردان: فرزاد خوشدست با حضور: توماج دانش بهزادی، فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، امیر دژاکام، افشین هاشمی، آرش آبسالان، یاسرخاسب و همراهی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت، تهیه کنندگان: نگار اسکندرفر، فرزاد خوشدست، فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی با همکاری فرزین خسروشاهی، تدوین: آرش زاهدی اصل، صدابردار: محمود کاشانی، صداگذاران: بهروز شهامت، شاهین خاکپور، موسیقی: صبا ندایی، طراح صحنه ودکور: محمدرضا موحدی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح گریم: محمدرضا عباسی، اتالوناژ: کامران سحرخیز، فربد جلالی، تروکاژ: احمد رضایی راد، نازنین رفاهی، عکاس: ارسلان امانتی، دستیارکارگردان و برنامه ریز: محسن بنی هاشمی، مدیر تولید و مجری طرح: دُری رضایی.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو