روزنامه لوموند ۱۹ آبان امسال(۱۰ نوامبر) اسنادی منتشر کرد که براساس آن نشان می‌داد فرانسه قصد دارد برای تولید برق، ۴۶ میلیارد یورو در ساخت ۶ راکتور هسته‌ای نسل پیشرفته در این کشور هزینه کند.

طبق برآوردهای شرکت برق این کشور که در سندی محرمانه در پایان ماه ژوئیه ۲۰۱۹ میلادی(تیرماه) به هیات مدیره این شرکت ارائه شده، ساخت هر رآکتور هسته‌ای پیشرفته مدل «ایی.پی.آر - EPR » براساس نوع ساخت به صورت دوتایی به حدود ۲۰ سال زمان نیاز دارد؛ ضمن آنکه دستکم ۷.۵ تا ۷.۸ میلیارد یورو هزینه می‌برد که بیش از ۲ برابر قیمت اولیه راکتور هسته‌ای نسل سومی «فلمان ویل - Flamanville » است.

به گزارش روز سه‌شنبه تارنمای شبکه تلویزیونی «ب.اف.ام» فرانسه، تعطیلی رآکتورهای هسته‌ای این کشور با توقف فعالیت ۲ رآکتور در سایت هسته‌ای «فسن هیم» در نیمه نخست سال میلادی جاری آغاز می‌شود.

براساس این گزارش، تعطیلی دیگر رآکتورها نیز به تدریج و در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۵ میلادی انجام خواهد شد.

اکنون در اتحادیه اروپا  ۱۲۷ رآکتور هسته‌ای فعال وجود دارد که فرانسه با ۵۸ رآکتور در صدر است.

سه چهارم انرژی برق فرانسه توسط ۵۸ رآکتور هسته‌ای در نیروگاه‌های این کشور تولید می‌شود.

به گزارش این شبکه تلویزیونی فرانسه، پروژه دولت که برای مشاوره عمومی تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۰ (۳۰ بهمن) در اینترنت ارائه شده، اینک در چندین نهاد از جمله شورای عالی انرژی فرانسه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

شرکت برق فرانسه به دولت این کشور پیشنهاد داده در خصوص تعطیلی یک جفت رآکتور در ۶ نیروگاه‌ به دلیل قدیمی بودن این رآکتورهای ۹۰۰ مگاواتی، تحقیقات لازم را به عمل آورد.

 اکنون همه این سایت‌های هسته‌ای دارای چهار یا چند راکتور هستند که خاموشی دو رآکتور از این تعداد، منجر به تعطیلی نیروگاه‌های هسته ای نخواهد شد.

فرانسه با ۱۹ نیروگاه و ۵۸ رآکتور هسته‌ای، به عنوان هسته‌ای‌ترین نقطه در کره زمین شناخته می‌شود و به تایید کارشناسان، وقوع سوانح خطرناک و غیرمنتظره در نیروگاه و راکتورهای هسته‌ای، می‌تواند یک فاجعه بزرگ انسانی را در این کشور رقم بزند.

 

«الیزابت بورن» وزیر محیط زیست فرانسه روز دوشنبه (۳۰دی) خبر داد که دولت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یوروی اضافی دیگر به بخش تولید «بیوگاز» اختصاص داده و ظرفیت توان انرژی بادی از طریق دریا (بادی دریایی) را تقریبا" ۴۰درصد افزایش خواهد داد.

انرژی کاملا سبز یا بیوگاز یک منبع انرژی ارزشمند تجدید شدنی است. نیروگاه‌های بادی دریایی نیز یکی از منابع مهم تولید انرژی تجدیدپذیر و پاک محسوب می‌شود.

۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت حدود ۷۰ میلیون نفری فرانسه در نزدیکی نیروگاه‌های هسته‌ای زندگی می‌کنند که در معرض خطرات جدی ناشی از تشعشعات مواد رادیواکتیو قرار دارند.

تیرماه امسال، یک سازمان مدافع محیط زیست، نقشه محل‌های زباله‌های هسته ای در سراسر فرانسه را منتشر کرد تا به شهروندان هشدار دهد تا چه حد به این مناطق نزدیک هستند.

« گرین پیس (Green Peace) - صلح سبز» که یک سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست است در این نقشه‌ها به وضوح به مکان‌های دفن زباله‌های هسته‌ای فرانسه اشاره کرده و به شهروندان فرانسوی که در نزدیکی این مکان‌ها و نیروگاه‌های هسته‌ای سکونت دارند نسبت به خطرات ناشی از تشعشعات مواد رادیواکتیو هشدار داده است.

فرانسه بزرگترین سهم از انرژی برق مصرفی خود را با کمک انرژی هسته‌ای تامین می کند و از قدیمی‌ترین سرمایه‌گذاران در این زمینه است. ۷۶ درصد برق این کشور از انرژی هسته‌ای تامین می‌شود.