لوازم آرایش ممنوع برای خانم های باردار

لوازم آرایش ممنوع برای خانم های باردار


منبع: نمناک

173

1398/11/2

10:46


استفاده از محصولات آرایشی شیمیایی در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین خطرناک است بنابراین در انتخاب نوع لوازم آرایش در این دوران دقت کنید.

لوازم آرایش ممنوعه در بارداری

همه خانوم ها به آرایش کردن علاقه مند هستند، اما آیا می‎دانید که استفاده از برخی محصولات لوازم آرایشی در دوران بارداری برای سلامت شما و جنین تان مضر است؟ بنابراین بسیار مهم است که در رابطه با نوع محصولاتی که در این دوره استفاده می‎کنید، اطمینان حاصل کنید.

دلیل اهمیت نوع محصولات آرایشی مورد استفاده در دوران بارداری چیست ؟

محصولات آرایشی دارای انواع بسیار مختلف و متنوعی هستند اما انتخاب نوع بی خطر و بی ضرر آن ها در دوران بارداری ممکن است کمی چالش برانگیز باشد ؛ زیرا:

  • قرار گرفتن در معرض مواد سمی محصولات آرایشی ممکن است باعث بروز سرطان پوست شود.
  • مواد شیمیایی سمی موجود در کرم های پوستی ، رژ لب و برق ناخن ها برای مادران باردار بسیار خطرناک است.
  • عدم ساخت صحیح محصولات آرایشی، ممکن است تا حد زیادی به سلامت مادر آسیب برساند.
  • بسیاری از مواد آرایشی تجاری فاقد مواد مغذی اساسی هستند.

بنابراین، قبل از انتخاب هر نوع محصول آرایشی، این نکات را در نظر بگیرید.

در هنگام خرید محصولات آرایشی در دوران بارداری باید به دنبال چه ویژگی هایی در محصول مورد نظر بود ؟

همانطور که گفته شد، مواد شیمیایی مضر موجود در برخی محصولات آرایشی سبب در معرض خطر قرار گرفتن سلامت مادر و جنین خواهند شد . به همین دلیل در هنگام خرید محصول مورد نظر، به دنبال عباراتی مانند "BPA free" به معنی "فاقد عطر" و "DEA free" به معنای بدون پاربن و بدون فتالات باشید.

آرایش در بارداری

نحوه انتخاب محصولات آرایشی سالم در دوران بارداری

در این بخش از نمناک به ارائه توضیحاتی در زمینه انتخاب محصولات سالم و بی ضرر در طول دوره بارداری خواهیم پرداخت :

1. رژ لب

به طور کلی همه خانم ها علاقه مند به استفاده از رژ لب هستند اما با این حال به خاطر داشته باشید که خوردن آن در هنگام صرف غذا و نوشیدنی ، می ‎تواند سلامتی جنین را تحت الشعاع قرار دهد.

در این دوره تا حد امکان به دنبال رژ لب های فاقد مواد سمی مانند سرب باشید . استفاده از رژ لب های ساخته شده از مواد طبیعی ، هیچ گونه تهدیدی برای سلامت شما و فرزندتان به دنبال نخواهد داشت . رژ لب های استفاده شده توسط خانم های باردار باید متشکل از مواد طبیعی و دارای حداقل میزان سرب باشد.

2. شامپو

اکثر افراد در هنگام انتخاب شامپو مصرفی خود توجهی به مواد تشکیل دهنده آن نمی ‎کنند ، در حالی که باید احتیاط زیادی در هنگام خرید این محصولات داشته باشید.

شامپو های دارای موادی شیمیایی مانند کلرید سدیم ، سولفات و سیلیکون باعث تخریب موها و آسیب رسیدن به کودک می ‎شوند.

شامپو های مناسب برای خانم های باردار شامپو های ساخته شده از کره شیاء، روغن دانه آفتابگردان ، نعناع ، آهک و روغن های اساسی می ‎باشند.

شامپوهای حاوی مواد طبیعی و ارگانیک نه تنها خطری برای سلامت مو ها و جنین نخواهند داشت ، بلکه باعث حفظ سلامت و درخشندگی موها نیز خواهند شد.

3. کرم صورت

خانم های باردار معمولا به کرم مرطوب کننده مناسبی برای سلامت پوست صورت خود نیازمند هستند.

از محصولات حاوی مواد مضر مانند رتینوئید ها ، اسید سالیسیلیک، خودداری کنید زیرا این مواد باعث کاهش یافتن میزان جریان خون در زیر پوست شما خواهند شد.

از مصرف کرم های موضعی حاوی ترکیبات ویتامین A ، استفاده نکنید. بدون نسخه پزشک از مصرف داروهای خوراکی مثل تتراسایکلین و انواع کرم ها برای درمان اکنه خودداری کنید. استفاده از کرم های ضد آفتاب غیر شیمیایی در بارداری بسیار ضروری است.

استفاده از محصولات دارای مواد طبیعی و فاقد محصولات شیمیایی مانند پاربن در این دوره پیشنهاد می ‎شود.

کرم مناسب بارداری

4. شستشوی صورت

تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری در بین زنان باردار بسیار شایع است . از این رو استفاده از محصولات مناسب شستشو صورت از اهمیت بالایی برخوردار می ‎باشد.

استفاده از مواد شستشو دهنده حاوی بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک، در دوران بارداری توصیه نمی ‎شوند.

شستشو صورت با روغن عصاره درخت چای ، روغن پوست لیمو و خیار در دوران بارداری بسیار سالم و موثر است و فقط کافیست روزانه دو مرتبه صورت خود را با این مواد ماساژ داده و در نهایت با آب گرم شستشو دهید.

5. پرایمر

از پرایمر معمولا برای پوشش دهی نقایص پوستی مانند لکه های پوستی استفاده می ‎شود . در صورت تمایل به استفاده از این محصولات به دنبال نوعی از آن ها باشید که دارای مواد آلی طبیعی و ارگانیک و فاقد مواد مضری همچون رتینوئیدها ، اسید های بتا هیدروکسید و مواد نگه دارنده باشند.

6. کانسلیر

این محصول نیز همانند پرایمر به منظور پوشاندن نقایص پوستی مورد استفاده قرار می ‎گیرند. از استفاده از کانسیلر های دارای مواد مضر و سرطان زا مانند پارابن و پلی اتیلن خودداری کرده و به دنبال محصولات دارای مواد مرطوب کننده و طبیعی برای پوست خود باشید.

7. لاک

تولوئن ترکیبی است که در ساخت لاک های ناخن مورد استفاده قرار می ‎گیرد . استنشاق این مواد توسط خانم های باردار باعث ایجاد نقایص رشد در جنین می ‎شود . در صورت تمایل به استفاده از لاک در این دوره به دنبال موادی دارای کمترین مقدار مواد شیمیایی و سمی باشید . البته انجام هرچند یکبار مانیکور ، مشکلی برای سلامتی زنان باردار به وجود نمی آورد.

ضرر لاک در بارداری

8. رژ گونه

رژ گونه های دارای پاربن و سولفات سدیم موجب آسیب رسیدن به جنین خواهند شد . در صورت تمایل به استفاده از این محصولات آرایشی به دنبال انواع فاقد عطر و پاربن در آن ها باشید.

9. پنکیک

از استفاده از پنکیک های دارای رتینوئیدها ، تتراسایکلین و هیدروکینون اکیدا خودداری کنید و به دنبال محصولات طبیعی و متناسب با نوع پوست صورت خود باشید.

10. خط چشم

از این محصولات برای زیباتر شدن و جلوه بخشیدن به ظاهر چشم ها استفاده می ‎شود . مواد شیمیایی موجود در این محصولات ، منجر به آسیب رسیدن به چشم و همچنین جنین خواهند شد. در صورت تمایل به استفاده از این محصولات به دنبال انواع دارای حداقل میزان مواد شیمیایی در آن و فاقد هرگونه سرب و پاربن و جیوه باشید.

11. رنگ کردن مو

از رنکگ کردن مو در 3 ماهه اول بارداری خودداری نمایید .چرا که رنگ مو می تواند از طریق پوست سر جذب بدن شود. به جای رنگ مو می توانید از رنگ های طبیعی مانند حنا که مواد شیمیایی در آنها وجود ندارد استفاده کنید .در هایلایت کردن مو در 3 ماهه اول بارداری نیز باید دقت کنید تا مواد رنگ مو با ریشه موهای شما تماس نداشته باشد.

12. عطر

برخی از عطرها دارای مواد شیمیایی مضر برای بارداری و جنین می باشند .برچسب عطرها وجود این مواد شیمیایی را اطلاع می دهند .به جای استفاده از عطرهای ساخته شده با مواد شیمیایی می توان از عصاره یا روغن های طبیعی گل ها و گیاهان خوشبو استفاده کرد.

بعلاوه پوست برخی از خانم های باردار می تواند حساس تر باشد و عطر محبوب آنها احتمالاً در این زمان بسیار قوی یا نفرت انگیز بنظر برسد. بهتر است قبل از استفاده عطر مورد نظر ، را کمی امتحان کنید.

عطر در بارداری

13. پماد و لوسیون

برخی از خانمهای باردار از بروز علایم کشیدگی پوست شکم و دیگر نقاط بدن نگران می شوند و معمولا به دنبال راهی موثر برای جلوگیری و درمان ترک های پوستی می باشند.

خانم های باردار اغلب از پماد و لوسیون های مختلف استفاده می کنند ، اما پزشکان اعتقاد دارند ژن خانمها تاثیر زیادی درجلوگیری از زیاد شدن اثرات کشیدگی بر روی بدن خانم های باردار دارد و این پماد و لوسیون ها برای آرام سازی پوست خشک و خارش آن فایده بیشتری دارد.

14. رفع موهای زاید

در دوران بارداری برای از بین بردن موهای زاید می توان از تیغ و موم استفاده کرد. در مورد برداشتن موهای زاید بوسیله لیزر در زمان بارداری تحقیقات کافی انجام نشده است، بنابراین انجام آن در این دوره پیشنهاد نمی شود . برای برداشتن موهای زاید از مواد شیمیایی استفاده نکنید.

در انجام پدیکور از انجام رفلکسولوژی خودداری کنید ، زیرا بعضی از نقاط حساس در ناحیه کف پا ، در این دوران تحریک کننده می باشند. از لوسیون های آرام کننده برای آرامش بخشیدن به خستگی و کوفتگی پاها استفاده کنید.

15 . ماساژ در بارداری

از همه روش ها ی ماساژ دادن می توان در دوران بارداری استفاده نمود . پس از سه ماهه اول بارداری باید به ماساژور خود اطلاع دهید که باردار هستید چرا که نباید بیش از چند دقیقه به پشت خود بخوابید. همچنین برخی از روشها و روغن های ماساژ ، نباید مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از بالش برای پشتیبانی از بدن بهتر از تخت های مخصوص ماساژ است . برای ماساژ یک خانم باردار باید افراد مناسب از روغن های بی ضرر و بهترین روشهای آموزش دیده استفاده کنند.

نکاتی که به زیبا تر شدن شما بدون انجام هیچ گونه آرایشی کمک می‎ کند

  • غذا های سالم مانند سبزیجات تازه میل کنید و آب میوه های تازه بنوشید که این مواد به سالم و سرزنده به نظر رسیدن پوست کمک خواهند کرد.
  • از مکمل های حاوی ویتامین های E، C، بیوتین و کلاژن استفاده کنید که این مواد به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و باعث زیباتر شدن آن خواهند شد.
  • نوشیدن آب فراوان به مرطوب نگه داشتن پوست و دفع سموم بدن کمک خواهد کرد.
  • به منظور به حداقل رساندن منافذ پوستی از یک مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید.

با استفاده از نکات ارائه شده، محصولات طبیعی تهیه کرده و از سلامت خود و فرزندتان مراقبت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو