Tenet Imax prologue 700x32100

در غیاب فیلم‌های مطرح رویدادمحور، به نظر می‌رسد 2020 سال جولان فیلم‌های داستانی غیراقتباسی خواهد بود.

امسال سینمای آمریکا نسبت به سال گذشته محصولات کمتر و از نظر تجاری کم‌اهمیت‌تری را در حوزه فیلم‌های ابرقهرمانی و فیلم‌های بلک باستر(فیلم‌هایی که با بودجه کلان ساخته می‌شوند) به بازار عرضه خواهد کرد. بر همین اساس 2020را باید به نوعی سال فیلم‌های غیراقتباسی دانست. البته هنوز قضاوت درباره موفقیت این فیلم‌ها زود است و باید دید آیا فیلم‌هایی با داستان‌های غیراقتباسی خواهند توانست امسال بدون حضور فیلم‌هایی در قد و قواره انتقام‌گیرندگان و جنگ‌های ستارگان موفق شوند.

به گزارش مووی مگ به نقل از همشهری، 2019 سال اوج‌گیری فیلم‌های رویدادمحور بود. آخرین سری 22فیلمی انتقام‌گیرندگان نیز با نام بازی پایانی عرضه شد. جنگ ستارگان: ظهور اسکای واکر نیز به‌عنوان تمام‌کننده چرخه فیلم‌های جنگ ستارگان وارد بازار شد و فیلم جوکر اثر تاد فیلیپس که نظرات متفاوتی را در میان منتقدان برانگیخته بود نیز یک میلیارد دلار فروش کرد و رکوردی تاریخی از خود بر جای گذاشت.

اما در سال 2020در میان تولیدات سینمایی چندان نام‌های بزرگی در عرصه فیلم‌های اقتباسی و ابرقهرمانی(آثار اقتباس شده از کتاب‌های کمیک) بلک باستر به چشم نمی‌خورد. امسال فیلم‌ تنت (کریستوفر نولان) که یک فیلم هیجان‌انگیز جاسوسی است در ‌‌ماه ژوئیه به بازار عرضه خواهد شد و فیلم وقتی برای مردن نیست (کری جوجی فوکاناگا) در ‌ماه آوریل منتشر خواهد شد که تماشاگران مشتاقانه منتظر عرضه هر دوی این فیلم‌ها هستند. یکی از سری فیلم‌های جوخه انتحار به کارگردانی جیمز گان با بازی مارگو رابی نیز ازجمله فیلم‌هایی است که به‌احتمال زیاد در اوت 2021اکران خواهد شد. فیلم زن شگفت‌انگیز 1984 نیز در ‌ماه ژوئن منتشر می‌شود. سونی نیز 2فیلم ونوم2و در موریبوس را در دست ساخت دارد. مارول نیز قرار است فیلم بیوه سیاه (کیت شورتلند) با بازی اسکارلت یوهانسون را روانه بازار کند. دنیای مارول و نیز ابدی‌ها(چلوئه ژائو) با بازیگری آنجلینا جولی، کیت هرینگتون، ریچارد میدن و سلما هایک را منتشر خواهد کرد.

تمامی این فیلم‌ها امکان دارد به موفقیت تجاری بالایی نیز دست پیدا کنند اما نکته این است که آیا هیچ‌کدام از آنها می‌توانند به موفقیتی نظیر فیلم‌های جنگ ستارگان یا انتقام‌گیرندگان دست پیدا کنند؟ به جز فیلم وقتی برای مردن نیست(آخرین سری فیلم جیمز باند با بازی دنیل کریگ) به نظر می‌رسد که هیچ‌ یک از دیگر فیلم‌های بلک باستر نتوانند موفقیت سال گذشته فیلم‌های ابرقهرمانی را تکرار کنند. جوکر (تاد فیلیپس) با بازیگری خواکین فونیکس که اخیرا در 11رشته اسکار کاندیدا شده نیز فیلمی است که امسال تماشاگران و منتقدان بسیار هیجان‌زده درباره آن بحث و جدل می‌کنند اما آیا سایر فیلم‌هایی که قرار است در سال 2020منتشر شوند نیز اینچنین پرسروصدا ظاهر شده‌اند؟ بسیاری از منتقدان بر این باورند که این فیلم‌ها نخواهند توانست به موفقیت فیلم‌های ابرقهرمانی در سال 2019برسند. در نتیجه این پرسش ذهن بسیاری را به‌خود مشغول کرده که آیا با نزول احتمالی فروش فیلم‌های رویدادمحور در گیشه، سال 2020را می‌توان سال خوبی برای سینما دانست؟

امکان دارد مانند سال 1997که 15فیلم از 25فیلم پرفروش این سال غیراقتباسی بودند، در سال 2020نیز فیلم‌های غیراقتباسی و اصیل به فروش بالایی دست پیدا کنند و از فیلم‌های اقتباسی(فیلم‌هایی که فیلمنامه آنها با اقتباس از کتاب دیگر نویسندگان یا نویسندگان کتاب‌های کمیک نگاشته شده باشد) در گیشه پیشی بگیرند. این در حالی است که از سال 1997به بعد میزان فروش فیلم‌های غیراقتباسی در گیشه روند نزولی را طی کرده بود. در سال 2009تنها 11فیلم از 25فیلم پرفروش سال، غیراقتباسی بودند، در سال 2019تنها فیلم‌های روزی روزگاری در هالیوود، ما(Us) و چاقوها بیرون را می‌توانستیم فیلم‌های غیراقتباسی ارزیابی کنیم.

لوئی توت، معاون سردبیر انتشاراتی‌های اسکرین بین‌المللی و اسکرین دیلی در گفت‌وگو با ایندیپندنت در این‌باره می‌گوید: در نبود فیلم‌های خوب و مطرح رویدادمحور که بتوانند به فروش بالایی در گیشه دست پیدا کنند، امسال سالی است که فیلم‌های غیراقتباسی به‌احتمال می‌توانند عرض‌اندام کنند و در بازار فیلم خودی نشان دهند. اما این نکته را نیز باید درنظر گرفت که ساخت و تولید یک فیلم امری بسیار پرهزینه است. توزیع‌کننده فیلم‌ها حتی باید همان اندازه بودجه درنظر گرفته شده برای فیلم‌ها را صرف بازاریابی و پخش این فیلم‌ها کند. علاوه بر این، ساخت فیلم‌های مخاطب‌پسند نیز کار دشواری است و نمی‌توان به‌راحتی و با هر فیلمنامه‌ای فیلمی ساخت که مخاطبان را به سینما جلب کند. یکی از دلایل این امر را می‌توان در افزایش استفاده جوانان از پلتفرم‌های تلویزیونی – اینترنتی و پلتفرم‌هایی نظیر یوتیوب و تیک‌تاک دانست.

توت در ادامه می‌افزاید: در سال 2020به‌احتمال زیاد جمعیت کمتری از فیلم‌های رویدادمحور استقبال خواهند کرد و در تئوری شانس درخشش فیلم‌های غیراقتباسی وجود دارد. من بسیار امیدوارم که فیلم انگل ساخته بونگ جون هو درصورتی که جایزه بفتا یا اسکار را از آن خود کند، بتواند در جذب مخاطبان به سینما هم نقشی اساسی ایفا کند.