زندگینامه سیمین بهبهانی و آشنایی با زندگی این شاعر برجسته

منبع: آرگا

142

1398/11/2

15:37


سیمین خلیلی متخلص یه سیمین بهبهانی از نویسندگان و غزل سرایان ایرانی در دوران معاصر است او از اعضای کانون نویسندگان ایران است و در۲۸ تیر ماه سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شده است. او دارای ۲۰ مجموعه کتاب شعر با بیش از ۶۰۰ غزل است که در زندگینامه سیمین بهبهانی به آن اشاره شده است.

این شاعر زن ایرانی دارای مجموعه اشعار بی نظیری است که دارای مضمون های مختلفی هستند و در وصف عشق به وطن، انقلاب، زلزله، فقر، جنگ، تن فروشی، برابری حقوق زن و مرد و آزادی بیان می باشد. اوج شهرت او به دلیل سرودن اشعار و غزل هایی با با وزن جدید بوده است که بعدها به نیمای غزل شهرت پیدا کرده است.

 

زندگینامه شاعر سیمین بهبهانی

زندگینامه سیمین بهبهانی:

سیمین بهبهانی فرزند عباس خلیلی است پدر او از شاعران و نویسندگان قرن خود بوده است و به روزنامه نگاری مشغول بوده و از مهارت های او سرودن شعر به دو زبان عربی و فارسی بوده است. او همچنین ۱۱۰۰ بیت از شاهنامه فردوسی را به زبان عربی ترجمه کرده است. مادر او نیز فخر عظما ارغوان نام داشت که با شعر و نثر بیگانه نبود با متون نثر زبان های فرانسه، عربی و فارسی آشنایی داشته است و از جمله زنان پیشرو در انجمن نسوان وطن خواه بوده است.

 مادر وی برای مدتی به عنوان سردبیر روزنامه آینده ایران مشغول به کار بوده است و عضو انجمن زنان دموکرات است همچنین از دیگر فعالیت های وی می توان به تدریس زبان فرانسه در آموزش و پرورش اشاره کرد. پدر و مادر سیمین بعد از مدتی زندگی با یکدیگر از هم جدا شدند و در نهایت مادر او با عادل خلعتبری ازواج کرد و دارای سه فرزند است.

زندگینامه سیمین بهبهانی

سیمین خلیلی با همسرش حسن بهبهانی در سال ۱۳۲۵ ازدواج کرد و از آن پس با نام همسرش به شهرت رسیده است او دارای دو فرزند پسر با نام های حسین و علی است و نام دختر او نیز امید است. او در سال ۱۳۴۹ بعد از جدایی از همسرش با منوچهر کوشیار که از دوستان دوران دانشجویی او بود ازدواج کرد و در نهایت همسرش به دلیل بیماری قلبی درگذشت.

جالب است بدانید که در سایت ها و کتاب ها و مجلات مختلف برخی از اشعار به اشتباه به این بانوی شاعر منسوب داده شده است و به اشعار جعلی او شهرت دارند. او زندگی حرفه ای خود را با تدریس در مدارس آغز کرده است و بعدها به عنوان بانوی قصه گوی ایران شناخته شده است.

او در سال ۱۳۴۸ عضو شورای شعر و موسیقی بوده است و در کنار شاعران بزرگی همچون هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری و … مشغول به فعالیت بوده است. زندگینامه سیمین بهبهانی سرشار از فعالیتی های حرفه ای در زمینه شعر و ادبیات است و این نشان می دهد که فعالیت های او به چه میزان دارای تاثیر بوده است.

بیوگرافی سیمین بهبهانی

او همچنین در رادیو ترانه نیز مشغول به فعالیت بوده است و از جمله جوایز ارزشمندی که در سطح بین المللی دریافت کرده است می توان به مدال کارل فون اوسی یتسکی در برلین، لیلیان هیلمن، جایزه بیتا، یانوش پانونیوش و دیگر جوایز ارزشمند اشاره کرد.

این شاعر گرانقدر در ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۳ در سن ۸۷ سالگی بر اثر بیماری تنفسی و قلبی درگذشت پیکر او در بهشت زهرا در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شده است. زندگی سیمین بهبهانی شامل فعالیت های اجتماعی او نیز می شود که علاوه بر سرودن شعر در زمینه های اجتماعی فعالیت های علنی نیز بوده است. در پایانی می توانید در لینک مقابل مجموعه ای از بهترین اشعار سیمین بهبهانی را مشاهده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو