لعیا جنیدی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عامل اتفاق سقوط سانحه هواپیمای اوکراین بخش نظامی بوده و با توجه به اینکه ساختار حوزه کشوری و لشکری مجزا است، چطور دولت کمیته بررسی این سانحه را تشکیل داده است، افزود: این کمیته توسط هیأت دولت تعیین شده زیرا به نوعی سازمان هواپیمایی کشوری در عین حال که در جنبه هایی کاملا  مستقل است اما با وزارت راه و شهرسازی ارتباط دارد و موضوع حمل و نقل هوایی مطرح است.

وی ادامه داد: علاوه بر وزارت راه و شهرسازی بقیه بخش های مرتبط از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری، معاونت حقوقی رئیس جمهوری و سخنگوی دولت اعضای این کارگروه هستند، همچنین ستاد نیروهای مسلح در این کارگروه عضویت دارد و در ذیل کارگروه منتخب هیأت دولت کمیته های حقوقی، اطلاع رسانی و اجتماعی و انسانی تشکیل شده و هر کدام از این کمیته ها یک مسئول دارد.

جنیدی اظهار داشت: در مورد کمیته حقوقی، معاونت حقوقی مسئولیت دارد و متناظر با کارگروه، معاونان حقوقی دستگاه های مرتبط از جمله نیروهای مسلح و وزارت دفاع را فراخوانده ایم و در جلسه ای که تشکیل شد آنها نیز حضور داشتند، بنابراین آنها گزارش خود را داده اند.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت باید در این خصوص فعال و پاسخگو باشد؛ در درجه اول به مردم ایران و از آنجا که در این هواپیما اتباع خارجی هم حضور داشتند و هواپیما متعلق به خط هواپیمایی خارجی بوده، بنابراین دولت باید پاسخگوی خارجی ها نیز باشد.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه پروازی که ۱۴۷ نفر از آنان ایرانی بودند، صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ ماه، تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک کرده بود اما پنج دقیقه پس از پرواز حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند. صبح شنبه ۲۱ دی‌ ماه، ‌ ستاد کل نیروهای مسلح ایران تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمدی، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.