سید عباس موسوی ظهر روز چهارشنبه در  گفت‌وگو با «برنامه بحث روز» که از آنتن رادیو ایران به صورت زنده پخش می‌شد، گفت: ترور رذیلانه و بزدلانه سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی آمریکایی‌ها، یک تحول بزرگی را ایجاد کرد چنانکه می‌توانیم تحولات منطقه را به قبل و بعد از این ترور تقسیم کنیم.

وی با بیان این‌که این ترور زلزله‌ای را در دنیا و منطقه ایجاد کرد، ادامه داد: در جریان سفر اخیری که به هند داشتیم متوجه شدیم که در این کشور در بیش از ۴۰۰ شهر و نقطه مراسم‌هایی برای سردار قاسم سلیمانی برگزار شده و به خاطر این ترور مردم عزاداری کرده‌اند. اینها نشان‌دهنده عمق نفوذ و محبوبیت سردار حاج قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران است.

موسوی با بیان این‌که این ترور ناجوانمردانه حادثه کوچکی نبود، اظهار کرد: روشی که آمریکایی‌ها برای این موضوع به کار بردند رذیلانه و بزدلانه بود. سردار ما مهمان رسمی دولت عراق بود و همراه ایشان یک مقام نظامی رسمی عراق شهید ابومهدی المهندس که مشاور وزیر دفاع عراق بودند حضور داشتند.

وی با بیان این‌که این حادثه دارای ابعاد مختلفی است، ادامه داد: ما معتقدیم که این ترور دارای ابعاد جنایی و کیفری بین‌المللی است و از بعد سیاسی نیز نشان‌دهنده استیصال سیاسی عامران این جنایت در برابر جریان مقاومت و سردار قاسم سلیمانی است.

این دیپلمات کشورمان با بیان این‌که آمریکایی‌ها با ترور سردار قاسم سلیمانی تلاش داشتند که شکست تروریسم و داعش در منطقه را مصادره کند، اظهار کرد: آنها به مانند این‌که چند دهه پیش غده چرکینی به نام رژیم صهیونیستی را در منطقه به وجود آوردند در سال‌های اخیر نیز غده چرکین دیگری را به نام داعش به وجود آوردند و نتوانستند تحمل کنند که این مولودشان به دست مردم منطقه و فرزندان منطقه شکست خورد.

موسوی در پاسخ به این سوال که به نظر وی آیا آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که این ترور به این میزان برای آنها هزینه داشته باشد، بیان کرد: این اقدام آمریکایی‌ها با واکنش منفی در نقاط مختلف دنیا در محافل گوناگون از جمله محافل سیاسی، بین‌المللی و مردمی مواجه شد حتی در خود آمریکا نیز اجتماعاتی در اعتراض به این اقدام آمریکا برگزار شد و یک نوع ترس و وحشت در دل مقامات آمریکایی افتاد که نگران انتقام سخت جمهوری اسلامی بودند و هنوز این نگرانی را دارند. آنها فکر نمی‌کردند که اینگونه اقدامات آنها اینچنین بازتاب پیدا کند و فکر نمی‌کنم که این اضطراب و نگرانی حالا حالا مقامات آمریکایی را رها کند.

این دیپلمات کشورمان با بیان این‌که دو گروه از ترور سردار قاسم سلیمانی ابراز شادمانی کردند، ادامه داد: گروه اول سردمداران دولت آمریکا بودند و گروه دوم گروه تروریستی داعش بود. آنها از این موضوع خوشحال شدند چرا که دیگر مانع بزرگی به نام سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را جلوی خود نمی‌بینند و ممکن است دست به تحرکاتی بزنند.

وی با اشاره به نقش سردار قاسم سلیمانی در مبارزه با داعش در منطقه و تاثیر این مبارزه در ایجاد امنیت در اروپا و دیگر نقاط مختلف جهان، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد عاملان این ترور به این نکته توجه نکردند که جهان بعد از سردار قاسم سلیمانی جهان امنی برای آنها نخواهد بود.

این دیپلمات کشورمان با تاکید بر این‌که ترور سردار قاسم سلیمانی ثلمه بزرگی بود و چیزی جایگزین ایشان نخواهد شد، ادامه داد: اما به برکت خون این شهید شاهد این هستیم که یک انرژی عظیمی در دنیا تخلیه شده است و در نقاط مختلف دنیا مردم به صورت خودجوش به این موضوع واکنش نشان دادند. این سرمایه عظیمی برای مقاومت در منطقه و جهان است و انشاالله بتوانیم از این سرمایه برای رهایی ملت‌های منطقه از شر دخالت‌های بیگانه و مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری که با هدایت غربی‌ها که منطقه ما با آن درگیر شده، استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه‌ی صحبت‌های خود با این برنامه رادیویی با بیان این‌که اولین ثمره خون این شهدا را در عراق شاهد هستیم، گفت: در حال حاضر دولت و ملت عراق یکپارچه خواستار خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از خاک خودشان هستند و پارلمان عراق نیز مصوبه‌ای را در این زمینه تصویب کرد که مورد حمایت عراق قرار گرفت و دولت و ملت ایران نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

موسوی ادامه داد: خواست همه ملت‌ها این است که حضور نیروهای نظامی بیگانه در منطقه پایان پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پیگیری حقوقی و بین‌المللی ترور سردار قاسم سلیمانی توسط ایران، اظهار کرد: وزارت خارجه در اولین قدم نامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل فرستاد و شکایتی را نیز در این زمینه ثبت کرد. ما تاکید کردیم که ماهیت این اقدام تروریستی بوده و به شورای امنیت حق دفاع مشروع خود را اعلام کردیم و در همین چارچوب تاکید داشتیم که شورای امنیت و سازمان ملل باید به مسئولیت خود در مورد نقض فاحش صلح بین‌المللی از سوی آمریکایی‌ها عمل کند و این مسئولیت را به آنها گوسزد کردیم.

وی با بیان این‌که در جریان ترور سردار قاسم سلیمانی همزمان چند تخلف از سوی آمریکایی‌ها انجام شد، اظهار کرد: از بعد کیفری اقدام آنها تروریستی بود و آنها حدود ۱۰ انسان را شهید کردند.

موسوی ادامه داد: از رییس جمهور آمریکا می‌توان به عنوان آمر اصلی این اقدام نام برد و عواقب کیفری می‌تواند متوجه تیم امنیتی و دیپلماتیک دولت آمریکا شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با بیان این‌که آمریکایی‌ها در این ترور حاکمیت عراق و ایران را نقض کردند، ادامه داد: قتل یک فرمانده ایرانی در کشور دیگر مسئولیت کیفری برای دولت آمریکا ایجاد می‌کند و ما در نامه‌ خود به شورای امنیت به این موضوع اشاره کردیم.

وی اضافه کرد: در داخل نیز با همکاری قوه قضاییه اقداماتی را برای شکایت از آمران این اقدام تروریستی انجام داده‌ایم که انشاالله در مراحل بعدی اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد دیگر اهداف ترامپ برای این ترور از جمله استفاده از این موضوع برای پیشبرد مسائل انتخاباتی و داخلی خود، گفت: شخص دونالد ترامپ فکر می‌کرد که انجام این ترور عامل مثبتی برای وی در جریان انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری خواهد بود و از دیگر سو با استفاده از موقعیت متنزل بنیامین نتانیاهو در رژیم صهیونیستی او می‌تواند با استفاده از این موضوع به اهداف خود در این رژیم دست پیدا کند ولی دیدیم که این موضوع برعکس شد و آنها مکری که کرده بودند به خودشان برگشت و در واقع آنها با این اقدام نه تنها افکار عمومی آمریکا را علیه خودشان کردند بلکه افکار عمومی جهان علیه آنها شد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا و شخص ترامپ بدش نمی‌آمد که با انجام این موضوع و با سوء‌استفاده از آن قدری از التهابات داخلی و مشکلاتی که با آن روبه‌روست بکاهد و موضوع استیضاح را تحت تاثیر قرار دهد.

این دیپلمات کشورمان خاطر نشان کرد: البته مساله‌ی استیضاح مساله داخلی آمریکاست و ما به آن ورود نمی‌کنیم ولی ما چشممان آب نمی‌خورد که با اینگونه موضوعات جلوی اقدامات ترامپ و ماشین عظیم ترور و دروغ گرفته شود و می‌توانیم بگوییم اعضای هر دو حزب آمریکا سر و ته یک کرباس هستند و شکل‌دهنده ماهیت این رژیم محسوب می‌شوند.

موسوی همچنین در مورد نفوذ ایران در منطقه بعد از سردار قاسم سلیمانی گفت: نفوذ و حضور ما در منطقه ذاتی است و همان‌طور که به درستی بارها بیان شده است حضور ما در منطقه در درجه اول معنوی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به میزان واکنش ملت‌های منطقه به شهادت سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: این میزان واکنش نشانگر میزان عمق و ظهور مقاومت در منطقه است و این یک فرصت استثنایی برای جهان اسلام است که متوجه قدرت مردمی خودمان باشیم و بتوانیم از آن به نفع سرنوشت جهان اسلام که مساله‌ی اول آن در حال حاضر موضوع فلسطین و قدس است استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که نفوذ ایران در منطقه ادامه خواهد داشت و این نفوذ متکی به فرد و قدرت نظامی نیست، تاکید کرد: به برکت خون سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش این نفوذ روز به روز تقویت می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که همان‌طور که گفتم فقدان سردار سلیمانی ثلمه‌ای بزرگ است که هیچ چیزی آن را جبران نمی‌کند و حتی انتقامی که ما گرفتیم شاید کفایت نکند و جای سردار را پر نمی‌کند ادامه داد: کسانی که این ترور را طراحی کردند فکر می‌کردند با این اقدام ظهور و نفوذ منطقه‌ای ما کمرنگ می‌شود ولی قطعا این اتفاق نخواهد افتاد و حضور باصلابت نظام و مردم ایران در منطقه ادامه خواهد داشت.