افزایش کیفیت دوربین گوشی با چند راه حل ساده

افزایش کیفیت دوربین گوشی با چند راه حل ساده


منبع: آرگا

143

1398/11/2

17:30


دوربین های موجود در گوشی های همراه روز به روز در حال بهتر شدن هستند. با این حال گهگاه کیفیت تصاویر ثبتی مطلوب نیست. این مقاله به ذکر چند راه حل ساده جهت افزایش کیفیت دوربین گوشی می پردازد.

گاهی اوقات از کیفیت تصاویر ثبت شده در گوشی خود راضی نیستید و به دنبال راهکاری جهت بالابردن کیفیت عکس ها هستید. نگران نباشید در این مقاله شما با چند راه حل ساده جهت بهتر شدن کیفیت دوربین تلفن همراه آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

راهکارهای افزایش کیفیت دوربین گوشی

افزایش کیفیت دوربین گوشی

با پیشرفت تکنولوژی کیفیت دوربین های موجود در گوشی ها نیز روز به روز ارتقا می یابد. ویژگی هایی مانند فوکوس خودکار، فلاش و سنسورهای با وضوح تصویر بالا باعث شده اند کیفیت عکس ها نیز نسبت به گذشته بالاتر شود. تمام دوربین های گوشی هوشمند به طور یکسان ساخته نمی شوند. به عنوان مثال، آیفون ۴ اپل ضبط ۵ مگاپیکسلی را ارائه می دهد، در حالیکه گوشی ارزان قیمت سامسونگ SCH-R250  فقط می تواند عکس هایی با کیفیت VGA با اندازه ۰.۳ مگاپیکسل را ارائه دهد. با اعمال تنظیمات مناسب و چند نکته کاربردی، یک دوربین گوشی می تواند عکس های خارق العاده ای را به ثبت برساند. حتی اگر دوربین گوشی شما چندان پیشرفته نباشد، استفاده از برخی راهکارهای زیر به شما امکان می دهد تا عکس یا تصویر مناسب و معقولی را به ثبت برسانید.

۱- تنظیم کیفیت و وضوح دوربین

آشنایی با کیفیت تلفن همراه

به طور پیش فرض، بسیاری از دوربین ها بر روی حالت کیفیت بالای تصویر قرار ندارند. بنابراین برای بهتر شدن کیفیت دوربین به منوی تنظیمات دوربین بروید و بررسی نمایید که در حالت حداکثر رزولوشن تصویر قرار دارد و همچنین کیفیت عکس یا تصویر نیز در بالاترین سطح تنظیم شده باشد.

۲- کاهش احتمال تاری

اگر سرعت شاتر آهسته باشد نتیجه عکاسی ثبت تصاویر تار است. یکی از ویژگی هایی که تاکنون در دوربین گوشی ها مشاهده نشده، تثبیت کننده نوری تصویر است تا احتمال عکس گرفتن تار را کاهش دهد. دوربینی که دارای لرزشگیر مکانیکی است، لنزها را در همان حالت ثابت نگه می دارد، بنابراین عکس هایی با سرعت آهسته شاتر، احتمال کمتری برای تار شدن دارند. بدون تثبیت کننده تصویر، دو روش وجود دارد که احتمال گرفتن عکس تار را کاهش دهد. مورد اول عکسبرداری در یک محیط روشن است. هرچه نور بیشتری داشته باشید، زمان کمتری برای قرار گرفتن در معرض سنسور تصویر خواهید داشت و این امر باعث کاهش میزان حرکتی خواهد شد که سنسور تجربه خواهد کرد. مورد دوم برای کاهش تاری  تصویر این است که دوربین را روی چیزی ثابت مانند یک میز قرار دهید، یا سعی کنید دوربین را روی پایه مخصوصش قرار هید.

بالابردن کیفیت دوربین گوشی

۳- خاموش کردن زوم دیجیتال

فقط بزرگنمایی یا زوم نوری واقعی می تواند شما را به موضوع یا سوژه نزدیک کند. با بزرگنمایی دیجیتال ممکن است احساس نمایید به موضوع خود نزدیکتر هستید، اما تمام ویژگی های این گزینه، برش دادن وضوح تصویر و گسترش تصویر است. بهتر است زوم دیجیتال را خاموش کنید و عکس را با وضوح کامل به ثبت برسانید و بعدا برش دهید.

۴-عکسبرداری در حالت افقی

معمولا هر دوربین موجود در بازار تصاویر را در حالت افقی تنظیم و تصویربرداری می کند و تنها با چرخاندن دوربین، شما می توانید ثبت عکس هایی با حالت عمودی بپردازید. گوشیها دقیقا برعکس این موضوع هستند و تقریبا همیشه از آنها در حالت عمودی استفاده می شود. سعی کنید با گوشی در حالت افقی به ثبت تصاویر بپردازید. این کار به شما در افزایش کیفیت دوربین گوشی یاری می رساند.

۵- تمیز بودن لنز دوربین

 لنز دوربین آن را بررسی کنید تا از تمیز بودنش اطمینان حاصل کنید. حتی یک لک بسیار کوچک بر روی پوشش لنز بر کیفیت تصویربرداری شما تاثیر خواهد گذاشت.

ارتقا دادن کیفیت دوربین گوشی

۶- استفاده از حالت HDR

استفاده از حالت HDR نیز می تواند بر افزایش کیفیت تصویری دوربین گوشی موثر باشد. این حالت سبب توازن عالی در رنگ و روشنایی عکس های گرفته شده در نور آفتاب، محیط بیرون، منظره و یا حتی چهره می شود. حالت HDR را زمانی که سوژه متحرک است بکار نبرید چرا که سبب تارشدن تصویر می شود.

۷- استفاده از  برنامه یا نرم افزارها

چندین برنامه یا نرم افزار وجود دارد که می تواند علاوه بر دادن جلوه هایی به عکس های شما سبب کنترل بیشتر دوربین گوشی شما نیز گردد. به طور مثال برنامه Android’s stock camera خوب عمل می کند، اما برنامه های رایگانی همچون Camera360 به کنترل های بیشتری مانند حساسیت ISO و تایمر دسترسی دارند. آیفون نیز از نرم افزارهای متعدد دوربین برخوردار است که می تواند جلوه های ویژه و سرگرم  کننده ای در عکس های شما ایجاد کند. اینستاگرام نیز یک اپلیکیشن محبوب و رایگان است که می توانید با استفاده از آن کیفیت و شادابی عکسهای دوربین گوشی خود را افزایش دهید.

۸- استفاده کمتر از فلاش

بالابردن میزان کیفیت دوربین تلفن همراه

نور ایجاد شده توسط فلاش LED دوربین گوشی به طور معمول خیلی نامنظم بوده و در تصویر سایه های غیرطبیعی به وجود می آورد. استفاده از فلاش را هنگامی که هیچ جزئی از سوژه در تصویر مشاهده نمی شود، بکار بندید. فلاش های دو گانه و سه گانه موجود در گوشی های هوشمند عملکرد بهتری از فلاش های تک رنگ دارند. در ضمن سعی کنید حالت اتوماتیک فلاش دوربین را غیرفعال نموده و در حالت تنظیم دستی قرار دهید. همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه افزایش کیفیت عکس در فتوشاپ و مشاهده تکنیک های عکاسی فضای باز کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو