تعطیلات آبفشانی در آنالیوری

تعطیلات آبفشانی در آنالیوری


منبع: همگردی

77

1398/11/2

17:51


اینجا در ماداگاسکار، 12 کیلومتری شمال شرقی شهر آنالیوری 4 آبفشان قرار گرفته است که وجود آن ها معمول به نظر نمی رسد. در زیر زمین های آنالیوری هیچ فعالیت آتشفشانی صورت نمی گیرد. پس دلیل به وجود آمدن این آبفشان ها، گرم شدن آب های زیر زمین و خروج آن ها به صورت بخار نیست. همچنین آبی که از دهانه این تپه های آهکی خارج می شود، آن چنان دمای بالایی ندارد. مطمئناً آبفشان های آنالیوری به صورت طبیعی به وجود نیامده اند.
این آبفشان ها در نزدیکی چند معدن آراگون قرار گرفته اند. آب اضافی این معادن توسط لوله های فلزی خارج می شود و در ساحل رودخانه مازی به پایان می رسند. این آب به دلیل گرم بودن و داشتن کربنیک اسید، مقدار زیادی آهک را در خود حل می کند. علاوه بر آن آب در لوله های آهنی در حرکت است و آهن هم در آن حل می شود. آب دارای کربن دی اکسید در طول لوله، تحت فشار حرکت می کند. وقتی آب به انتهای لوله می رسد، کاهش ناگهانی فشار باعث تولید حباب های کربن دی اکسید می شود. کمی شبیه به باز کردن درب نوشابه گازدار. این دلیل اصلی پدیده آبفشان در این منطقه است.

آبفشان آنالیوری 1

در طول زمان، آهک و آهن محلول در آب، با رسوب گذاری در دهانه خروجی، تپه هایی از تراورتن به وجود می آورند. رنگ نارنجی تیره آبفشان از رسوبات آهن به وجود می آید. این تپه ها بیش از 4 متر ارتفاع دارند و در حال رشد کردن هستند.
بیشتر اوقات آب این آبفشان 20 تا 30 سانتی متر فواره می زند، اما بعضی وقت ها که منافذ خروجی توسط آهک مسدود می شود، یکباره فواره های آن به چندین متر می رسد.
آبفشان هایی مانند آنالیوری، آبفشان های آب سرد نامیده می شوند. تعداد آنها به صورت طبیعی بر روی زمین انگشت شمار است. برای مثال آبفشان کریستال در یوتا، ولندر بورن و آندرنچ در آلمان و هرلانی در اسلواکی.
فلای، آبفشانی مانند آنالیوری است که در نوادا واقع شده است. این آبفشان نیز مصنوعی است و به صورت طبیعی به وجود نیامده.

آبفشان آنالیوری 2

آبفشان آنالیوری 3

آبفشان آنالیوری 4

آبفشان آنالیوری 5

آبفشان آنالیوری 7

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو