۴۵مین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا،روز گذشته اولین جلسه استیضاح را پشت سر گذاشت. پس از تصویب مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۸ دسامبر سال گذشته با اتهام سوءاستفاده ترامپ از قدرت و کارشکنی در کار کنگره کلید خورد.

روز 5 شنبه ماده اول طرح استیضاح که دونالد ترامپ در آن به «سوءاستفاده از قدرت» متهم شده است با ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید.

این استیضاح به دنبال انتشار یک فایل صوتی به جریان افتاد که در آن ترامپ اعطای کمک‌های مصوب آمریکا به اوکراین را تلویحاً به همراهی اوکراین در بررسی تخلفات پسر بایدن وابسته می‌کند.

روند اولین جلسه استیضاح را به نقل از خبرگزاری ایرنا در ادامه می خوانیم:

شاهدان نیامدند

محکمه استیضاح ترامپ در شرایطی برگزار شد که سرپرست مدیران استیضاح از مجلس نمایندگان، نسبت به روند پیشنهادی جمهوریخواهان برای این محکمه و عدم فراخواندن شاهدان و مستندات انتقاد کرد.

نخستین جلسه محکمه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بعدازظهر سه شنبه آغاز به کار کرد و پس از آن قاضی جان رابرتز گردشی از پرونده استیضاح را قرائت کرد.

پس از آن، نوبت به اظهارات وکلای کاخ سفید و مدیران استیضاح مجلس نمایندگان رسید که پت سیپلونی به عنوان سرپرست وکلای مدافع ترامپ از قطعنامه پیشنهاد میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا حمایت کرد و آن را روندی منصفانه دانست.

وکیل مدافع دونالد ترامپ از همان ابتدا تاکید کرد که ترامپ کاملا از این تهامات مبرا است و هیچ موردی وجود ندارد.

این اظهارات سیپلونی به طور مشخص یادآور اظهارات رئیس جمهوری آمریکا است که از ابتدای ماجرای "اوکراین گیت" اصرار دارد که هیچ کاری نکرده است و هیچ مدرکی در این زمینه وجود ندارد.

"اوکراین گیت" به ماجرایی اشاره دارد که دونالد ترامپ در تماس تلفنی ۲۵ جولای با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری تازه انتخاب شده اوکراین، ارسال کمک های نظامی مصوب کنگره آمریکا به آن کشور را به تحقیق درباره عملکرد اقتصادی هانتر بایدن فرزند جو بایدن رقیب انتخابات ریاست جمهوری خود منوط کرده بود.

یک افشاگر محتوای این مکالمه را در اختیار نمایندگان مجلس آمریکا قرار داد و پس از آن ماجرای استیضاح ترامپ به طور جدی پیگیری شد.

کمیته های اطلاعات و قضایی مجلس نمایندگان با احضار شاهدان و کارشناسان حقوقی، پرونده استیضاح را رسیدگی کردند و در نهایت مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات‌ها، هر دو اتهام دونالد ترامپ را وارد دانستند.

با گذشت نزدیک به دو ماه، پرونده پنج شنبه گذشته به سنا ارسال شد و محکمه استیضاح به طور رسمی آغاز به کار کرد اما برای اینکه فرایند رسیدگی به این پرونده در سنا و همچنین وکلای ترامپ مشخص شوند، نخستین جلسه آن به روز سه شنبه موکول شد.

به دنبال اظهارات مختصر سیپلونی، آدام شیف به عنوان سرپرست مدیران استیضاح و عضو مجلس نمایندگان به تشریح نظرات خود پرداخت و در آن از اینکه هیچ شاهدی برای این محکمه فراخوانده نشده اند و هیچ سندی هم از کاخ سفید درخواست نشده است، انتقاد کرد.

با این حال او اتهامات ترامپ را در دو موضوع استیضاح یعنی سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره برای کشف حقیقت را تشریح کرد.

شیف اظهار کرد: چرا باید این محکمه با همه محاکم دیگر متفاوت باشد؟ نباید اینگونه باشد اما قطعنامه مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه، محکمه را از مسیر خود بازگرداند.

جمهوریخواهان مدعی هستند اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان حاضر نشدند، شاهدان ادعایی آنها را احضار کنند و اجازه ندادند کاخ سفید از خود در جلسات استیضاح دفاع کند اما دموکرات ها با ارائه اسنادی نشان دادند که این ادعا باطل است و آنها بارها خواستار حضور شاهدان کاخ سفید و همچنین اسناد مربوطه شده اند اما دونالد ترامپ آنها را از حضور در جلسات بررسی استیضاح منع کرده بوده است.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان اضافه کرد: هفته گذشته ما به اینجا آمدیم تا مفاد استیضاح علیه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را برای سومین بار در تاریخ ارائه دهیم. این مفاد، رئیس جمهوری دونالد جان ترامپ را به سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره متهم می کند.

شیف با بیان اینکه سوء رفتارهای مندرج شده در این مفاد، جدی‌ترین آنها نسبت به هر رئیس جمهوری دیگر بوده است، گفت در حال حاضر نیز شواهد علیه رئیس جمهوری قوی و بزرگ است اما بعد از محکوم شدن ترامپ می توان اقدامات درمانی بیشتری انجام داد.

وی از تصمیم مچ مک کانل برای ایجاد تغییراتی در روند استیضاح استقبال کرد و افزود: همین حالا هم بیشتر آمریکایی ها اعتقاد ندارند محکمه عادلانه برگزار می شود. بیشتر آمریکایی ها معتقدند که ترامپ تبرئه می شود، نه به خاطر اینکه او بی گناه است ، بلکه به این دلیل که این یک رأی حزبی است و ترامپ نیز آرا را دارد.

سرپرست مدیران استیضاح از مجلس نمایندگان تاکید کرد اجازه دهید ثابت کنیم آنها اشتباه کرده اند.

شیف که در اظهارات خود بر لزوم فراخواندن شاهدانی همچون جان بولتون مشاور اخراج شده امنیت ملی آمریکا و مایک مولوینی سرپرست دفتر رئیس جمهوری آمریکا تاکید داشت، ویدئویی از ترامپ را نشان داد که می گفت خوشحال می شود از دستیاران و اعضای کابینه از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه در دادگاه سنا شهادت دهند.

در آخرین سند منتشر شده از قطعنامه جمهوریخواهان برای فرایند محکمه استیضاح، تعداد روزهای این محکمه به سه روز و برای هر یک از طرفین ۲۴ ساعت در نظر گرفته شده است.

سرپرست دادستان‌های معرفی شده از سوی مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ در پایان اظهارات خود گفت سرانجام حقیقت روشن خواهد شد. اسناد کتمان شده رئیس جمهوری از طریق قانون آزادی اطلاعات منتشر خواهد شد و به طریق دیگری زمان تمام می شود.

شیف افزود شاهدان داستان‌هایشان را در کتاب‌ها یا فیلم‌هایشان خواهند گفت و حقیقت خواهد آمد اما سوال اینجا است که آیا آنها در زمان خود، بیرون خواهند آمد؟

جی سکالوو دیگر وکیل مدافع ترامپ هم در این نشست اظهار کرد: آنچه در این فرآیند اتفاق می افتد نباید با روند محاکمه اشتباه گرفته شود، زیرا روند محاکمه برای محافظت از متهم بنا شده است. وقتی تحقیقات روسیه با شکست مواجه شد ، به گروکشی اوکراین تغییر یافت که نمی توان رشوه، اخاذی یا خیانت را اثبات کرد.

سکالوو همواره از مدافعان ترامپ بوده و در ماه های نخست ریاست جمهوری ترامپ هم یکی از وکلای شخصی او بوده است.

وی به سناتورهای گفت آماده است تا مراحل استیضاح را به پیش ببرند و از نظر آنها باید مراحل شروع شود.

این وکیل ترامپ اظهار کرد در طی فرایند استیضاح، موارد خود را مطرح می کنیم تا مردم آمریکا بدانند که برای قانون اساسی چه پیش آمده است.

سکالوو از قطعنامه سناتور میچ مک کانل هم دفاع کرد و افزود ما اعتقاد داریم که آنچه سناتور مک کانل ارائه کرده است روند مقرر را فراهم می کند ، اجازه می دهد که مراحل رسیدگی به روشی منظم انجام شود.

 وی از دموکرات‌ها به خاطر پرونده تحقیق دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ موسوم به پرونده مولر انتقاد کرد و آن را تهی نامید که نتیجه آن برعکس آنچیزی بود که امروز دموکرات‌ها ادعا می کنند.

این وکیل ترامپ در محکمه سنا، تاخیر ۳۳ روزه دموکرات‌ها برای ارسال پرونده استیضاح به سنا را مسخره خواند و ادامه داد: چنین تعجیلی برای دموکرات‌ها به منزله امنیت ملی است که برای بیش از یکماه پرونده را نگهدارند.

پس از این اظهارات، سیپلونی پشت تریبون قرار گرفت و شیف را هدف قرار داد: آنها در مورد تماس تلفنی، ادعاهای دروغین مطرح کردند، رئیس جمهوری آمریکا این تماس را رد کرد و آن را برای عموم منتشر ساخت، این برای شفافیت چطور است؟  سرپرست تیم وکلای ترامپ افزود برای نخستین بار یک رئیس جمهوری تماس طبقه بندی شده با یک رهبر خارجی را منتشر کرد.

سیپلونی به تفسیر شخصی شیف از تماس تلفنی در جلسه دادرسی مجلس در سال گذشته اشاره کرد و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان را به تولید نسخه جعلی تماس تلفنی متهم کرد.

وی همچون ترامپ اظهار کرد: هرگز در تاریخ کشور ما رئیس جمهوری با این نوع استیضاح در مجلس مواجه نشده است.

جدال دادستان‌های استیضاح و وکلای مدافع ترامپ

دومین نشست محکمه استیضاح ترامپ پس از تنفس ۱۵ دقیقه‌ای با اظهارات دو عضو دادستانی استیضاح از مجلس نمایندگان در دفاع از اصلاحیه چاک شومر رهبر دموکرات‌های سنا برای فرایند این محکمه آغاز شد و وکلای مدافع کاخ سفید هم درصدد پاسخگویی به آن برآمدند.

قاضی جان جی رابرتز جونیور رئیس دیوان عالی آمریکا بخش دوم روز نخست محکمه ترامپ را با دعوت از آدام شیف برای ادای توضیحات خود در دفاع از مفاد استیضاح آغاز کرد.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت مشاوران ترامپ برای دفاع از قطعنامه میچ مک‌کانل هیچ تلاشی نکردند برای اینکه این قطعنامه دفاع شدنی نیست.

پس از آن دموکرات‌ها یک ساعت فرصت داشتند تا از اصلاحیه چاک شومر بر این قطعنامه دفاع کنند.

زوئی لافگرن که جزو هفت عضو مجلس نمایندگان در دادستانی استیضاح است، پشت تریبون قرار گرفت و گفت ما از اصلاحیه شومر به شدت حمایت می کنیم که از یک محکمه قانونی منصفانه ای را با گزارش‌ شواهد کامل، اطمینان می دهد.

در اصلاحیه مورد تقاضای چاک شومر، فراخواندن شاهدان و اسناد از کاخ سفید درخواست شده است.

عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در اظهارات خود تصریح کرد برخی از این اسناد، توقیف کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را روشن می‌کند.

لافگرن گفت: شهادت شاهدان و گزارش‌های عمومی نشان می‌دهد که کاخ سفید از اسناد قابل توجهی برخوردار است که به این جنبه‌های مهم برنامه رئیس جمهوری مربوط می شود. برخی از اسناد برنامه ریزی رئیس جمهوری برای توقیف این کمک‌ها را تشریح می کنند.

وی با تاکید بر اینکه اسناد مورد درخواست شومر، تخلف ترامپ را روشن‌تر می‌کند، اظهار کرد شواهد قدرتمندی که داریم عبارت از آن است که ما حتی یک سند هم از سازمان های قوه مجریه دریافت نکردیم و این برای سناتورها اشتباه است که از این اسناد و شواهد محروم شوید.

عضو دادستانی استیضاح ترامپ تاکید کرد: سنا باید از جلسه ۳۰ اوت ترامپ، مارک اسپر وزیر دفاع و مایک پومپئو وزیر خارجه که سعی داشتند رئیس جمهوری را متقاعد کنند تا کمک به اوکراین را آزاد سازد، درخواست می‌کرد.

پس از آن، پاتریک فیلبین دیگر وکیل مدافع ترامپ در جایگاه قرار گرفت و اصلاحیه شومر را رد کرد.

فیلبین هم همسو با دیگر وکلای مدافع ترامپ، درخواست دموکرات‌ها برای شواهد بیشتر را اعتراف آنها به ناکافی بودن روند استیضاح دانست و گفت: این نشان دهنده یک روند شکسته و ناقص است که دموکرات‌های مجلس نمایندگان به آن دامن زده اند. آنها هیچ مدرکی در اختیار ندارند و در واقع هیچ پرونده ای ندارند.

وی مدعی شد دموکرات ها از سابقه‌ای که تهیه کرده اند، هراس دارند و به این دلیل خواستار احضار شاهدان بیشتری هستند در حالی که احضار مقامات کاخ سفید وجاهت قانونی ندارد چرا که بدون مجوز صادر شده است.

این وکیل ترامپ تاکید کرد مشاوران و شاهدان از اجبار کنگره مصون هستند که بر اساس همان اصول مزیت اجرایی است.

فیلبین با استدلال مشابه جمهوریخواهان که نتیجه استیضاح در مجلس نمایندگان از پیش تعیین شده بود، تاکید کرد: روند در مجلس یک طرفه بود، ابتدا نشست های غیرعلنی برگزار کردند و پس از آن، جلسات علنی دایر ساختند که حضور رئیس جمهوری یا وکلای وی مسدود شده بود.

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه خواستار حرکت اصلاحیه مورد تقاضای شومر برای رای گیری شد که ۵۳ سناتور به آن رای مثبت و ۴۷ سناتور هم به آن رای منفی دادند.

به این ترتیب، اصلاحیه شومر در صحن قرائت شد تا پس از ۱۰ دقیقه تنفس، درباره آن رای گیری انجام شود.

مخالفت به دسترسی به اسناد وزارت خارجه

در سومین نشست محکمه استیضاح دونالد ترامپ در نخستین روز جلسات این محکمه، اصلاحیه دوم چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا مطرح شد که در آن وزارت خارجه آمریکا موظف می شد اسناد مربوط به استیضاح را در اختیار سنا قرار دهد.

وال دمینگز یکی از مدیران استیضاح که به نمایندگی از مجلس نمایندگان در سنا حضور دارد، از این اصلاحیه حمایت کرد و گفت: آنها به درک ما در مورد چگونگی فاش شدن طرح رئیس جمهوری در زمان واقعی کمک می کنند.

وی افزود: آنها از این نتیجه حمایت می کنند که مقامات ارشد اوکراینی ماهیت فاسد خواسته رئیس جمهوری ترامپ را درک کرده‌اند و افشا می کند پمپئو،مایک مولوینی و سایر مقامات ارشدان از طرح ترامپ اطلاع داشته اند و به اجرای آن کمک کرده اند. ما درباره تعداد سنگین اسناد صحبت نمی کنیم.

دمینگ ادامه داد: ما درمورد یک مجموعه خاص و مجزا از مواد که توسط وزارت امور خارجه نگهداری می شود صحبت می کنیم. اسنادی که وزارت امور خارجه قبلاً در پاسخ به احضاریه‌های ما جمع کرده است اما هرگز ارائه نشد. ما می دانیم که این مواد وجود دارند، ما می دانیم که آنها مرتبط هستند و ما می دانیم که رئیس جمهوری به شدت در تلاش است تا آنها را پنهان کند.

آنچه که دمینگز خواستار ارائه آن به سنا شده است، شامل برخی اسناد و پیام‌های مبادله شده بین مقامات سفارتخانه‌های آمریکا در اوکراین و اتحادیه اروپا است که ترامپ ارائه آنها به مجلس نمایندگان را ممنوع کرده بود.

برخی از این مقامات هم به دعوت مجلس نمایندگان پاسخ مثبت دادند و خودشان همکاری کردند که یکی از آنها، کورت ولکر فرستاده سابق آمریکا به اوکراین بود که پیامک‌های خود را به کنگره ارائه داد.

در یکی از پیامک‌ها که دمینگز در صحن سنا به نمایش درآورد، وکلر و بیل تیلور تاکید می‌کنند که دولت ترامپ نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار کمک های نظامی مصوب کنگره آمریکا به اوکراین را به طرفداری سیاسی از ترامپ منوط و توقیف کرده است.

تیلور در تاریخ ۹ سپتامبر در گفت‌وگوی گروهی که شامل گوردن ساندلند سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا هم می شد، گفت:همانطور که ​​از طریق تلفن گفتم، فکر می کنم که توقیف کمک‌های امنیتی برای طرفداری از یک کارزار سیاسی، دیوانگی است.

وقتی تیلور در ماه نوامبر به طور علنی شهادت داد، اظهار کرد: اوکراینی ها به رئیس جمهوری ترامپ چیزی بدهکار نبودند و نگه داشتن کمک های امنیتی برای منافع سیاسی داخلی، دیوانگی بود، همانطور که در پیامک خود به سفیران ساندلند و ولکر هم گفته بودم.

چرا این مهم است: دمینگ و سایر مدیران مجلس دموکرات امروز استدلال کردند که ایمیلهایی که در جریان تحقیقات استیضاح به دست آمده ، روشن می کند که اطلاعات مربوطه بیشتری در آنجا وجود دارد ، اما دولت ترامپ آن را مسدود می کند.

پیش از این هم سنا به اصلاحیه چاک شومر که خواستار احضار شاهدان این پرونده از کاخ سفید شده بود، رای ندادند و مشخص بود که این اصلاحیه و اصلاحیه‌های بعدی هم ره به جایی نمی برد.

وال دمینگز عضو دموکرات مجلس نمایندگان و یکی از هفت دادستان این مجلس در پرونده استیضاح ترامپ، اطلاعات دیگری را هم منتشر کرد که هفته گذشته لو پرناس تاجر متولد اتحاد جماهیر شوروی که با رودی جولیانی در کارزار فشار اوکراین کار می کرد، افشا کرد.

دمینگز با ادعای اینکه مجلس سنا باید برای وزارت خارجه احضاریه صادر کند به پیامک فوریه ۲۰۱۹ اشاره کرد که جولیانی به ویکتوریا توئنسینگ گفته بود قصد دارد با مایک پمپئو وزیر خارجه درباره حذف سفیر آمریکا در اوکراین صحبت کند.

ماری یوانوویچ سفیر آمریکا در اوکراین بود که با فضاسازی برخی رسانه‌ها که ساخته ترامپ و جولیانی بود از سمت خود جدا و به ضدیت با ترامپ متهم شد.

دمینگز همچنین کلیپی از مصاحبه پارناس با شبکه خبری ام اس ان بی سی را پخش کرد که در آنجا در مورد کمپین فشار صحبت می کرد. پارناس همچنین برای مصاحبه تفصیلی با سی ان ان حضور یافت و گفت که وی سعی کرد مقامات اوکراینی را از جولیانی و ترامپ مرعوب سازد.

در نهایت، پس از آنکه وکلای ترامپ دفاعیات مشابهی مبنی بر اینکه صدور احضاریه برای بولتون و دیگران وجاهت ندارد و چرا مجلس نمایندگان، آنها را احضار نکرده است، میچ مک‌کانل خواستار رای گیری درباره کفایت بحث درباره این اصلاحیه شد که همچون اصلاحیه نخستین با 53 رای مثبت و 47 رای منفی سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات مواجه شد.

 

نهایت چه شد؟

محکمه استیضاح ترامپ در حالی روز نخست خود را ادامه می‌دهد که سه اصلاحیه درخواستی دموکرات‌ها برای فرایند رسیدگی به پرونده اتهامی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با دیوار جمهوریخواهان برخورد کرد.

نخستین روز محکمه استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا با سپری کردن حدود ۶ ساعت و نیم، بنا به درخواست میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا برای یک تنفس نیم ساعته، به ساعت ۸ شب سه شنبه به وقت محلی موکول شد.

در اصلاحیه سوم چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا، درخواست شده بود تا مایک مولوینی سرپرست دفتر رئیس جمهوری آمریکا به عنوان یکی از مطلعین پرونده اوکراین گیت، به محکمه فراخوانده شود.

نشست نخستین روز این محکمه از ساعت یک بعدازظهر به وقت محلی آغاز شد و تا کنون حدود هفت ساعت آن سپری شده است که سناتورها برای شام، نیم ساعت به این نشست تنفس دادند.

دموکرات ها به این دلیل که مولوینی با توجه به جایگاهی که دارد از اطلاعات بسیار زیادی درباره سوء استفاده ترامپ از قدرت در گروکشی کمک های نظامی مصوب کنگره برای اوکراین در اختیار دارد، خواستار احضار وی شده بودند.

در فرایند استیضاح مجلس نمایندگان هم اعضای این مجلس خواستار حضور مقامات کاخ سفید شده بودند که دونالد ترامپ با آن به شدت مخالفت کرد و وعده داد که در سنا، حضور خواهند یافت.

در دو اصلاحیه درخواستی پیشین شومر، درخواست اسناد از وزارت خارجه آمریکا و همچنین احضار برخی از مقامات فعلی و پیشین کاخ سفید همچون جان بولتون مطرح شده بود که با رای کاملا حزبی ۵۳ جمهوریخواه در برابر ۴۷ دموکرات و مستقل، متوقف شد.

نتیجه آرا برای سه اصلاحیه فوق نشان از آن دارد که استیضاح دونالد ترامپ در محکمه سنا، ره به جایی نخواهد برد و دموکرات‌ها نمی توانند حداقل رای ۲۰ جمهوریخواه را با خود هماهنگ سازند.

ترامپ متهم است در ماجرای اوکراین گیت، از قدرت خود برای منافع سیاسی شخصی در مواجهه با رقیب انتخاباتی خود بهره گرفته و همچنین در کشف این حقیقت در کار کنگره اختلال ایجاد کرده است.

این در حالی است که امروز چهارشنبه، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد:  سناتورهای آمریکایی با ۵۳ رای موافق و ۴۷ رای مخالف، برنامه دادرسی استیضاح ترامپ را تصویب کرده و با این کار به قانونگذاران مجلس نمایندگان اجازه دادند به بیان ادلّه خود برای استیضاح بپردازند.

به موجب این مصوبه، تلاش دموکرات‌ها برای ارائه اسناد بیشتر و دعوت از شاهدان جهت بیان اظهارات درخصوص بندهای استیضاح ترامپ، تا زمان نیمه جلسات دادرسی به تعویق می‌افتد.

مجلس سنای آمریکا بعد از تصویب مقررات جدید استیضاح، ادامه جلسه خود را به ساعت ۱۳ به وقت محلی موکول کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، جمهوری‌خواهان سنا با عقب‌نشینی از موضع خود برای جمع کردن جلسه ۲۴ ساعته مباحثه در فقط دو روز، آن را در هفتاد و دو ساعت پخش کردند اما این مصوبه بدان معناست که دادرسی استیضاح ترامپ بیشتر طبق شرایط آنها پیش خواهد رفت نه دموکرات‌ها.