هاشم اشجع‌زاده روز چهارشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی بر حضور هیأت‌های تجاری و اقتصادی این استان در سری‌لانکا به منظور شناسایی بازار این کشور و تأمین بخشی از نیازهای آن در قالب صادرات تأکید کرد.

وی گفت: تبریز و آذربایجان از ظرفیت‌های ارزشمندی در حوزه صنعت، اقتصاد و فرهنگ برخوردار است و باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرد.

استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: تبریز و آذربایجان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های کم‌نظیر در تمامی بخش‌ها، خواهان تعامل و ارتباط با تمامی کشورهاست و در این میان کشورهایی که تاثیرپذیری کمتری از سیاست‌های استکبار جهانی دارند در اولویت قرار دارند.

محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که با مشارکت بخش خصوصی، همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی خود را با این کشور افزایش دهیم.

وی همچنین بر معرفی ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشور سری‌لانکا تأکید کرد و رفت‌وآمد هیأت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی این کشور را به استان خواستار شد.

پورمحمدی همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و تجارب علمی و فنی دو طرف و همچنین اعزام دانشجو بین استان آذربایجان شرقی و سری‌لانکا تاکید کرد.

علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با بیان بخشی از ظرفیت های اقتصادی و توانمندی های استان آذربایجان شرقی از آمادگی استان برای همکاری در موضوعاتی همچون ساختمان سازی و فعالیت های عمرانی با کشور سری‌لانکا خبر داد.

سری‌لانکا جزیره‌ای در جنوب آسیا،  اقیانوس هند و جنوب کشور هند است که نزدیک به ۲۱ میلیون نفر جمعیت دارد.

جمهوری اسلامی ایران و این کشور از سال ۱۹۶۱ دارای روابط دیپلماتیک رسمی می‌باشند.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ فصلی تازه در روابط ایران و سریلانکا با دیدار رؤسای جمهور دو کشور آغاز شد.