پسران بد برای همیشه (Bad Boys for Life)

سری فیلمهای « پسران بد » یکی از آثار پلیسی پرفروش دو دهه گذشته سینما محسوب می شد که مخصوصاً برای دو چهره اصلی اش یعنی ویل اسمیت و مارتین لارنس موفقیت های بسیاری به همراه آورد. قسمت اول این سری از فیلمها در سال 2003 به اکران درآمد و مورد توجه تماشاگران سینما قرار گرفت. ترکیب اسمیت و لارنس در آن مقطع مورد تحسین کارشناسان قرار گرفت و این ستایش ها باعث شد تا قسمت دوم در سال 2005 اکران شود. فیلمی که برخلاف قسمت اول، بسیار شلوغ و پر سر و صدا بود و یک شکست آشکار برای « پسران بد » و کارگردانش یعنی مایکل بی محسوب می شد. حال پس از گذشت 15 سال از اکران آخرین قسمت و در حالی که در این 15 سال بارها پیش تولید انجام اما به مرحله ساخت نرسیده بود، در نهایت قسمت سوم با عنوان « پسران بد برای همیشه » به اکران درآمده است.

داستان فیلم 17 سال پس از وقایع « پسران بد 2 » رخ می دهد. مایک ( ویل اسمیت ) و مارکوس ( مارتین لارنس ) دو دوست و کارآگاهی هستند که سالهاست با مجرمین مبارزه کرده و پس از کشتن یک دوجین آدم، حالا مارکوس قصد بازنشستگی دارد و می خواهد زمان بیشتری را به زندگی شخصی اش اختصاص دهد. اما درست در شرایطی که مقدمات بازنشستگی در حال فراهم شدن است، مایک مورد حمله فردی ناشناس قرار می گیرد. این اتفاق باعث می شود تا مایک علی رغم مخالفت های مارکوس، به دنبال یافتن فرد و تشکیلاتی که قصد اعمال مخربانه دارند باشد و....

پسران بد برای همیشه (Bad Boys for Life)

گفته شده که مایکل بی شخصاً علاقه زیادی به کارگردانی قسمت سوم داشته اما بودجه محدود اثر مانع از این شده که او با تمام ریخت و پاش های تمام نشدنی اش به پروژه محلق شود. این یک اتفاق مثبت برای « پسران بد برای همیشه » محسوب می شود چراکه در قسمت سوم خبری از ضعف های قسمت دوم به چشم نمی خورد و سازندگان با کنترل به مراتب بیشتری نسبت به ساخت صحنه های اکشن پرداخته اند. البته این به معنای عدم وجود صحنه های اکشن در قسمت سوم نیست، بلکه صرفاً در مقایسه با قسمت دوم چنین تعبیری کاربرد دارد. در هنگام تماشای « پسران بد 2 » به سختی می شد از بروز چشم به دلیل کات های سریع و لرزش دوربین جلوگیری کرد که این مشکل تا حدی در قسمت سوم برطرف شده است و خوشبختانه بودجه کمتر باعث شده تا سازندگان به تجربه راه کارهای دیگری برای خلق اکشن بیندیشند!

« پسران بد برای همیشه » در بخش فیلمنامه تفاوت هایی با دو قسمت ابتدایی دارد. طی این سالها صنعت سینما تغییرات بسیاری را به خود دیده و سلیقه مخاطبین امروز سینمای اکشن نیز نمی تواند مانند گذشته فیلمهای به اصطلاح " رفیق بازی " ( یا همان buddy cop ) را به سود کلان برساند. امروز سینمای اکشن برای مخاطبین چیزی بیشتر از شلیک گلوله نیاز دارد و سری فیلمهای « سریع و خشمگین » به خوبی چنین ادعایی را به اثبات رسانده اند. از این جهت، در « پسران بد برای همیشه » نیز مباحث فرعی نظیر اهمیت به خانواده و حفظ ارزش های آن مطرح شده و بخشی از قصه در این مسیر گام بر می دارد. البته که پرداخت به چنین مباحثی هرگز در طول داستان عمق نمی یابد و در حد اشاره ای سطحی باقی می ماند.

پسران بد برای همیشه (Bad Boys for Life)

صحنه های اکشن با توجه به بودجه نسبتاً محدودی که سازندگان در اختیار داشته، قابل قبول و راضی کننده به نظر می رسد. در اینجا هنوز هم می توان ردپای مایکل بی در ساخت سکانس های اکشن را شاهد بود و از تاثیرپذیری دو کارگردان جوان فیلم از وی گفت، اما در نهایت باید به این نکته اذعان کرد که « پسران بد 2 » در بخش اکشن هرگز به بدی قسمت دوم این مجموعه نیست و حداقل نکته مثبت در هنگام تماشای اثر اینجاست که مخاطب به راحتی متوجه می شود که در حال تماشای چه چیز بر روی پرده است و جزئیات را با تکان های شدید و کات های بی وقفه از دست نمی دهد؛ هرچند که اکشن فیلم تکراری و در برخی دقایق استفاده از CGI بی کیفیت در صحنه ها آزار دهنده هستند.  

تنها نقطه « پسران بد برای همیشه » و عاملی که می تواند آن را در گیشه نجات داده و ساخت دنبال های جدید را تضمین نماید، وجود دو بازیگر نقش اصلی یعنی « ویل اسمیت » و « مارتین لارنس » می باشد. دو بازیگری که در دو قسمت ابتدایی شیمی بسیار خوبی میان شان برقرار بود و توانسته بودند با شوخی های کلامی، اثر را گرم نگه دارند. حضور آنها در این عنوان پس از 15 سال، نتیجه خوشایندی به همراه داشته و هنوز هم می توان گفت که این دو خواهند توانست گرمای اثر را برای تماشاگر حفظ نمایند و اجازه ندهند فیلم تبدیل به یک اکشن بی مغز مبدل شود.

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/1229547

ویل اسمیت و مارتین لارنس در سالهای پس از « پسران بد 2 » شرایط کاری متفاوتی را تجربه کردند. در این سالها ویل اسمیت تبدیل به یک ستاره گران قیمت در سینما شد و مارتین لارنس هر سال سقوط بیشتر را تجربه کرد به حدی که در چند سال اخیر حتی نام او نیز به دست فراموشی سپرده شده بود. به همین دلیل هم است که او در « پسران بد برای همیشه » نقش فرعی تری در مقایسه با ویل اسمیت دارد و سازندگان بر قدرت ستارگی ویل اسمیت تاکید بیشتری کرده اند. حال به نظر می رسد که قسمت سوم « پسران بد » بتواند برای مارتین لارنس یک بازگشت موفقیت آمیز دوباره باشد و البته ویل اسمیت را هم از شکست های سینمایی متوالی که در چند سال گذشته داشته رهایی ببخشد.

« پسران بد برای همیشه » اکشن سرگرم کننده ای است که طرفداران سینمای اکشن را راضی خواهد کرد. فیلم در مقایسه با دیگر آثار اکشن پر زرق و برق این روزهای سینما مانند « سریع و خشمگین » حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت و صرفاً یک اثر پلیسی اکشن سرگرم کننده باقی می ماند. البته اینکه فیلم توانسته خود را از خاطرات فاجعه بار قسمت دوم رهایی ببخشد و دوباره به سینما بازگردد، قطعاً یک دستاورد بزرگ برای سازندگان و عنوان " پسران بد " خواهد بود!

 

 

10

                                                        

imdb logo22

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

پسران بد برای همیشه (Bad Boys for Life)

پسران بد برای زندگی   : Bad Boys for Life

کارگردان : Adil El Arbi, Bilall Fallah

نویسنده : Taika Waititi

بازیگران :

Will Smith...Detective Mike Lowrey

Martin Lawrence...Detective Marcus Burnett

Vanessa Hudgens ...Kelly

Alexander Ludwig...Dorn

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : اکشن

زمان : 124 دقیقه