منابع خبری امروز چهارشنبه مدعی شده‌اند کاخ سفید از اسرائیل خواسته‌ طرح ضمیمه کردن «دره اردن» به «اسرائیل» را معلق کند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه بار دیگر گفت قصد دارد در صورت پیروزی دوباره در انتخابات، دره اردن و شهرک‌های صهیونیست‌نشین ساخته‌شده در این اراضی را به «اسرائیل» ضمیمه کند.

وی که در یک تجمع انتخاباتی در قدس اشغالی صحبت می‌کرد، با تکرار این وعده، گفت الحاق دره اردن «به زودی» محقق می‌شود.

روزنامه جروزالم‌پست امروز چهارشنبه گزارش داده دولت ترامپ از اسرائیل خواسته طرح یکجانبه ضمیمه کردن دره اردن را معلق کند. واشنگتن پیشنهاد داده نتانیاهو به جای آن منتظر طرح صلح موسوم به «معامله قرن» باشد.

یک مقام ارشد دولت ترامپ چهارشنبه در گفت‌وگو با روزنامه جروزالم‌پست گفته آمریکا ترجیح می‌دهد اسرائیل منتظر «طرح صلح ترامپ» بماند. پیش از این رسانه‌ها گزارش داده‌اند دولت ترامپ قصد دارد طی هفته‌های آینده از «معامله قرن» رونمایی کند.

این مقام ارشد به جروزالم‌پست گفت: «ابتدا طرح ما را مورد بررسی قرار بدهید و به آن فرصت بدهید.» او گفته در این طرح احتمالاً درباره وضعیت آینده دره اردن و مسائل مربوط به آن نکاتی مطرح شده است.

دره اردن بخش بزرگی از کرانه باختری را شامل می‌شود و هرچند که در حال حاضر ضمیمه نشده، اما به دلیل گسترش قابل توجه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در آن‌ها، عملا در اختیار صهیونیست‌ها قرار گرفته است. وعده نتانیاهو برای الحاق این مناطق در حالی مطرح می‌شود که قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت حضور رژیم صهیونیستی در این مناطق را غیرقانونی و اشغالگری خوانده است.