تدوین بودجه متناسب با شرایط مقاومتی

منبع: برترین ها

64

1398/3/27

22:55


سخنگوی دولت از تدوین بودجه کشور متناسب با شرایط مقاومتی و درنظرگرفتن صرفه‌جویی بیشتر در هیئت وزیران یا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داد.

خبرگزاری مهر: به نقل از صدا و سیما، علی ربیعی سخنگوی دولت پس از جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران گفت: عملکرد سال ۹۷ و نقاط ضعفی که اثربخشی برخی طرح‌ها را کاهش داده و سبب شده است به نتایج پیش بینی شده نرسیم در جلسه امروز بررسی و مقرر شد در این زمینه، یک دور دیگر این مسائل را مرور کنیم تا در سال ۹۸ نقاط ضعف پارسال را نداشته باشیم.

وی بررسی عملکرد ملی و استانی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را از دیگر مباحث مطرح در جلسه امروز دانست و افزود: سه هزار طرح در سطح استان‌ها داشته ایم که مصوب کمیته‌های فرعی اقتصاد مقاومتی است که گزارشی از این طرح‌ها ارائه شد.

تدوین بودجه متناسب با شرایط مقاومتی

ربیعی تأکید کرد: ۱۵۰ طرح الگو نیز در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال اجراست که در جلسه امروز مد نظر قرار گرفت و یکی از مباحث مهم ما در آینده توجه بیشتر به این طرح‌های الگو است که با عنوان کشانه‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه در شرایط تحریم باید مد نظر قرار دهیم.

وی گفت: موضوع دیگر درباره عیوب ساختاری کار در شرایط تحریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی بود که باید با توجه به آن، ساختارها، سازمان‌های اداری، حتی رفتار مصرف کنندگان و فرهنگ جامعه باید با شرایط تحریم و الزامات اقتصاد مقاومتی تطبیق داشته باشد.

سخنگوی دولت افزود: موضوع طرح‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸ در حوزه‌های ملی و استانی از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه امروز بررسی و مقرر شد بیشتر بر طرح‌هایی تمرکز شود که تأثیرش در زندگی مردم و اشتغال بیشتر باشد و امسال نهایی شود.

ربیعی گفت: در جلسه امروز آقای جهانگیری بر این موضوع تأکید کرد که باید در هر حال به زندگی و معیشت مردم توجه شود و تاب آوری اجتماعی ارتقا یابد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های رفاه استانی افزود: اگرچه جهت گیری این کمیته‌ها بر سلامت و صندوق‌های بازنشستگی بود، اما مراقبت از دهک‌های پایین و زندگی این قشرها از مأموریت‌های این کمیته هاست که در چارچوب اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید شد.

ربیعی تأکید کرد: به هر حال در شرایط تحریم، جهت گیری‌های ما باید بر بهبود صنعت و اشتغال باشد و در جلسه امروز بر این موضوع تأکید شد که به این مسأله به عنوان یکی از محورهای اصلی کار توجه ویژه شود.

وی گفت: طبق تجربه سال ۹۷ وزرایی که برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در برخی استان‌ها تعیین شدند متناسب با تخصص آن وزرا نبود به عنوان نمونه اگر محور توسعه یک استان حمل و نقل بود وزیر مرتبط، تخصص مربوط به این حوزه را نداشت به همین علت مقرر شد که این موضوع تجدید نظر شود و وزرا متناسب با محور توسعه هر استان انتخاب شوند.

سخنگوی دولت افزود: همچنین مقرر شد که از توجه استانی به سمت منطقه‌ای شدن برویم و مناطق هم به نحوی در نظر گرفته شوند که حتی المقدور در هر منطقه از ظرفیت‌های ارتباط با یک کشور همسایه خارجی استفاده شود به نحوی که بتوانیم در شرایط تحریم از صادرات غیرنفتی بیشتر استفاده کنیم این از موضوعاتی است که نخبگان و کارآفرینان می‌توانند به پیشبرد آن کمک کنند.

ربیعی همچنین گفت: در جلسه امروز آقای جهانگیری همچنین بر پایین آوردن وابستگی به درآمدهای نفتی به بودجه تأکید کرد که تحقق آن دو راهکار دارد؛ نخست جهت گیری صادرات غیرنفتی است به نحوی که آن را افزایش دهیم که البته در این زمینه در سال ۹۷ نیز ایده‌هایی اجرا شد گرچه برخی موانع وجود داشت که باید بتوانیم آن را برطرف کنیم.

وی افزود: راهکار دیگر راهکار بسیار مهم کاهش واردات است که در نشست امروز به شکل بسیار خوبی مطرح شد و وزیر جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز گزارشی در این زمینه ارائه کردند.

ربیعی گفت: به عنوان نمونه در موضوع هیبریدی ما امسال ۲۵۰ میلیون دلار باید واردات می‌داشتیم، زیرا کشت‌های گلخانه‌ای ما رو به افزایش است در حالی که این امکان به طور کامل وجود دارد که با مقداری سرمایه گذاری در طرح‌های تحقیقاتی خودمان چنین بذری را تولید کنیم.

وی افزود: در خصوص قطعات یدکی خودرو نیز اکنون به من خبر دادند که ۱۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های شرکت‌های ما وجود دارد که با مقداری تحرک و هماهنگی و تأمین قطعاتش می‌توانیم تولیداتمان را وارد بازار کنیم، قطعاتی که قادریم آن را در داخل تولید کنیم.

سخنگوی دولت گفت: یکی دیگر از مباحث مطرح در نشست امروز آسیب شناسی درباره تسهیلات پرداختی است که به شکل زنجیره‌ای دیده نشده اند یا هر دستگاهی که به نحوی در این زمینه حمایت‌هایی داشته زنجیره‌ای نبوده است.

ربیعی افزود: یکی از مباحث مهم ما زنجیره‌ای کردن تسهیلات اعطایی دولت و فعالیت‌های زنجیره‌ای در این زمینه است.

وی گفت: توجه به کشانه‌های تولید مانند بخش مسکن از دیگر مباحث مطرح در نشست امروز بود که جهانگیری بر آن تأکید کرد.

ربیعی افزود: افزایش قدرت خرید مردم از دیگر موضوعات مطرح در نشست امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بود که مقرر شد قدرت خرید مردم برای خرید کالاهای داخلی افزایش یابد که هم به بهبود سطح زندگی آنان و هم به ارتقا و رونق تولید کمک می‌کند.

وی گفت: امروز همچنین گزارشی از پرداخت وام اشتغال روستایی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه شد که در این گزارش آمده است بیش از ۷,۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این چارچوب پرداخت شده که علامت خوبی است و مقرر شد مرحله بعدی تسهیلات اشتغال روستایی با سرعت بیشتری انجام شود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره جلسات هیأت واگذاری و ادامه روند خصوصی سازی در کشور اظهار داشت: در موضوع اصلاح ساختار بودجه، افزایش بهره وری دارایی‌های دولت مد نظر قرار گرفت که بخشی از ترکیب بودجه و رقمی که در آن مد نظر قرار دادیم باید از محل واگذاری‌ها تأمین شود.

ربیعی افزود: رئیس جمهور به بانک‌ها و وزارتخانه‌ها تأکید کرد که بخشی از درآمدها از محل واگذاری‌ها باشد منتها واگذاری‌ها باید طبق آسیب شناسی‌ها به نحو مطلوب انجام شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع تعدیل بودجه و تصمیماتی که در این خصوص گرفته شده است تأکید کرد: تعدیل بودجه به هیچ عنوان بودجه‌های مرتبط با حقوق و دستمزد و اعتبارات مربوط به رتبه بندی معلمان و پاداش بازنشستگان را مشمول نمی‌شود.

ربیعی همچنین درباره فراخوان دولت از اقتصاد دانان در ارائه دیدگاه هایشان برای اصلاح ساختار بودجه گفت: نتایج این فراخوان در سازمان برنامه و بودجه جمع بندی شده است و احتمالاً مدیران درجه یک کشور با شماری از اقتصاددانان در این خصوص جلساتی را خواهند داشت.

وی در پایان گفت: نتایج این فراخوان دستورکار جلسه آینده شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قواست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو