سناتور «اولگ ماروزوف» عضو کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون» ضمن بیان این مطلب که ایران نمی‌خواهد حقوق این کشور در عرصه انرژی هسته ای ضایع شود، افزود: ایران از معامله هسته ای (برجام) دلسرد شده است و قصد دارد شرایط مورد نظر خود را تعیین کند و نمی خواهد حقوق هسته ای این کشور از سوی جامعه جهانی مورد بحث قرار گیرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دوشنبه گفت: اگر اروپایی‌ها به رفتارهای بی دلیل خود ادامه دهند و یا پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند، خروج از پیمان ان پی تی در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، ظریف با بیان این که وزارت امور خارجه از مسیر حقوقی تصمیم اخیر کشورهای اروپایی درباره فعال کردن سازوکار حل و فصل اختلاف را دنبال می‌کند،‌ گفت: جمهوری اسلامی ایران بحث روش حل اختلاف را به صورت رسمی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز کرد.

وی افزود: در این راستا، سه نامه در ۱۰ می سال ۲۰۱۸، ۲۶ اوت سال ۲۰۱۸ و نوامبر سال ۲۰۱۸ نیز به خانم موگرینی نوشته شد و در آن رسما اعلام شد که ایران روش حل و فصل اختلافات را شروع کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: در نامه‌ای که در نوامبر ۲۰۱۸ به خانم موگرینی نوشته شد، تاکید کردیم که ایران مکانیزم حل و فصل اختلافات را شروع کرده و به پایان رسانده است و لذا ناگزیریم که برنامه کاهش تعهدات برجام را اجرایی کنیم.

سناتور ماروزوف گفت: برجام مورد قبول ایران بود اما آمریکا آن را رد کرد و به این ترتیب دست تهران را برای اقدامات بعدی باز گذاشت. پس از این ایران اصول مورد نظر خود را بر جامعه جهانی تعیین خواهد کرد.

وی ادامه داد: مقام‌های ایران براساس اصول بین المللی بازی کردند حال آنکه آمریکا تمامی اصول را نقض کرد و تهران نیز اکنون راه خود را انتخاب خواهد کرد.