کاشت کالاتیا و نحوه نگهداری و پرورش این گیاه

کاشت کالاتیا و نحوه نگهداری و پرورش این گیاه


منبع: آرگا

95

1398/11/3

02:35


کاشت کالاتیا که امروزه اغلب افراد به دلیل جلوه زیبای آن به پرورش و کاشن آن می پردازند و اگر شما نیز علاقه فراوانی به کاشت این گیاه زیبا دارید با ما همراه باشید زیرا در این مقاله شما را با نحوه کاشت و مراقبت لازم از گیاه کالاتیا آشنا خواهیم کرد.

همانطور که می دانید گل کالاتیا از دسته گل های زیبا و زینتی محسوب می شود که مشابه بستنی پیچ در پیچ می باشد و هنگام رشد کردن و شکفتن تا مقدار زیادی فضای اطراف خود را زیبا خواهد کرد و جلوه جدیدی به محیط خواهد بخشید.

آشنایی با چگونگی کاشت کالاتیا

به طور کلی گیاه کالاتیا یا مارانتا از دسته گیاهان بومی برزیل می باشد و در دسته خانواده تیره مارانتاسه ها قرار می گیرد. برگ های این گیاه دارای حاشیه ای قرمز رنگ می باشند که برگ هایی به شکل گورخر بر روی آن شکل بسته اند به همین خاطر بدان کالاتیای گورخری نیز گفته می شود. این گیاه از دسته گیاهان آپارتمانی و زینتی محسوب می شود که می تواند در شرایط داخل آپارتمان و منزل به خوبی رشد نماید و گاهی ارتفاعش به ۹۰ سانتی متر نیز خواهد رسید.

 

آشنایی با نحوه کاشت کاتالیا

 

گیاه کالاتیا دارای گونه های مختلفی مثل گیاه راه راه صورتی و گیاه عابد می باشد که البته مشهور ترین و مقاوم ترین گونه آن دارای دم برگ های بلند با برگ های سبز براق و خطوط سفید بین رگبرگ ها می باشد. در واقع می توان گفت که برگ های گورخری این گیاه عالم حیوانات را یادآوری خواهد کرد و همچنین جذابیت آن را دو چندان کرده است.

طریقه کاشت بذر کالاتیا:

توجه داشته باشید که برای کاشت کالاتیا بایستی پس از پایان فصل سرما و در اواسط بهار اقدام نمایید. برای کاشت در ابتدا بایستی گلدانی را تهیه نمایید که دارای زهکشی خوبی باشد و سپس آن را با خاکی مرغوب پر کنید. پیش از کاشت بایستی بذر ها را به مدت ۲۴ ساعت درون آب ولرم خیس کنید و پس از گذشت این زمان می توانید بذرها را در عمق مناسبی از خاک داخل گلدان بکارید و روی آن را با لایه نازکی از کود و خاک نرم بپوشانید. پس از گذشت مدت زمانی کوتاه بذرها جوانه خواهند زد و از خاک سر بیرون خواهند آورد و هنگامی که گیاه به اندازه دلخواه رشد نمود می توانید گلدان را تعویض یا به سطح زمین کشت منتقل نمایید. بهتر است بدانید که ارتفاع این گیاه بین ۳۰ تا ۱۰۰ سانتی متر خواهد بود و توصیه می شود که هنگام کاشت بذرها را با فاصله ۳۰ الی ۶۰ سانتی متری از یکدیگر بکارید و عمق تعیین شده برای کاشت بایستی تنها ۰.۵ تا ۲ سانتی متر باشد.

کاشت کالاتیا و مراقبت های لازم از آن

شرایط لازم برای مراقبت از گیاه کالاتیا:

همانطور که متوجه شدید گیاهان کالاتیا از دسته گیاهان زینتی هستند که جلوه فراوانی به منزل و یا دفتر کار شما خواهند داد و همچنین مراقبت از این گیاه چندان کار سختی نیز نمی باشد و در صورت برآورده نیازهای ناچیز او قادر است تا سال ها طراوت و زیبایی خود را حفظ نماید.

آبیاری:

توجه داشته باشید که کاشت کالاتیا به آبیاری فراوانی برای طی کردن روند رشد خود نیاز دارد و بایستی از اردیبهشت تا شهریور ماه به صورت مرتب و با استفاده از آب فاقد آهک آبیاری نمایید. البته به این نکته توجه داشته باشید که آبیاری زیاد این گیاه می تواند به ریشه های گیاه آسیب برساند و باعث فاسد شدن آن ها شود. به طور کلی توصیه می شود که بستر کشت را مادام مرطوب نگه دارید و اجازه دهید تا رویه خاک تا حدودی خشک شود.

 

آبیاری لازم برای پرورش و کاشت کالاتیا

بهتر است بدانید که برای آبیاری گیاه کالاتیا می توانید از آب شیر نیز استفاده نمایید البته بایستی اجازه دهید که آب داخل یک ظرف به مدت یک روز در محیط اتاق باقی بماند تا املاح ناسالم آن ته نشین گردد. از آنجایی که برگ های کالاتیا ممکن است در طول روزها گرد و غبار را به خود جذب کنند توصیه می شود که آن را هر مدتی یک بار با پارچه تمیز نمایید البته در انجام این کار دقت کنید که به برگ ها صدمه ای وارد نشود.

رطوبت:

دقت کنید که این گیاه در مقابل کمبود رطوبت بسیار حساس می باشد به طوری که ممکن است در اثر کمبود رطوبت برگ های آن تغییر رنگ پیدا کنند. به طور کلی رطوبت مورد نیاز این گیاه بین ۷۰ الی ۹۰ درصد می باشد.

خاک:

توجه داشته باشید که بایستی بستر کشت کالاتیا سرشار از فیبر و هوموس باشد و همچنین بایستی به راحتی اکسیژن در آن نفوذ پیدا کند. خاک کالاتیا باید غنی از مواد معدنی باشد و همچنین می توانید با مخلوط کردن دانه های پلی استایرن پرلیت با خاک نفوذ پذیری و توانایی ذخیره آب در گیاه را چندین برابر افزایش دهید. بهتر است بدانید که ترکیب خاک این گیاه بایستی ترکیبی از زغال سنگ نارس و کمپوست باشد و مقدار پی اچ مناسب برای کاشت کالاتیا بایستی بین ۴.۵ تا ۵.۵ باشد.

خاک مورد نیاز برای کاشت گیاه کاتالیا

تعویض گلدان:

توصیه می شود که تعویض گلدان را در فصل بهار انجام دهید و پس از مشاهده اولین ریشه در کف گلدان اقدام به تعویض گلدان نمایید. توجه داشته باشید که این روند را بایستی هر ۱ الی ۲ سال یک مرتبه انجام دهید. برای انجام این روش بایستی به آرامی گیاه را از گلدان خارج کنید و به گلدانی با سایز بزرگ تر انتقال دهید و سپس مقداری خاک غنی را در اطراف ریشه ها بریزید و با دستتان کمی سطح خاک را فشار دهید البته توجه داشته باشید که نباید خاک گیاه را متراکم نمایید. همچنین می توانید برای مشاهده راهنمای تعویض خاک گلدان کلیک کنید.

تعویض گلدان برای رشد بهتر گیاه

کوددهی:

بهتر است بدانید که این گیاه به دفعات محدودی برای کوددهی نیاز دارد که در طول دوره اصلی رشد گیاه بایستی فقط کود مایع به آب اضافه نمایید و بر روی گیاه اسپری نمایید. توجه داشته باشید که کود مورد نیاز این گیاه بایستی فاقد مقدار زیاد فلوئور و نمک باشد و همچنین نیاز به کود مخصوصی ندارد و از کودهای معمولی نیز می توانید در این روند استفاده نمایید.

استفاده از کود مرغوب برای پرورش و کاشت کالاتیا

 

هرس کردن:

بهتر است بدانید که هرس کردن گیاه کالاتیا دارای محدودیت های خاصی می باشد و برای هرس کردن آن تنها لازم است تا برگ های خشک شده و پژمرده شده را هرس نمایید و از بریدن دیگر برگ های بلند و سبز خودداری نمایید.

تکثیر کالاتیا:

این گیاه را می توانید به راحتی از طریق تقسیم بوته ای که رشد خوبی نیز دارند تکثیر نمایید و بهترین زمان برای انجام این روش اواسط بهار می باشد. برای انجام این روش بایستی گیاه را به راحتی از یکدیگر جدا نمایید و سپس با یک چاقوی تیز آن را به قسمت های چند برگ تقسیم نمایید و این کار را به طوری انجام دهید که هر قسمت دارای ریشه باشد. حالا هر کدام را به تنهایی درون گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید و پس از کاشت آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین گردد. اکنون گلدان را در محیط به دور از نور مستقیم خورشید و در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. پس از گذشت ۶ الی ۸ هفته گیاه شما ریشه دار خواهد شد و لازم است تا کیسه پلاستیکی را از روی سطح گلدان خارج کنید.

چگونگی تکثیر گیاه کالاتیا

آفات و مریضی های گیاه کالاتیا:

  • اگر برگ های گیاه کالاتیا پژمرده شدند و سطح زیرین آن را تار عنکبوتی ایجاد شده نشانه وجود کنه های ریز قرمز است و شما می توانید برای از بین بردن آن از سم کش بر اساس دستورالعمل آن استفاده نمایید.
  • اگر دیدید که برگ های گیاه کم رنگ شده اند و زخم هایی قاعده شکل بر روی برگ ها ایجاد شده توصیه می شود که با یک سم نفوذی هر ۱۴ روز یک مرتبه گیاه را سمپاشی نمایید.
  • اگر برگ های گیاه به سمت پایین خم شده اند نشانه دمای بالای محیط است و هوا بسیار خشک است به همین منظور لازم است تا گیاه را به مکان خنک تری منتقل نمایید و آبیاری و غبار پاشی را از یاد نبرید.
  • اگر حاشیه برگ ها قهوه ای و حالتی لوله ای شکل به خود می گیرند نشانه هوای سرد و آبیاری نامنظم است و اگر برگ ها شروع به ریزش کنند گیاه از کمبود آب رنج می برد و بایستی روند آبیاری خود را اصلاح نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو