تشخیص جنسیت جنین، وقتی در حالت بریچ است

منبع: نی نی بان

266

1398/3/27

23:06


درست قبل از تولد، اکثر نوزادان درحالت عادی خود(سر رو به خروجی) در رحم مادر قرار دارند. گاهی اوقات(حدود 3 تا 4 درصد مواقع)، کودک در موقعیت دیگری (پا به سمت خروجی) یا همان حالت بریچ قرار دارد.حالت این نوزادان همچنین می توانند باعث بارداری زودرس شوند. همانطور که به تاریخ زایمان خود نزدیک تر می شوید، پزشک شما قادر به گفتن این است که آیا نوزاد شما در حالت بریچ است یا خیر. آنها می توانند با امتحان فیزیکی، سونوگرافی یا هر دو مورد این موضوع را بررسی کنند.

چه چیزی باعث بارداری در حالت بریج می شود؟
سه نوع مختلف حاملگی در حالت بریچ
-بریچ کامل
-بریچ ناکامل
-فرانک بریچ
بسته به اینکه چگونه نوزاد در رحم قرار دارد وجود دارد. در هر سه نوع حالت کودک با پاهایش (به جای حالت عادی که با سر است) به دنیا می آید.
پزشکان نمی توانند دقیقا بگویند که چرا وضعیت بریچ رخ می دهد، اما با توجه به انجمن بارداری آمریکا، دلایل مختلفی وجود دارد که کودک بتواند "اشتباه" در رحم مادر قرار بگیرد، از جمله:
-اگر خانمی قبلا چند زایمان داشته باشد.
-در حاملگی های چندگانه(دوقلو،سه قلو و ...)
-اگر خانمی در گذشته زایمان زودرس داشته باشد.
-اگر رحم مادر مایع آمنیوتیک بیش از حد یا خیلی کم باشد، به این معنی است که کودک فضای بیشتر از حد برای جابه جا شدن یا فضای خیلی تنگی برای جا به جا شدن دارد.
اگرخانمی دارای رحم غیرطبیعی است یا دارای عوارض دیگری مانند فیبروئید در رحم است.

خطرات جنین در حالت بریج
جنین ممکن است زودتر از زمان ممکن به دنیا بیایند یا نارس به دنیا بیایند.
ممکن است نوزاد چندقلو(دو،سه قلو یا بیشتر)باشد.
سطح غیرطبیعی مایع آمنیوتیک وجود دارد.
امکان دارد مادر حالت رحم غیرطبیعی پیدا کند.

تشخیص جنین در حالت بریج
مهم است که به طور منظم در دوران بارداری خود با پزشک خود مشورت کنید. پزشکتان می تواند بگوید که آیا نوزاد شما درحالت بریچ است یا خیر و به برنامه ریزی برای انجام کارهایی که باید انجام بدهید کمک کنند. راه های مختلفی برای برگرداندن نوزادتان وجود دارد. پزشک شما ممکن است روش هایی برای برگرداندن نوزاد به حالت طبیعی پیشنهاد کند. اگر سلامت کودک دچار مشکل نشده باشد و به تازگی به حالت بریچ تبدیل شده باشد این اولین راهکاریست که می تواند داده شود. یکی از گزینه ها این است که یک روش به نام ای سی وی (external cephalic version) را داشته باشید. یا پزشک شما ممکن است برای شما تاریخ سزارین تعیین کند.
روش ECV:
(ECV) یک راه برای برگرداندن نوزاد از حالت بریچ به حالت طبیعی است.البته درصورتی نوزاد هنوز در رحم شما قرار داشته باشد.این کار به این صورت است ک پزشک با وارد کردن فشار به شکم شما نوزاد را به حالت عادی خود برمیگرداند. گاهی اوقات آنها از سونوگرافی نیز استفاده می کنند.
بسیاری از خانمهایی که بارداری عادی و نرمالی دارند می توانند از ای سی وی استفاده کنند،فقط در صورتی که یکی از مشکلات زیر را دارا باشند نمیتوانند از ای سی ی استفاده کنند:
خونریزی واژینال
یک جفت جنین دیگر که نزدیک خروجی رحم باشد.
سطح پایین مایه در اظراف کیسه که نقش حفاظت از کودک را به عهده دارد.
قلب جنین غیرطبیعی
پارگی زودرس غشاء
دوقلوها یا دیگر بارداری های چندتایی
ای سی وی معمولا در بیمارستان دراواخر بارداری نزدیک به هفته 37 انجام می شود. قبل از انجام این روش، پزشک یک سونوگرافی انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که کودک شما در حالت بریچ قرار دارد. آنها همچنین ضربان قلب نوزاد شما را کنترل می کنند تا مطمئن شوند که طبیعی است. پزشک ممکن است داروهایی برای آرام کردن ماهیچه های رحم شما به شما بدهد. این می تواند به کاهش ناراحتی و درد شما کمک کند و همچنین احتمال چرخش موفقیت آمیزکودک شما را افزایش دهد. دارو ممکن است به صورت خوراکی یا تزریق داخل رگ باشد که هیچ کدام سلامت نوزاد شما را به خطر نمی اندازد.
شما در حین ای سی وی دراز کشیده و دکتر دست خود را روی شکم شما قرار میدهد و بعد ازپیدا کردن سر کودک شما آن را به حالت عادی (سر رو به پایین)خود برمی گرداند.
پس از انجام این روش، دکتر شما دوباره میزان ضربان قلب نوزاد را کنترل می کند. اگر این روش موفق باشد، نباید در بیمارستان بمانید. شانس شما برای داشتن زایمان طبیعی واژنی بالا است. با این حال، بسته به چند حالت احتمال دارد که کودک شما باز به حالت بریج برگردد:
چقدر نزدیک به تاریخ زایمانتان هستید.
چقدراز مایع خاص در اطراف نوزاد شماست.
چه تعداد حاملگی داشته اید.
وزن کودک شما چقدر است.
جفت کودک چگونه و در چه موقعیتی قرار گرفته است.
موقعیت کودک شما در شکمتان چطور است.
اگر این روش موفقیت آمیز نبود پزشک با شما در مورد سزارین صحبت خواهد کرد و از مزایا و معایب زامیان طبیعی واژینال صحبت خواهد کرد.ممکن است ای سی وی را باز انجام دهد که شاید نتیجه بخش باشد.
خطرات ای سی وی و احتمال رخ دادن آنها بسیار کم هستند ولی درحالت کلی به چند مورد زیر تقسیم می شوند:
زایمان زودرس
پارگی زودرس غشاء
ایجاد کم خونی برای مادر و فرزند
اسیب رسیدن به جنین

روش های طبیعی برگردادن جنین از حالت بریج به حالت عادی
بعضی از خانمها به دنبال شیوه های طبیعی برای کمک به کودک خود هستند. این روش ها عبارتند از موقعیت های ورزشی، محرک های خاص و طب جایگزین. آنها ممکن است کمک کنند، اما شواهد علمی وجود ندارد که آنها کار میکنند.
شیب بریج و یا شیب لگن: روی زمین دراز بکشید ،زانوهایتان را خم کنید در حالی که پاهایتان به صورت صاف روی زمین است.لگن و باسن خوود را در حالت پل قرار بدهید. در حدود 10 تا 20 دقیقه دراین حالت بمانید. شما می توانید این تمرین را سه بار در روز انجام دهید. این ممکن است در زمانی که کودک شما به طور فعال در رحم شما حرکت می کند، کمک کند
وارونه شدن :حرکاتی وجود داردند که شما با انجام آنها میتوانید با کمک جاذبه جنین را از حالت بریچ به حالت عادی برگردانیدو به عضلات رحم خود استراحت بدهید.یکی از راه ها این است که 10تا 15 دقیقه به حالت نوزاد بمانید و استراحت کنید.
موسیقی: صداهای خاص ممکن است به کودک شما به آهنگ و موسیقی واکنش نشان بدهد. هدفون یا بلندگو را در پایین رحم قرار دهید تا آنها را تحریک کنید به سمت پایین بیایند.
دما: مانند موسیقی، کودک شما ممکن است به دما واکنش بدهد. سعی کنید چیزهای سرد را در بالای شکم خود قرار دهید که سر نوزاد شما در آنجاست. سپس، در قسمت پایین شکم خود چیزی گرم (نه داغ) قرار دهید.
تکنیک وبستر: این روش روانشناختی است. این تکنینک به منظور هم تراز کردن لگن و باسن شما است و رحم را آرام می کند. هدف این است که کودک اتان را ترغیب کردید که به حالت قبلی خود برگردد.
طب سوزنی: این یک نوع از طب چینی است. این طب شامل قرار دادن سوزن در نقاط فشار برای تعادل انرژی بدن شما است. این می تواند به رحم شما کمک کند و جنبش کودک شما را تحریک کند.

چیزهایی که باید در نظر بگیرند
همیشه احتمال اینکه کودک شما در حالت بریچ قرار بگیرد وجود دارد.برخی از نوزادان در حالت بریج را می توان با خیال راحت از طریق زایمان طبیعی واژینال بدنیا آورد.اما معمولا پزشکان زایمان این کودکان را به زایمان سزارین منتقل می کنند.
مشکلاتی که برای کودکانی که در حالت بریج هستند و توسط زایمان متولد می شوند رخ دهد شامل موارد زیر هستند:
آسیب دیدن نوزاد در هنگام زایمان یا بعداز زایمان
آسیب جسمی که ممکن است استخوان لگن و پای نوزاد از هم در برود.
مشکل با بند ناف به عنوان مثال، بند ناف می تواند در طول زایمان مسطح بشود. این امر می تواند موجب آسیب عصبی و مغز به علت کمبود اکسیژن شود.

سوالاتی که باید از دکتر خود بپرسید
چگونه می توانم بگویم که آیا نوزاد من در حالت بریج است؟
اگر کودک من در حالت بریچ است، آیا این به این معنی است که مشکلی برایش پیش می آید؟
مزایا و خطرات اس سی وی برای من چیست؟
گزینه های من برای زایمان، اگر کودکم درحالت بریج باقی بماند چیست؟
من و کودکم در معرض چه خطرات و مشکلات سلامتی ای هستیم.
سونوگرافی اهداف مختلفی در دوران بارداری دارد، اما استفاده که اغلب بیشترین توجه را به خود جلب می کند، توانایی وی در تشخیص جنسیت نوزاد است.
برخی از والدین نمی توانند منتظر بمانند تا ببینند آیا آنها صاحب دختر یا پسر شده اند. در هر صورت، سونوگرافی - تصویر دانه، سیاه و سفید که از اسکن سونوگرافی حاصل می شود، اولین عکس کودک و اولین شانس مادر برای دیدن جنین در حال رشد است.
سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصویر روی یک صفحه از نوزاد در رحم مادر است. اسکن ها معمولا دو بار در دوران بارداری انجام می شود، اما زمانی که بین هفته 18 تا 22 انجام می شود، زمانی است که اگر والدین بخواهند متخصص (تکنسین سونوگرافی) ممکن است جنسیت کودک را شناسایی کند.
دکتر استفن کار، مدیر مرکز تشخیصی پس از زایمان و تصویربرداری تشخیص پزشکی مادر و جنین در بیمارستان زنان و نوزادان رود آیلند در پراویدنس، گفت که تعداد پدر و مادری که انتظار دارند جنسیت فرزند خود تا قبل از تولد یک راز باقی بماند بسیار کم است. او گفت که حدود 85 % از زوج ها می خواهند جنسیت کودک قبل از زایمان را بدانند. آنها این کار را به دلایل مختلفی از جمله: دانستن اینکه چگونه اتاق کودک خود را نقاشی کنند، انتخاب یک نام یا کنجکاوی آنها را در مورد ترکیب خانواده انجام میدهند.
با این حال، "روز به روز تعداد بیشتری از زوجین تمایل دارند که از جنسیت نوزاد خود اطلاع نداشته باشند .او گفت: "این آخرین سورپرایزی است که والدین می توانند از این پروسه داشته باشند.."
دکتر استفن کار، گفت که زوج ها بارها و بارها از او خواسته اند که جنسیت کودک را بنویسند و پاسخ را در یک پاکت مهر و موم شده قرار دهند. این به این دلیل است که بعضی از والدین می خواهند مهمانی جنسیتی را برای خانواده و دوستان برگزینند تا اخبار را به اشتراک بگذارند.
جدای از بازی حدس زدن، علل پزشکی وجود دارد که چرا مادران و پدرها ممکن است بخواهند از سونوگرافی جنس نوزاد خود را بفهمند. کارل می گوید گاهی اوقات دانستن جنسیت می تواند به والدین تصمیمات آگاهانه در مورد حاملگی خود، از جمله در مورد بیماری های مرتبط با جنس کودک، کمک کند.
یک مثال از این، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، یک وضعیت ژنتیکی است که ممکن است دختران نوزاد دارای اندام تناسلی باشند که به نظر بیشتر شبیه به آلت مردانه است تا زنانه.
به تازگی، به دلیل اینکه زوج های بیشتری به مراحل لقاح درون سلولی برای تصور کردن یک کودک مراجعه می کنند، مسئله انتخاب جنسیت کودک به منظور تعادل خانوادگی به جای آن به دلایل پزشکی بحث انگیز است و موجب نگرانی های اخلاقی می شود.
به گفته کار، استاد زایمان و زنان در دانشکده پزشکی دانشگاه وارن آلپرت، شش مورد مهم در مورد سونوگرافی و تعیین جنسیت، وجود دارد:
هنگامی که لقاح بارور می شود، جنسیت نوزاد تعیین می شود.
این که آیا کودک یک پسر یا یک دختر خواهد شد در زمان تعیین شده است، مدتها قبل از اینکه بسیاری از خانمها حتی متوجه شوند که حامله هستند.
جنسیت نوزاد توسط سلول های اسپرمی که لقاح را باربر میکنند تعیین میشود.اگر اسپرم کروموزوم ایکس را حمل کند جنیین دختر خواد شد و اگر اسپرم کروموزم وای را حمل کند جنین پسر خواهد شد.
سونوگرافی برای پیش بینی جنسی طراحی نشده است.
کارل گفت: بیمارستان های ایالات متحده از اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 از سونوگرافی استفاده کرده اند. اما اسکن معمولی قبل از قاعدگی به عنوان یک معاینه برای تشخیص جنسیت کودک نبوده است؛ او گفت که این هدف به منظور نشان دادن جنین در حال رشد به خاطر سایر دلایل پزشکی است.
اگر چه تست می تواند در هر مرحله از دوران بارداری انجام شود، معمولا خانمها در طول سه ماهه اول از آنها استفاده می کنند ، این سونوگرافی اولیه اغلب برای تأیید حاملگی، تشخیص ضربان قلب نوزاد نیز توسط سونوگرافی انجام می شود.
سونوگرافی دوم معمولا بین هفته 18 تا 22 بارداری انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که کودک در حال رشد و تکامل است. معمولا در طول سونوگرافی دوم، والدین می توانند جنس نوزاد را نیز بفهمند.
این اسکن همچنین براینکه ببینید آیا مادر بیش از یک کودک دارد یا خیر و همچنین برای تعیین محل جفت و بند ناف انجام میشود. علاوه بر این، سونوگرافی میتواند برخی از نقایص زایمان مانند سندرم داون و ناهنجاریهای ستون فقرات را شناسایی کند و عوارض حاملگی شامل سقط جنین را تشخیص دهد.

آیا سونوگرافی برای جنین و مادر خطرناک است؟
به گفته محققان دانشگاه فالوئی سائو پائولو، که در سال 2009 مقاله ای در مجله اولتراسوند در زنان و مامایی منتشر کرده است، سونوگرافی یک آزمایش ایمن قبل از تولد است. با استفاده از انرژی صوتی و نه تابش، مانند اشعه ایکس، برای تولید تصاویر جنین استفاده می شود.
در طول سونوگرافی،خانم باردار روی کمر دراز میکشد و ژل مخصوص سونوگرافی روی شکم او مالیده میشود و سپس یک پروب یا دستگاه مبدل بر روی شکم مادر حرکت میکند و امواج صوتی را میفرستد که میتواند تصاویری از جنین را داخل رحم مادر نشان دهد.
کارل گفت: در طول این روند هیچ آسیبی برای نوزاد وجود ندارد. او گفت که تنها خطر برای مادر ممکن است از دراز کشیدن طولانی روی به تخت در پشت است، که ممکن است او را دچار سرگیجه کند، همچنین ناراحتی ای که از داشتن مثانه کامل ممکن است بوجود بیاید. (ممکن است از مادران خواسته شوند چند لیوان آب قبل از سونوگرافی بخورند، زیرا مثانه پر شده به تصاویر واضح کمک می کند.)

تعیین جنسیت با سونوگرافی
کارل گفت که پیش بینی های جنسیتی توسط سونوگرافی، میزان دقت "90 درصد به بالا" را نشان می دهد. اما هنگام تعیین جنسیت می توان اشتباهات را انجام داد زیرا این بستگی به وضوح تصاویر و مهارت های فردی که آنها را تفسیر می کند دارد.
کارل گفت: تا هفته یازدهم بارداری، پسران و دختران کودک دقیقا به یک شکل درسونوگرافی نشان داده میشوند. بعداز آن(هفته یازدهم)است که تفاوت های آناتومیک قابل توجه در اندام تناسلی ممکن است در اسکن نشان داده شود.
پس از هفته 18 بارداری ، کارل گفت که سونوگرافی قابلیت با اطمینان بسیار خوبی برای پیش بینی جنسیت دارد، اگر نوزاد در رحم مادر دارای موقعیت خوبی باشد (به معنی آن است که سرش رو به خروجی رحم باشد(حالت عادی)) پاها به اندازه کافی باز هستند که میان آنها بینایی خوب وجود دارد و میتوان جنسیت آنهارا تشخیص داد.
کارل گفت: "گفتن جنسیت عجیب نیست." او توضیح داد که وقتی یک متخصص پوست به بین پاها نگاه می کند، اگر این یک "اودی" باشد، یک پسر است.
کارل گفت:یک آزمایش خونی هم برای زنان باردار وجود دارد که برای نزدیک سه سال است که انجام می شود.بااستفاده از این آزمایش می توان جنسیت جنین را با 98 تا 99 % دقت تعیین کرد.این آزمایش که به نام دی نی ای بدون سلول نیز شناخته می شود در هفته هشتم یا نهم بارداری انجام می شود.او گفت که این آزمایش ممکن است خطراتی از جمله ناهنجاری کروموزومی را نیز به دنبال داشته باشد که بیشتر در مادران مسن تر دیده می شود.
مراقب سونوگرافی هایی که انجام می دهید باشید.
کارل گفت که او روانشناسی والدین واجد شرایط را می خواهد که تصویری از کودکشان را ببینند. با این حال، آنها اسکن های ضروری نیستند و به عنوان سونوگرافی های تفریحی یا یادگاری شناخته می شوند. این اسکنها برای تولید تصاویر یا ویدیوهای یادگاری انجام می شود و نه به دلایل پزشکی.
کارل گفت: « سونوگرافی بارداری باید به عنوان یک ابزار تشخیصی در زمانی که یک علت پزشکی برای انجام آن وجود دارد استفاده شود. او افزود که این روش در زمانی که در یک بیمارستان یا کلینیک پزشکی اتفاق می افتد قابل اطمینان است.
این مجوز و اطمینان به طور کلی برای مکان های تجاری غیرپزشکی که سونوگرافی انجام میدهند صدق نمیکند: هیچ نظارت بر امکانات و وسایل سونوگرافی در خارج از محیط پزشکی وجود ندارد، بنابراین کیفیت آنها می تواند به شدت پایین باشد. او اشاره کرد که تکنسین ممکن است آموزش پزشکی محدودی برای تفسیر اسکن داشته باشد.
کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان و مؤسسه سونوگرافی پزشکی ایالات متحده، یک بیانیه مشترک را منتشر کرده است که در آن از استفاده از سونوگرافی قبل از زایمان برای دلایل غیر پزشکی صحبت کرده اند.
داستان های زوج های قدیمی سرگرم کننده هستند، اما معمولا برای پیش بینی جنسیت قابل اعتماد نیستند.
برای برخی از افراد، صبرکردن تا هفته هجدهم بارداری برای فهمیدن جنسیت کودکشان می تواند خیلی کار سختی باشد. به همین منظور برای پر کردن خلاء، ممکن است افراد به برخی از شواهد چندین ساله همسر آینده به منظور پیش بینی اینکه جنین یک پسر یا دختر است، روی آورند.

موقعیت و تکان خوردن نوزاد
یک باور عمومی این است که اگر فرزند مادر در قسمت بالایی شکم اش باشد، او ظاهرا دارای یک دختر است،اگر مادر فرزندش را در پایین شکم اش حمل کند به معنی این است که نوزاد پسر است. "اینکه مادر فرزندش را در قسمت بالای یا پایینی شکم اش دارد به عضلات رحم مادر و محل قرار گیری جنین در رحم مادر ربط دارد و هیچ ارتباط علمی ای با جنسیت جنین ندارد.
گرایش غذایی: تئوری دیگری معتقد است که میل به غذا مادر در دوران بارداری ممکن است جنس کودک را نشان دهد، میل به شیرین نشان دهنده یک دختر و میل به غذاهای شور،ترش یا عجیب و غریب نشان از این است که فرزند او پسراست. کارل گفت که از نظر علمی هیچ شواهدی برای این موضوع وجود ندارد.

ضربان قلب جنین
ممکن است برخی این ایده که نرخ ضربان قلب جنین می تواند یک سرنخ باشد را شنیده باشند. کارل گفت: در اوایل بارداری، در میزان ضربان قلب بین جنس ها تفاوت وجود ندارد. اما در سه ماهه سوم بارداری، ضربان قلب دختران به قدری سریعتر است و یک پسر کمتر به نظر می رسد. با این حال، کارل، هشدار داد که اگرچه محققان ممکن است این ارتباط را در حدود 1000 نوزاد بررسی کرده باشد، اما یک پسر بچه هنوز می تواند ضربان قلب سریعتر داشته باشد و ضربان قلب یک دختر بچه می تواند کندتر باشد.

تهوع ناشنایی
باور عامیانه بر این موضوع است که اگر مادری صبح ها دچار حالت تهوع میشود (به اصطلاح بیماری صبحگاهی)انتظار می رود که فرزند او دختر باشد.خانمهایی که فرزند دختر دارند هورمون اچ سی جی که هورمونی مربوط که بارداری است در بدن آنها میزان بیشتری دارد که باعث تهوع ناشنایی می شود.اما کارل گفت که رابطه بیماری صبحگاهی و جنسیت جنین به این حد جدی نیست و این موضوع یک چیز قطعی نیست.

تست درانو
این افسانه قدیمی مبنی بر این است که اگر ترکیب اولین ادرار مادرباردار در صبح و مایع لوله بازکن به سبزی بزند یعنی بچه دختر است و درمقابل اگر به آبی بزند یعنی بچه پسر است.کارل گفت شنیدن این موضوع واقعا خیلی تاسف بار است وچنین چیزی به هیچ عنوان از نظر علمی درست نیست.

تست حلقه
این یکی از قدیمی ترین خرافات های تعیین جنسیت نوزاد است.نحوه انجامش به این صورت است که مادر حلقه ی ازدواج خودش را روی شکم برجسته اش میگذارد و ان را رها میکند اگر حلقه به جلو و عقب حرکت کرد فرزند پسر است و اگر دایره وار حرکت کرد و چرخید فرزند یک دختر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو