تولد نوزاد نارس، چطور باید پیشگیری کرد؟

منبع: نی نی بان

120

1398/3/27

23:07


جهش در ژنی که برای پروتئین SLIT2 رمزگذاری شده است، ممکن است موجب تولد نوزاد نارس ‌شود. این جهش احتمالا با فعال شدن سیستم ایمنی بدن مادر رخ می‌دهد. پروتئین SLIT2 در سلول‌های جنینی جفت قرار دارد و موجب رشد سیستم عصبی جنین می‌شود.
بیش از ۱۰ درصد کودکان جهان، نارس به دنیا می‌آیند که گاهی اوقات موجب مرگ آنها یا ابتلا به بیماری‌هایی می‌شود که در تمام عمر آنها را گرفتار می‌کند
تولد کودک نارس می‌تواند در خانواده و نسل‌های بعد سرایت کند. زیرا محققان معتقدند این مشکل ناشی از عوامل ژنتیکی در مادر و جنین است.
محققان فنلاندی، ژنوم ۲۴۷ کودک نارس که پیش از ۳۶ هفتگی بارداری مادر و ۴۱۹ کودکی که به موقع متولد شده بودند بررسی کردند.
این محققان تغییر ژنی که برای پروتئینی به نام SLIT2 کدگذاری شده و موجب رشد عصب‌ها می‌شود و همچنین به پروتئین گیرنده به نام ROBO1 متصل می‌شود، را کاملا بررسی کردند.
آنها سپس با بررسی بافت‌های جنینی نشان دادند که دو پروتئین SLIT2 و ROBO1 در جفت نوزادان نارس، به مقدار فراوانی دیده می‌شود.
علاوه بر آن، پروتئین ROBO1 نقش مهمی در تنظیم ژنهای مربوط به بارداری که در برابر عفونت، التهاب و واکنش سیستم ایمنی مقاومت می‌کنند، دارد.
این محققان می‌گویند، پروتئین SLIT2 و گیرنده‌اش ROBO1، بخشی از شبکه ارسال علایمی محسوب می‌شوند که موجب تولد کودک نارس می‌شود و این کار را با تحریک سیستم ایمنی بدن مادر و ایجاد التهاب انجام می‌دهند.
در واقع مسیر علامت‌دهی این دو نوع پروتئین موجب چندین مشکل در بارداری از جمله، پره اکلامپسی و بارداری خارج رحمی می‌شود.
این محققان می‌گویند با درک کامل این جهش ژنی و مقدار بالای این دو نوع پروتئین در جفت، می‌توان مقدار خطر تولد نوزاد نارس را پیش‌بینی کرد و جلوی مشکلات احتمالی را گرفت. همچنین این نوع بررسی‌ها می‌تواند عوامل ژنتیکی دیگری را که در تولد کودک نارس نقش دارند، شناسایی کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو