اسپوتنیک گزارش داد، وزیر امور خارجه آمریکا به تشکیل دولت جدید لبنان واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، مایک پمپئو گفت که آمریکا تنها با «دولتی غیر فاسد» در لبنان که به انجام اصلاحات پایبند باشد و مطالبات مردم را برآورده کند، همکاری خواهد کرد.

پمپئو در گفتگو با بلومبرگ در پاسخ به سوالی درباره موضع واشنگتن در قبال دولت جدید لبنان گفت: آنچه را که در ۲۴ ساعت گذشته روی داد مشاهده کردید، ما کاملا آشکار شرایط همکاری از جانب ایالات متحده را مشخص کردیم.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال با دخالت در امور داخلی لبنان، مدعی شد: اعتراضات در لبنان می گوید که حزب الله دیگر کافی است.

پس از توافق جنبش حزب الله لبنان و متحدان آن بر سر تشکیل کابینه‌ای که به حل بدترین بحران اقتصادی لبنان متعهد شود، دفتر ریاست جمهوری این کشور روز سه شنبه اعلام کرد که دولت جدید در لبنان تشکیل شد.

گفتنی است که لبنان پس از استعفای «سعد حریری» از مقام نخست وزیری این کشور در ماه اکتبر که در پی اعتراضات گسترده علیه فساد دولتی صورت گرفت، تاکنون فاقد دولت کارآمد بود.

لازم به ذکر است که کابینه جدید لبنان از ۲۰ وزیر متخصص و مورد حمایت احزاب تشکیل شده است. وازنی، اقتصاددانی که به عنوان مشاور در کمیته مالی و بودجه پارلمان فعالیت کرده، با حمایت از «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان برخوردار است. «ناصیف حتی» سفیر پیشین لبنان در اتحادیه عرب با حمایت جریان میهنی آزاد به ریاست میشل عون به سمت وزیر خارجه منصوب شد.

حسان دیاب همچنین در فهرست وزرای خود «زینه عکر» را به عنوان وزیر دفاع لبنان انتخاب کرد. بدین ترتیب، کرسی وزارت دفاع در لبنان در اختیار احزاب مسیحی است.

حسان دیاب دولت خود را یک «تیم نجات» تکنوکراتیک می‌خواند که برای تحقق خواسته های معترضان فعالیت خواهد کرد.

نخستین سفر خارجی نخست وزیر لبنان به کشورهای عرب به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.